Pentru copii și adolescenți
CONVENŢIA PRIVIND DREPTURILE COPILULUI |
» CONVENTIA CU PRIVIRE LA DREPTURILE COPILULUI (rom) Varianta integrala a Conventiei ONU cu privire la Drepturile Copilului. |
» КОНВЕНЦИЯ О ПРАВАХ РЕБЕНКА |
» DREPTURILE COPILULUI PE INTELESUL TUTUROR |
» КОНВЕНЦИЯ О ПРАВАХ РЕБЁНКА ПОНЯТНАЯ ДЛЯ ВСЕХ |
» I KONVENŢIA ANDAL CIACIMATA LE ŞIAORĂNGĂ KAI TI HAKIAREN SAORĂ (romani) |
» POSTER: Moldova începe cu dreptul. Cu dreptul copilului. Convenţia ONU cu privire la Drepturile Copilului. |
» INVATA SA FII RESPONSABIL! CUNOASTE LEGEA! CREEAZA O LUME MAI SIGURA! Carte de buzunar adresata copiilor care vor invata cum sa nu intre in conflict cu legea. Aceasta publicatie apare in cadrului proiectului "Adolescentii pentru prevenirea delicventei juvenile". |
» DREPTURILE MELE. PLIANT Varianta prescurtata a Conventiei ONU cu privire la Drepturile Copilului. (rom) |
» МОИ ПРАВА (rus) |
» Brosurile Drepturile Mele (pentru 3 categorii de varsta: 5-8 ani, 9-12 ani, 13-18 ani) |
» Poster-urile Am si eu drepturi si Fiecare copil are dreptul la... |
RAPOARTE ALE COPIILOR DESPRE DREPTURILE LOR |
» EDUCAȚIA SEXUALĂ - CUM O FACE ȘCOALA ȘI CE POATE FI DIFERIT? Raportul„Educația sexuală în Republica Moldova – cum o face școala și ce poate ö diferit?” este realizat de către Platforma Copiilor, ghidată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) și susținută de către OAK Foundation, Workshop for Civic Initiatives Foundation, Suedia și Save the Children. |
»RESPECTAREA DREPTURILOR COPILULUI. Raportul copiilor din Moldova pentru Comitetul ONU privind Drepturile Copilului. Anul 2016 Raportul copiilor din Moldova pentru Comitetul ONU privind Drepturile Copilului 2016 este editat prin contribuția a 49 de copii, membri ai Grupului de Reflecție. Activitatea grupului de copii a fost facilitată de către Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC) şi susţinută de Organizația Suedeză "Salvați Copiii" și Fundația Pestalozzi. |
»DREPTURILE COPILULUI MONITORIZATE DE COPII. Raportul copiilor despre cunoaşterea şi respectarea Convenţiei ONU privind Drepturile Copilului. Anul 2013 Raportul apare în cadrul proiectului "Liber, Puternic şi Protejat - spre un sistem mai bun de protecţie a copiilor în Republica Moldova", implementat de către Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC), în parteneriat cu Centrul Naţional de Prevenire a Abuzului faţă de Copii (CNPAC), în colaborare cu Ministerul Educaţiei, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Consiliile Raionale Leova şi Orhei, cu susţinerea financiară a Reprezentanţei UNICEF în Moldova şi Fundaţiei OAK. La realizarea raportului au contribuit 54 de copii, membrii Grupurilor de Lucru pentru Drepturile Copilului (CLDC) din Raioanele Leova şi Orhei, susţinuţi de echipa de proiect a CIDDC: Cezar Gavriliuc, Iosif Moldovanu, Claudia Danii, Smiljana Frick, Diana Panico. |
»DREPTURILE COPILULUI MONITORIZATE DE COPII - Raportul copiilor despre respectarea Convenției ONU cu privire la Drepturile Copilului. Anul 2012 Raportul "Drepturile copilului monitorizate de copii" apare în cadrul proiectului "Liber, Puternic şi Protejat - spre un sistem mai bun de protecţie a copiilor în Republica Moldova", implementat de către Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC), în parteneriat cu Centrul Naţional de Prevenire a Abuzului faţa de Copii (CNPAC), în colaborare cu Ministerul Educaţiei, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Consiliile Raionale Leova şi Orhei, cu susţinerea financiară a Reprezentanţei UNICE F în Moldova şi Fundaţiei OAK. La realizarea raportului au contribuit 74 de copii, membrii Grupurilor de Lucru pentru Drepturile Copilului din Raioanele Leova şi Orhei şi ai Grupului de Reflecţie, susţinuţi de echipa de proiect a CIDDC: Cezar Gavriliuc, Iosif Moldovanu, Claudia Danii, Daniela Platon, Smiljana Frick, Diana Panico. |
