Cel mai discutat raport al copiilor: „Dreptul la opinie. Așa cum este învățat și practicat la școală”
- Written by Admin
Dreptul copilului la opinie este unul dintre drepturile cel mai des încălcate în școală, se menționează în cel mai recent raport, „Dreptul la opinie. Așa cum este învățat și practicat la școală”, al grupului de adolescenți de la Platforma Copiilor. Raportul a fost lansat în cadrul unui eveniment organizat de Platforma Copiilor, Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în cooperare cu Ministerul Educației, Culturii și Cercetării (MECC) și susținut de Organizația Internațională „Save the Children” și Suedia. Cercetarea a fost discutată în contextul celei de-a 30-a aniversări a Convenției cu privire la Drepturile Copilului și reiterează ideea că dreptul la educația de calitate este strâns legat de dreptul de a fi auzit, iar Consiliul Elevilor (CE) este structura prin care elevii își pot exercita acest drept în instituția de învățământ.
Raportul a fost realizat de către 22 de adolescenți ce administrează Platforma Copiilor, lansată în 2017 de CIDDC. Ei au inițiat cercetarea în noiembrie 2018, după ce au constatat că structura care ar trebui să reprezinte vocea tuturor copiilor din școală, CE, în loc să sesizeze administrațiile școlare despre nevoile și propunerile elevilor, obișnuiesc să organizeze activități culturale și de recreere.
Raportul conține constatări în baza chestionarelor online, a discuțiilor offline, precum și focus-grupurilor cu elevi din Călărași, Sângerei, Rezina și Molovata; comentarii ale adolescenților ce administrează Platforma Copiilor; recomandările adolescenților pentru titularii de obligații. Toate se referă la modalitatea de constituire și funcționare a CE în școală.
Un eveniment deschis pentru toate opiniile
Potrivit Irinei Gușan, coordonatoarea programului Participarea copilului în cadrul CIDDC, evenimentul de prezentare a acestui raport este deosebit prin faptul că a încurajat schimbul de opinii și experiențe între copii și a adulți, a generat diferite opinii, inclusiv contradictorii, legate în special de rolul angajaților școlii în buna funcționare a Consiliilor Elevilor. „Recomandăm să se defășoare pentru toți angajații școlii instruiri despre funcțiile CE, despre dreptul la asociere și întruniri pașnice, la alegeri democratice, despre nondiscriminare”, a menționat Sofia Drozdov, elevă în clasa a V-a, membră a Platformei Copiilor.
O altă membră a Platformei Copiilor, Aisu Isacov, elevă în clasa a XII-a, a propus „ca profesorii și administrația școlară să încurajeze elevii să ia decizii proprii, cum ar fi să stabilească reguli în clasă sau în școală; să-i ajute pe copii să monitorizeze o anumită problemă, să-i informeze despre riscurile la care se supun și să prevină aceste riscuri”. Dan Popovici, specialist al Centrului de Instruire Continuă în Domeniul Electoral (CICDE), a menționat că „această reuniune e o bază pentru un nou schimb de experiență și ne va permite să facem noi conexiuni ca vocea copiilor să fie cât mai auzită, iar ei să devină cetățeni activi”.
„Este un raport realist, bine documentat. Calitatea lui vorbește despre o muncă enormă a grupului de autori. Vom depune efort ca aceste recomandări să le implementăm în următorii trei-patru ani, așa încât următorul vostru document să includă date mult mai optimiste”, a declarat Rodica Braguța, șefa Secției juridice a MECC.
Parascovia Topada, psihologă, a subliniat că „nimeni nu s-a născut învățat și că orice instruire, schimb de experiență este util, important și pentru copii, și pentru profesioniști. De aceea, încurajez ca ele să se facă atât pentru copii, cât și pentru adulți”. „Eu chiar cred că CE poate să devină o forță, așa încât opinia lui să fie consultată de administrație de fiecare dată când ia o decizie la nivel de instituție”, a opinat Dumitru Darea, consultantul principal al Direcției drepturile copilului din cadrul Oficiului Avocatului Poporului.
Sergiu Orehovschi, șef de secție la ANACEC, i-a încurajat pe adolescenți să continue cercetările în domeniul calității în educație și a apreciat raportul lor drept un „document foarte important și serios, cu recomandări bune pentru diferite entități. Cu o astfel de atitudine, chiar se pot mișca lucrurile din loc. Orice școală prietenoasă copilului respectă cinci dimensiuni: protecție, participare democratică, incluziune, eficiență educațională, echitate gender și ele se referă la respectarea tututor drepturilor copilului”.
„Dreptul la opinie. Așa cum este învățat și practicat la școală” este al treilea raport al grupului de adolescenți de la PC și poate fi accesat AICI.
Galerie foto:
- Click to open image!
- Click to open image!
- Click to open image!
- Click to open image!
- Click to open image!
- Click to open image!
- Click to open image!
- Click to open image!
- Click to open image!
- Click to open image!
- Click to open image!
- Click to open image!
- Click to open image!
- Click to open image!
- Click to open image!
- Click to open image!
Admin
Email Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.Latest from Admin
- Solicităm oferte de prețuri pentru achiziționarea unei camere foto
- Ziua Internațională a Drepturilor Copilului – un prilej de reflecție și acțiune!
- Resursă nouă pentru profesioniști și profesioniste pentru a implica semnificativ copiii în elaborarea legilor
- Anunț de înscriere la Program de Suport Psiho-Emoțional pentru Cadrele Didactice
- Solicitare de oferte pentru achiziționarea materialelor de vizibilitate personalizate