Ultimile știri 3

Poate un băiat fi feminist?

Feminismul este o mișcare ce susține egalitatea de gen, nu superioritatea unuia dintre ele. Feminismul cere:

  • Drepturi egale în roluri de conducere, locuri de muncă și oportunități profesionale.
  • Siguranțăpentru toată lumea, indiferent de gen.
  • Reprezentare egală a femeilor și bărbaților în procesele decizionale.
  • Demontarea stereotipurilor de gen care perpetuează inegalitățile.

Maxim, băiat de 16 ani din Moldova, apără drepturile omului și susține mișcarea feministă.
„Nu pot numi feminismul o luptă (chiar dacă mulți luptă pentru el). Pentru mine este o cerere din partea femeilor ca ele să fie înțelese, în siguranță și să se manifeste în mai multe domenii.” — menționează Maxim.

Totuși, pot băieții fi feminiști?

Da! Dacă înțelegem esența feminismului, putem înțelege ușor de ce fiecare persoană poate fi feminist sau feministă. Uite ce ne spune și DEX-ul:

FEMINIST, -Ă, - (Persoană) care susține drepturile femeii, care apără drepturile ei, care aderă la feminism .

Ce înseamnă asta? Ei bine... deși feminismul este despre drepturile femeilor, este o mișcare inițiată istoric de femei, categoric nu exclude bărbații din a fi adepți ai mișcării!

„Multe neînțelegeri și stereotipuri care vizează feminismul vin din partea băieților — din glume sau din simpla dezinformare. De aceea, băieții ar trebui să fie implicați în astfel de activități.” menționează Maxim.

Maxim la marșul feminist

Maxim este membru al Platformei Copiilor din grupul CADO prin storytelling. El a participat alături de 1000 de apărători și apărătoare ai/ale drepturilor omului la marșul feminist din 8 martie, 2025. Tema marșului de anul acesta a fost Educația Sexuală este vitală, nu opțională!”. Marșul a subliniat necesitatea unui curriculum cuprinzător care să includă toate aspectele ce țin de educația sexuală: prevenirea abuzurilor, relații sănătoase, și identitate de gen, sănătate reproductivă și alte aspecte importante.

Maxim a mers din curiozitate și dorința de a învăța:
„La marș am mers din curiozitate, mai ales dacă este primul meu marș. Pot spune că voiam să aflu cum se petrec lucrurile în realitate, nu doar pe internet.”

În timpul marșului, participanții s-au oprit în fața instituțiilor-cheie pentru a cere prin manifest:

1. Educație sexuală comprehensivăîn școli.

2. Infrastructură sigură pentru femei.

3. Cadru legal corespunzătorcare să protejeze femeile din Moldova.


Implicarea lui Maxim a fost influențată de atelierele grupului CADO prin storytelling, unde discuțiile de la ateliere au evidențiat probleme sistematice:

„Datorită atelierelor CADO prin storytelling, am aflat despre acest marș. Discuțiile din atelier mi-au arătat importanța fiecărui pas și fiecărei acțiuni și cât de multe depind de noi în procesul de schimbare.”

Maxim este un exemplu clar că și băieții pot fi activiști pentru drepturile femeilor. Ceea ce trebuie să înțelegem din acțiunile lui este că feminismul, ca mod de gândire și activism, nu trebuie atribuit unui gen. Feminismul categoric nu este despre lupta dintre femei și bărbați, ci este o formă de rezistență împotriva tratamentului inegal a femeilor în societate.

Pe lângă Maxim, la marș au mai participat și alți membri din grupul CADO prin storytelling, susținuți de CIDDC. Înainte de eveniment, participanții și părinții acestora au fost informați despre ce este marșul feminist, mesajele pe care le susține acest eveniment, precum și care sunt potențialele riscuri asociate participării la marș.

Activitatea grupului CADO prin storytelling în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin realizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS”, implementat de CIDDC cu suportul financiar oferit de World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH).

În contextul tematicii abordate acest an la marșul feminist, amintim că Platforma Copiilor a realizat în 2021 cercetarea Educația sexuală – cum o face școala și ce poate fi diferit? iar în 2024 a finalizat raportul Intimitatea emoțională a copiilor, cum mediul școlar și familial contribuie la dezvoltarea ei?