»Raport despre respectarea Convenţiei privind Drepturile Copilului în Moldova - ADEVĂRUL VORBIT DE COPII |
» VIATA IN OCHII COPIILOR. RAPORTUL COPIILOR DESPRE RESPECTAREA CONVENTIEI CU PRIVIND DREPTURILE COPILULUI IN REPUBLICA MOLDOVA Acest raport a aparut in contextul Raportului complementar adresat Comitetului ONU pentru Drepturile Copilului, in 2008. Implicarea copiilor in monitorizarea Conventiei cu privire la Drepturile Copilului, realizata in premiera in Republica Moldova, a facut parte din acest proces. CIDDC cu suportul Organizatiei Suedeze "Salvati Copiii", a efectuat consultarea copiilor si a facilitat elaborarea Raportului Copiilor. |
RESURSE COPII AFECTAŢI DE MIGRAŢIE |
» SINGUR ACASA. Carte de buzunar pentru fete si baieti cu parinti plecati in strainatate. Carte de buzunar pentru fete si baieti cu parinti plecati in strainatate. Aceasta carte este un dialog. Un adult – un profesor – ?i doi adolescenti – o fata ?i un baiat – discuta ?i cauta raspunsuri la mai multe intrebari. Mai ales, la intrebari legate de viata copiilor dupa plecarea parintilor la munci in strainatate. |
» ОДИН ДОМА. КНИГА ДЛЯ МАЛЬЧИКОВ И ДЕВОЧЕК С РОДИТЕЛЯМИ, РАБОТАЮЩИХ ЗА ГРАНИЦЕЙ |
RESURSE PROFESIONIŞTI CARE LUCREAZĂ CU COPIII |
»Participarea copilului în elaborarea legilor - set de instrumente - versiunea prietenoasă copilului Setul de instrumente privind participarea copiilor în elaborarea legilor în Moldova a fost elaborat în cadrul proiectului „Advancing the rights, empowerment and protection of child human rights defenders (CHRDs) in promoting human rights in Moldova”, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) și Child Rights Connect, în parteneriat cu Oficiul Avocatului Poporului pentru Drepturile Copilului, cu suportul Ville de Genève. |
»Intimitatea emoțională a copiilor, cum mediul școlar și familial contribuie la dezvoltarea ei? Un grup de adolescente și adolescenți de la Platforma Copiilor a constatat că aspectul intimității emoționale este unul dintre subiectele cele mai puțin discutate, deși este baza relațiilor sănătoase. Abordarea intimității emoționale – un element al educației sexuale comprehensive, ajută adolescenții/ele să-și recunoască și să își exprime emoțiile, să înțeleagă nevoile și dorințele partenerului/partenerei și să comunice deschis și empatic. Aceste abilități contribuie la dezvoltarea relațiilor bazate pe respect reciproc, încredere și comunicare eficientă.Identificarea acestei constatări a motivat decizia membrilor/elor Platformei Copiilor de a analiza mai detaliat care este experiența semenilor și cum se abordează subiectele privind intimitatea emoțională în familie și la școală. |
» Sexualitatea și sarcina în adolescență între mit și realitate Adolescenții se maturizează sexual la pubertate, când devin capabili să provoace o sarcină (băieții) sau să rămână însărcinate (fetele). Acest proces este asociat cu maturizarea continuă a creierului și dezvoltarea psiho-sexuală. Este absolut firesc ca adolescenții să-și pună multe întrebări referitoare la aceste schimbări foarte intense din propriul corp și propria personalitate, să-și exploreze propria sexualitate, să încerce multe lucruri pentru prima oară. Cel mai important este să o facă într-un mod sigur. Sarcina în adolescență, atât dorită cât și nedorită, constituie unul dintre cele mai mari riscuri pentru viața și sănătatea tinerei mămici, cât și a copilașului ei. Cu cât vârsta tinerei mămici este mai mică, cu atât aceste riscuri sunt mai mari. VERSIUNE ÎN LIMBA ROMÂNĂ |