Prin activitățile sale, Platforma Copiilor contribuie în mod esențial la înțelegerea și punerea în practică a drepturilor copilului în Republica Moldova, iar CIDDC îi acordă suportul necesar. CIDDC este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md

Republica Moldova a înregistrat progrese considerabile în promovarea egalității de gen în ultimii ani. În 2021, țara s-a clasat pe locul 28 din 156 în Indicele Global al Disparității de Gen -o creștere semnificativă față de 0,55 în 2006. Cu toate acestea, rata de participare a femeilor la forța de muncă (36,4%) rămâne sub cea a bărbaților (46,5%), iar femeile din grupuri vulnerabile (rome, femei cu dizabilități, femeile din sate) se confruntă cu discriminare multiplă. Violența bazată pe gen rămâne să fie o problemă - 40% dintre femeile din Moldova au suferit de violență fizică sau sexuală (OSCE, 2018)

GALERIE FOTO:

 

Read more... 

Olesea Ionescu, despre impactul intervențiilor CIDDC asupra comunității educaționale din raionul Hîncești

Incluziunea copiilor refugiați în instituțiile de învățământ a fost o provocare care a necesitat o abordare holistică pentru a asigura sustenabilitatea și eficacitatea intervențiilor la toate nivelele: național, raional și școlar.

Formarea cadrelor didactice și stabilirea unor acțiuni concrete din partea tuturor actorilor educaționali, inclusiv a direcțiilor de învățământ a fost o prioritate. Prin proiectul „Incluziunea sigură și participativă a copiilor refugiați în instituțiile de învățământ din RM”, cadrele didactice și manageriale de la toate nivelele de învățământ au fost pregătite să dezvolte un model de abordare incluzivă a copiilor refugiați, să creeze un mediu sigur și prietenos pentru toți copiii și să organizeze procesul educațional centrat pe nevoile copilului.

La nivel raional, direcțiile de învățământ au fost susținute în consolidarea rolului lor în implementarea politicilor naționale și sprijinul metodologic pe care îl oferă școlilor.

În cadrul inițiativei, CIDDC a oferit suport direct comunității educaționale din mai multe raioane, printre care și raionul Hîncești. Acest sprijin s-a concretizat prin elaborarea și implementarea unor instrucțiuni și proceduri clare privind incluziunea copiilor refugiați, instruirea cadrelor didactice în gestionarea situațiilor de bullying și dezvoltarea unor mecanisme de sprijin psiho-emoțional pentru profesori și elevi. Totodată, au fost organizate sesiuni de formare în care profesorii au învățat cum să adapteze metodele de predare pentru a răspunde nevoilor diverse ale elevilor și să coopereze eficient cu părinții.

Olesea Ionescu, reprezentantă a Direcției Învățământ Hîncești, subliniază impactul real pe care aceste inițiative l-au avut asupra comunității educaționale:

„Când am primit invitația de a participa la acest proiect, am știut că va fi o oportunitate importantă pentru comunitatea noastră educațională. Ne-am implicat cu toții – directori, profesori din grădinițe și școli – și am văzut rapid rezultatele.

Prin colaborarea cu Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, am reușit să creăm un mediu mai sigur și mai prietenos pentru toți copiii, inclusiv pentru cei refugiați. Profesorii au învățat cum să sprijine integrarea socio-emoțională a elevilor, să le înțeleagă emoțiile și să le ofere susținerea necesară.

Activitățile propuse în cadrul proiectului au contribuit la aprofundarea rolului profesorului, care nu se rezumă doar la predarea de cunoștințe, ci și la sprijinul emoțional oferit elevilor/elevelor, încurajarea acestora de a se exprima, de a crea și de a obține curaj.


Cadrele didactice din raionul Hîncești aplică cu dedicare practicile recomandate în ateliere, dispun de o serie de instrumente obținute în urma participării, care le permite să gestioneze mai bine relațiile dintre copii în diverse contexte. Iar Direcția de Învățământ Hîncești este pregătită să susțină în continuare cadrele didactice și manageriale în situații de criză prin resurse, informații documentate și expertiză obținută cu suportul CIDDC.

Posibilitatea de a continua colaborarea în cadrul acestui proiect este o oportunitate potrivită de a contribui la o școală în care starea de bine trebuie sӑ fie prezentӑ sub toate aspectele sociale, fizice și emoționale”

Amintim că proiectul a fost implementat în perioada 1 august 2023 - 30 iunie 2024 , următoarea fază a proiectului în perioada de implementare ianuarie 2025 – 30 mai 2026.

_______
Proiectul „Răspuns Umanitar Integrat pentru Ucrainenii Afectați de Conflict și Cetățenii din Țările Terțe din Ucraina, Polonia, România și Moldova” este finanțat de Ministerul Federal de Externe al Germaniei prin intermediul Diakonie Katastrophenhilfe , implementat de APSCF în parteneriat cu mai multe ONG-uri, în care se înscrie proiectul „Incluziunea sigură și participativă a copiilor refugiați în instituțiile de învățământ din Republica Moldova”, realizat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova.

#DKH #AA #APSCF

Read more... 

CIDDC solicită oferte pentru servicii de actualizare a brandbook-ului

Achiziționare servicii de actualizare a identității vizuale/brandbook-ului organizațional

TERMENI DE REFERINȚĂ

1. CONTEXT

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

CIDDC este în proces de selectare a unei companii care va actualiza brandbook-ul existent al organizației, pentru a-l alinia la cerințele actuale ale pieței și la tendințele vizuale moderne, într-un mod în care să reflecte mai bine misiunea și valorile organizației. Totodată, ne propunem să îmbunătățim aplicabilitatea ghidului vizual, facilitând utilizarea sa consecventă în toate materialele de comunicare și vizibilitate.

Actualizarea identității vizuale se va realiza în cardul proiectului „Răspuns Umanitar Integrat pentru Ucrainenii Afectați de Conflict și Cetățenii din Țările Terțe din Ucraina, Polonia, România și Moldova”, finanțat de Ministerul Federal de Externe al Germaniei prin intermediul Diakonie Katastrophenhilfe, implementat de APSCF în parteneriat cu mai multe ONG-uri, în care se înscrie proiectul „Incluziunea sigură și participativă a copiilor refugiați în instituțiile de învățământ din Republica Moldova”, realizat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova.

2. SARCINI ȘI RESPONSABILITĂȚI

Compania/persoana va avea următoarele sarcini și responsabilități:

· Evaluarea identității vizuale actuale a organizației și identificarea punctelor care necesită actualizare și/ sau îmbunătățire.

· Menținerea legăturii și a comunicării cu echipa CIDDC pentru a identifica necesitățile organizației și pentru a integra feedback-ul primit;

· Alinierea brandbook-ului la misiunea și valorile organizației: asigurarea că identitatea vizuală reflectă corect principiile și activitatea CIDDC.

· Modernizarea elementelor vizuale: propunerea de ajustări ale logo-ului, paletei de culori, tipografiilor, elementelor grafice și altor componente vizuale;

· Dezvoltarea unui sistem coerent de utilizare a identității vizuale: stabilirea unor reguli clare privind aplicarea brandului în diferite contexte (print, digital, social media, documente oficiale etc.).

· Adaptarea identității vizuale pentru Platforma Copiilor (componentă CIDDC ce cuprinde mai multe grupuri de copii): dezvoltarea unei subidentități vizuale pentru Platforma Copiilor, care să păstreze elementele esențiale ale brandului CIDDC, dar să se diferențieze subtil printr-o paletă cromatică distinctă și, eventual, un element grafic diferențiator. Această adaptare trebuie să asigure o legătură vizuală clară între cele două entități, astfel încât Platforma Copiilor să fie percepută ca parte din CIDDC, dar cu o identitate vizuală ușor recognoscibilă. Agenția selectată poate veni cu propuneri creative pentru această diferențiere.

· Crearea de exemple și mock-up-uri: ilustrarea noilor elemente vizuale în diverse materiale de comunicare (prezentări, rapoarte, postări social media, website etc.).

3.TERMENUL DE REALIZARE ȘI CONDIȚIILE DE PLATĂ

Serviciile urmează să fie realizate în perioada martie 2025 – iunie 2026.

Se va achita 50% din sumă la semnarea contractului și 50% la predarea brandbook-ului actualizat.

4. CERINȚE FAȚĂ DE APLICANȚI

· Experiență relevantă în branding și design grafic, inclusiv dezvoltarea sau actualizarea brandbook-urilor pentru alte organizații.

· Înțelegerea valorilor drepturilor omului și a diversității: compania trebuie să demonstreze o abordare sensibilă la valorile promovate de CIDDC, inclusiv în reprezentările vizuale propuse.