» „Ce înseamnă să fii pregătit/ă pentru a începe relațiile sexuale?”, poster educativ de prevenire a comportamentelor sexuale riscante în perioada adolescenței și de prevenire a violenței sexuale Posterul a fost elaborat în limbile română, rusă şi ucraineană, în cadrul proiectului „Un model integrat pentru asigurarea accesului la servicii medicale și sociale pentru adolescente însărcinate și mame adolescente în zonele rurale dezavantajate”, finanțat de MSD şi MSD for Mothers, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC), Asociația „Sănătate pentru Tineri” din Moldova şi Salvați Copiii România. Pentru orice întrebări legate de sănătate sexuală și reproductivă, adolescenții, adolescentele, tinerii, tinerele, precum și părinții lor au la dispoziție telefonul de încredere YK Support Line 0 800 800 22. Non-stop, gratuit, confidențial. VERSIUNE ÎN LIMBA ROMÂNĂ |
» NU LOVI! INTERZICEREA TUTUROR PEDEPSELOR CORPORALE APLICATE COPIILOR. Întrebări și răspunsuri pentru copii și tineri. PUBLICATĂ ÎN 2009 DE: Inițiativa globală de încetare a tuturor formelor de pedepse corporale aplicate copiilor EDIȚIA REVIZUITĂ PUBLICATĂ ÎN 2017 DE: Inițiativa globală de încetare a tuturor formelor de pedepse corporale aplicate copiilor. |
» CARTEA MARE A JOCURILOR Aceasa carte este o culegere de jocuri scopul carora este de a facilita lucrul persoanelor ce activeaza in domeniul educatiei copiilor si tinerilor. Jocurile prezentate nu constitue niste mijloace in cadrul grupului. Folosirea jocurilor cere o cunoatere primara a grupului si o experienta minima in acest domeniu. |
PARTICIPAREA ELEVILOR ÎN GUVERNAREA ȘCOLII |
» Raportul privind Copiii și Tinerii Apărători ai Drepturilor Omului din Republica Moldova, prezentat de Platforma Copiilor în cadrul Evaluării Periodice Universale În perioada ianuarie – februarie 2022, la cea de-a 40-a sesiune de Evaluare Periodică Universală (EPU), Platforma Copiilor a prezentat situația copiilor/tinerilor apărători ai drepturilor omului (CADO) din Republica Moldova, prin intermediul unei fișe informative ce reprezintă opiniile a peste 3000 de copii și tineri. Platforma Copiilor a elaborat și a prezentat raportul fiind ghidată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, susținută de Rețeaua Globală rețeaua globală Child Rights Connect și de UPR Info. De asemenea, mai multe grupuri de ONG-uri din Republica Moldova au susținut depunerea raportului privind situația copiilor apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova în procesul EPU. EPU este un mecanism al Consiliului ONU pentru Drepturile Omului care vizează îmbunătățirea situației drepturilor omului în cele 193 de state membre ale Națiunilor Unite, printre care și Republica Moldova. Inițial, raportul a fost publicat în limba engleză pe pagina web a organizației UPR Info. Prezentarea acestui raport în cadrul EPU este rezultatul unui proces îndelungat, despre care puteți afla mai multe pe pagina de Facebook a Platformei Copiilor, în trei capitole, prezentate cronologic: Partea întâi, Partea a doua, Partea a treia. Platforma Copiilor este o comunitate cu 40 de membri și membre și a fost creată în 2017 de CIDDC. |