· Cunoștințe actuale despre tendințele din design și branding: familiaritate cu cele mai noi practici în design grafic, utilizare digitală a identității vizuale și branding adaptat pentru diverse platforme (social media, print, web).

· Capacitate de livrare în termenele stabilite: experiență în gestionarea eficientă a proiectelor și respectarea termenelor limită stabilite împreună cu CIDDC.

5. DOSARUL APLICANTULUI ȘI PROCEDURA DE SELECTARE

Compania/persoana va prezenta dosarul de aplicare ce va include următoarele:

· Denumirea companiei sau a persoanei care aplică, datele de contact, și pagina web, după caz.

· Copia certificatului de înregistrare;

· Certificat de înregistrare ca plătitor de TVA.

· Oferta financiară în lei moldovenești care să indice prețul pentru servicii, inclusiv TVA. De asemenea se va indica disponibilitatea prestării serviciilor cu aplicarea scutirii de TVA, la prezentarea documentelor confirmative de către beneficiar. Compararea ofertelor financiare e va face în lei moldovenești (MDL). Ofertele prezentate în altă valută vor fi convertite la cursul oficial BNM din data limită pentru prezentarea ofertelor.

· Termenul de realizare a serviciilor;

· Portofoliul lucrărilor realizate sau CV la 1-2 persoane din companie;

Selecția companiei

Etapa I: CIDDC va evalua, pe baza documentației transmise, admisibilitatea candidaturilor sub aspectul îndeplinirii următoarelor cerințe:

  • respectarea termenului limită pentru depunerea dosarului;

· respectarea documentației de înscriere indicate în termenii de referință.

Etapa II: Se vor examina candidații preselectați din prima etapă, urmărind îndeplinirea de către aceștia a calificărilor și abilităților solicitate. Aplicațiile vor fi evaluate în baza următoarelor criterii:

· Experiența companiei în actualizarea identităților vizuale și dezvoltarea brandbook-urilor;

· Portofoliul de proiecte relevante și capacitatea demonstrată de a livra identități vizuale coerente și moderne;

  • Oferta financiară și raportul calitate-preț al serviciilor propuse.

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de email Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. cu mențiunea „Ofertă - servicii actualizare brandbook” până la data de 07 martie 2025,ora 18:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.
Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. sau să ne telefonați la +(373) 69 288 068.

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare.

Read more... 

Concurs de selectare de consultanți-formatori pentru dezvoltarea capacităților profesioniștilor din sectorul educație în susținerea participării copiilor, inclusiv a copiilor refugiați, la procesele decizionale

TERMENI DE REFERINȚĂ

1. CONTEXT

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

Programul de formare în dezvoltarea competentelor pentru a susține participarea copiilor în luarea deciziilor vizează profesioniștii care lucrează cu și pentru copii, inclusiv copiii refugiați. Scopul programului este de a furniza un mediu sigur în care profesioniștii pot discuta practici privind implicarea copiilor în diferite contexte educaționale. De asemenea, programul vizează identificarea proceselor și metodelor practice și legale pentru a asigura că părerile copiilor sunt luate în considerare în mod autentic și etic, respectând standardele de participare adecvată.

Activitățile se realizează în parteneriat cu Organele Locale de Specialitate în Domeniul Învățământului din raioanele Călărași, Fălești și Hâncești în cadrul proiectului "Incluziunea sigură și participativă a copiilor refugiați în instituțiile de învățământ din Republica Moldova", finanțat de Ministerul Federal al Afacerilor Externe al Germaniei prin intermediul Diakonie Katastrophenhilfe, implementat de APSCF, în parteneriat cu mai multe ONG-uri, inclusiv de CIDDC.

2. SARCINI ȘI LIVRABILE

Consultantul-formator va avea următoarele sarcini și responsabilități:

- Elaborarea conceptului și a agendei pentru instruiri (8 ateliere online);

- Pregătirea materialelor care urmează a fi utilizate în cadrul instruirii;

- Elaborarea și aplicarea unui chestionar de evaluare inițială și finală;

- Evaluarea nevoilor de formare a specialiștilor care urmează să fie instruiți (în primul atelier);

- Facilitarea atelierelor de formare și de follow-up cu durata de 3-4 ore, în format online (utilizând aplicația Zoom), pentru cca 80 persoane per atelier;

- Participarea la ședințele de lucru privind organizarea atelierelor de formare;

- Menținerea comunicării cu beneficiarii instruiți între sesiuni;

- Elaborarea rapoartelor în urma desfășurării atelierelor de formare şi a celor de follow-up, conform modelului oferit de CIDDC;

- Respectarea cerințelor menționate în acești Termeni de Referință în timp util și la cele mai înalte standarde.