»Human Rights Situation in the Republic of Moldova With focus on the rights of Child Human Rights Defenders. Raportul ONG-urilor din Republica Moldova, prezentat în cadrul Evaluării Periodice Universale Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), Amnesty International Moldova, Alianța ONG-urilor active pentru Protecția Socială a Copilului și Familiei (APSCF), Asociația pentru Abilitarea Copilului și Familiei „AVE Copiii”, Promo-LEX, Centrul Naţional de Prevenire a Abuzului faţă de Copii (CNPAC/NCCAP) au elaborat un raport cu privire la situația drepturilor omului cu accent pe drepturile copiilor apărători ai drepturilor omului. Documentul a fost prezentat în cadrul Evalurăii Periodice Universale (EPU) – un mecanism al Consiliului ONU pentru Drepturile Omului care vizează îmbunătățirea situației drepturilor omului în cele 193 de state membre ale Națiunilor Unite, printre care și Republica Moldova. Raportul a fost menționat în Rezumatul emis de Oficiul Înaltului Comisar al Națiunilor Unite pentru Drepturile Omului cu privire la informația despre părțile interesate din Republica Moldova. Este vorba despre riscurile de violență față de CADO (119) și recomandarea de a împuternici CADO prin mecanisme clare de către Guvern (125). Inițial, raportul a fost publicat pe pagina web a organizației UPR Info. Tot aici a fost publicat și Raportul Platformei Copiilor privind situația copiilor/tinerilor apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova. CIDDC continuă să susțină copiii în drepturile lor și să sprijine adulții, autoritățile să asigure aceste drepturi. |
» Punerea în Practică a Drepturilor Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului. Versiunea prietenoasă copilului a Ghidului de implementare În acest Ghid poți învăța totul despre drepturile copiilor apărători ai drepturilor omului (CADO). Acești copii susțin propriile drepturi și drepturile altora. Ghidul răspunde la întrebări precum: Cine sunt CADO? Ce dificultăți întâmpină CADO? Ce lipsește și cum poate fi îmbunătățită situația CADO? Acest document este versiunea prietenoasă a versiunii originale a Ghidului de implementare a drepturilor CADO. Acest ghid poate fi utilizat atât de către copii pentru a-i învăța pe alții despre drepturile și acțiunile lor în calitate de apărători și pentru a-i ajuta pe adulți și cei care iau decizii (profesori, părinți, îngrijitori, guverne) să înțeleagă mai bine drepturile CADO și să le pună în practică, cât și de către adulți. Atât la nivel național, cât și global, au fost situații în care copiii și adulții au fost susținuți pentru a-și împărtăși viziunile și experiențele cu privire la protecția și împuternicirea CADO. Toate aceste experiențe au fost adunate și au contribuit la elaborarea acestui Ghid, care este rezultatul unei munci în comun de rețeaua globală Child Rights Connect, Grupul Consultativ al Copiilor din cadrul acesteia și Universitatea Queens din Belfast. Versiunea prietenoasă copilului a Ghidului în limba română a fost realizată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC) în colaborare cu un grup de adolescenți și tineri apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova, membri ai Platformei Copiilor. |
» CONSILIUL ELEVILOR - PARTENER ÎN GUVERNANȚA ȘCOLII. ÎNTREBĂRI ȘI RĂSPUNSURI Setul de materiale video reprezintă un ghid pentru elevi privind crearea și funcționarea Consiliului Elevilor. Videourile sunt o parte din resursele dedicate dreptului copiilor şi tinerilor la participare, dezvoltate de CIDDC în urma experienţei de susținere a consiliilor elevilor pe parcursul mai multor ani.” |
» CONSILIUL ELEVILOR – PARTENER ÎN GUVERNANȚA ȘCOLII. Ghidul instituției de învățământ Ghidul este una dintre resursele dedicate dreptului copiilor şi tinerilor la participare, dezvoltate de CIDDC în urma experienţei de susținere a consiliilor elevilor pe parcursul mai multor ani. Resursele oferă personalului școlii repere de acțiuni privind formarea și susținerea echipei consiliului, iar membrilor acestuia – sugestii de strategii și instrumente de autoconducere. |
» JOCUL EDUCAȚIONAL TRASEUL CONSILIULUI ELEVILOR Jocul educațional Traseul Consiliului Elevilor poate fi utilizat pentru a ajuta membrii consiliului, elevii ce nu sunt în consiliu, angajații școlii și alte persoane interesate să proiecteze pașii de lucru pe care îi poate realiza Consiliul Elevilor în procesul de reprezentare a opiniei elevilor în dialog cu administrația școlii. Parcurgerea jocului poate fi realizată în grupuri omogene sau mixte a câte 6-8 persoane. Dacă se optează pentru grupuri mixte – cu adulți și copii, se recomandă ca numărulcopiilor să fie de minimde două ori mai mare decât numărul adulților. |
» BUCURĂ-TE DE DREPTURI. Drepturi și responsabilități. Cartea de buzunar a elevului școlii profesionale Prezenta broșură a fost elaborată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în cadrul proiectului CONSEPT - Consolidarea Sistemului de Educaţie Profesională Tehnică în Moldova, implementat cu suportul Fundației Liechtenstein Development Service (LED), în colaborare cu Ministerul Educației al Republicii Moldova. |
» Ce este un Consiliu al Elevilor și care sunt funcțiile acestuia într-o școală? |
» Чем занимается Ученический Совет в школе? |
INIŢIATIVE DE PARTICIPARE |
» ISTORII ADEVĂRATE DESPRE CE AU FĂCUT ELEVII ÎN COMUNITATE. Experiențe neobișnuite ale unor tineri obișnuiți Broşura "Istorii adevărate despre ce au făcut elevii în comunitate. Experienţe neobişnuite ale unor tineri obişnuiţi" a fost elaborată de Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC) în cadrul proiectului "Participarea copiilor pentru incluziune socială", în colaborare cu Ministerul Educaţiei, Direcţia Învăţămînt, Tineret şi Sport Drochia şi Direcţia Învăţămînt Ştefan Vodă, cu suportul organizaţiilor Swedish Organisation for Individual Relief (SOIR Moldova) şi ERIKS Development Partner din Suedia. |
» TINERII IN ACTIUNE!. 15 istorii de succes/ youth act! 15 stories of success In aceasta brosura veti gasi istoriile de succes ale celor 15 echipe locale antrenate in 2003 in proiectul "Tineri in Actiune! Scopul proiectului a fost promovarea si facilitarea participarii la nivel local a copiilor si tinerilor pentru a contribui la dezvoltarea unei societati civile bazate pe cetatenie activa si respectul fata de Drepturile Omului. Acest proiect a oferit tinerilor instrumente necesare pentru punerea in aplicare a ideilor si a initiativelor lor civice. In 2003 circa 400 de tineri din 15 localitati au participat in cadrul proiectului. Ei si-au dezvoltat abilitatile si cunostintele de comunicare, lucru in echipa, cooperare, liderism, negociere, advocacy, analiza a problemelor si a solutiilor optime, de organizare a comunitatii etc. Aplicand aceste cunostinte si abilitati, ei au identificat problemele care ii afecteaza si au implicat membrii comunitatilor lor in solutionarea acestora. |
» TINERII IN ACTIUNE. A REALIZA SCHIMBAREA. Republica Moldova, Raionul Telenesti, Anul 2006 In aceasta brosura veti gasi istoriile de succes ale celor 6 echipe locale din r. Telenesti antrenate in 2006 in proiectul "Tineri in Actiune! In cadrul acestui proiect, pe parcursul anului 2006, au fost instruite si sustinute, in vederea implementarii propriilor planuri de actiune, 6 grupuri de tineri din 6 localitati ale raionului Telenesti: Cisla, Ghiliceni, Inesti, Saratenii Vechi, Zgardesti si Suhuluceni. |