Notă: Materialele și atelierele vor fi livrate în limba română.

3.TERMENUL DE REALIZARE ȘI CONDIȚIILE DE PLATĂ

Serviciile urmează să fie realizate în perioada martie 2025 – martie 2026.

Consultantul-formator va prezenta oferta financiară conform modelului: I. Date despre aplicant/ofertant:nume/ prenume, telefon, email,documente anexate la această ofertă, care confirmă eligibilitatea ofertantului (a se vedea dosarul aplicantului). II. Oferta financiară în lei moldovenești, incluzând suma brută (din aceasta vor fi reținute contribuțiile şi impozitele achitate de aplicant conform legislației în vigoare. Suplimentar se va calcula și achita fondul social – 24%), cu specificarea unui preț fix total pentru livrabile (atelier, agendă, raport) însoțită de o defalcare a costurilor .

Consultantul-formator va fi plătit prin virament bancar în MDL după livrarea serviciilor solicitate. Detaliile cu referire la plată vor fi stipulate în contractul de prestări servicii semnat între părți.

4. CALIFICĂRI ȘI ABILITĂȚI

· Competențe de valorizare a demnității umane, drepturilor omului și a diversității culturale;

· Studii universitare în domenii relevante;

· Cunoașterea cadrului legal și metodologic în domeniul educației și a drepturilor copilului;

· Cunoștințe și experiență de aplicare a abordării bazate pe drepturile copilului;

· Experiență în elaborarea și facilitarea cursurilor de instruire;

· Abilități analitice, capacitatea de a sintetiza și de a prezenta cu claritate procese și aspecte complexe abordate în cadrul cursului și în documentele scrise (agende, rapoarte);

· Bune abilități de organizare a timpului și sarcinilor, capacitate de a respecta termene limită;

· Abilități de lucru în echipă;

· Cunoașterea limbilor română (excelent) și rusă (excelent pentru formatorii grupurilor de profesioniștii din instituțiile de învățământ cu predare în rusă; mediu pentru formatorii grupurilor de profesioniștii din instituțiile de învățământ cu predare în română).

5. DOSARUL APLICANTULUI ȘI PROCEDURA DE SELECTARE

Toate ofertele trebuie să conțină:

  • CV-ul actualizat incluzând date privind experiența în domeniu;
  • Copia documentelor ce atestă studiile/ expertiza în domeniu;
  • Viziunea conceptuală a consultantului asupra executării sarcinilor propuse:
  • Oferta financiară.

Selecția consultanților-formatori se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor și activităților CIDDC, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecție a copilului; formatorii selectați vor semna o declarație prin care se vor angaja să respecte prevederile acesteia.

Selecția se va realiza în două etape:

Într-o primă etapă, eliminatorie, CIDDC va evalua, pe baza documentației transmise, admisibilitatea candidaturilor sub aspectul îndeplinirii următoarelor cerințe:

  • respectarea termenului limită pentru depunerea dosarului;

· respectarea documentației de înscriere indicate în termenii de referință.

În a doua etapă se vor examina candidații preselectați din prima etapa, urmărind îndeplinirea de către aceștia a calificărilor și abilitaților solicitate. Aplicațiile vor fi evaluate în baza următoarelor criterii:

  • Experiența consultantului-formator în prestarea serviciilor solicitate

· Experiență de aplicare a abordării bazate pe drepturile copilului

  • Viziunea consultantului asupra executării sarcinilor propuse
  • Oferta financiară

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de email Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. cu mențiunea „Consultant-formator participarea copiilor la procese decizionale” până la data de 30 ianuarie, ora 18:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. .

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare.

Read more... 

Контакты

Адрес: улица Еуджен Кока, 15, Кишинэу,
Република Молдова, MD-2008

Тел./Факс: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Емайл: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

Стань Послом 2%

Sustin 2%! Поддерживаю 2%! 

Медиа партнер:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page