PRACTICI DE SUCCES IN PROIECTUL "SPECIAL OLYMPICS – PARTICIPA!". Acest ghid reprezinta experienta CIDDC de lucru in desfasurarea activitatilor de dezvoltare a diferitor abilitati, organizare de activitati de timp liber pentru copiii cu nevoi speciale in cadrul proiectului "Special Olympics - Participa!". Materialul este adresat tuturor profesorilor si educatorilor din scolile auxiliare si scolile generale, grupurilor de initiativa si tuturor persoanelor care vor sa contribuie la integrarea sociala a copiilor cu disabilitati intelectuale. |
ALTE PUBLICAŢII |
» AGENDA PENTRU ADOLESCENȚI Această ediţie (ediţia a doua) a AGENDEI pentru ADOLESCENŢI apare în cadrul proiectului Organizaţiei pentru Securitate și Cooperare în Europa (OSCE) - Prevenirea traficului de fiinţe umane în rândul copiilor fără îngrijire părintească din R. Moldova, realizat în parteneriat cu Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului din R. Moldova (CIDDC) și Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova. |
» GHIDUL ABSOLVENTULUI De ce este important sa rasfoiesti acest ghid? Opinii ale adolescentilor care au beneficiat de primele editii ale Ghidului absolventului "Dragi absolventi! Poate inca nu cunoasteti acest ghid, de aceea vreau sa va aduc la cunostinta parerea mea personala. Ghidul te conduce in viata profesionala. Pe mine m-a sprijinit enorm de mult, ajutindu-ma sa-mi gasesc profesia potrivita. De aceea trebuie sa-l cunoasteti si sa-l aveti si voi". Irina, cl. a IX-a "Acest ghid ne ajuta sa ne alegem o profesie. Am aflat cum se scrie un Cur¬riculum Vitae de succes. Am aflat ca sunt multe institutii de invatamant. Cu ajutorul lui ma pot pregati de pe acum pentru un interviu de angajare. Sunt mai informata despre cum pot proceda in cazul in care vreau sa merg peste hotare. Am aflat multe numere de telefoane de la colegii, scoli profesionale si multe adrese utile. Multumesc autorilor pentru acest ghid." Ludmila, cl. a VIII-a "Acest ghid mi-a fost de folos, pentru ca m-am putut determina unde sa plec sa invat. Ghidul contine mai multe informatii: numere de telefoane, adrese care ne ajuta sa contactam cu persoanele de la colegii, scoli profesionale. Noi stim ca acest ghid isi asuma rolul de facilitator intre realitatile si dorintele noastre. As vrea sa multumesc pentru sfaturi". Ina, cl. a IX-a |
» JURNALUL ISTORIILOR UMANE. Jurnalul Istoriilor Umane a fost editat in cadrul proiectului "Dezvoltarea deprinderilor de viata pentru prevenirea traficului de fiinte umane" implementat in 11 gimnazii internat (Cahul, Carpineni, Cazanesti, nr. 2 Chisinau, Leova, Falesti, Orhei, Napadova, Tighina, Straseni, Vascauti) de catre Centrul de Informare si Documentare privind Drepturile Copilului in parteneriat cu Secretariatul Consiliului National pentru Protectia Drepturilor Copilului si Ministerul Educatiei, cu suportul Reprezentantei UNICEF in Moldova si a Organizatiei Suedeze Radda Barnen. Materiale publicate in prezentul JURNAL vin sa prezinte istoriile de viata si experienta a 28 de elevi din gimnaziile internat implicate in proiect si sa sensibilizeze opinia publica fata de copiii institutionalizati si problemele cu care se confrunta acestea. |
Pentru a deschide documentele este necesar programul "Acrobat Reader". Accesati adresa, incarcati si instalati programul Acrobat Reader