CIDDC - Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova

Solicităm oferte de prețuri pentru achiziționarea unei camere foto

TERMENI DE REFERINȚĂ

1. CONTEXT

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

CIDDC solicită oferte de prețuri pentru achiziționarea unei camere foto în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin furnizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS”, implementat de CIDDC cu suportul financiar oferit de World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH), în perioada martie 2024 – martie 2025.

Camera foto va fi utilizată pentru documentarea activităților din cadrul proiectelor sau inițiativelor realizate de CIDDC și pentru realizarea materialelor vizuale destinate să sprijine Copiii Apărători ai Drepturilor Omului (CADO) să-și promoveze drepturile și experiențele prin metoda de storytelling.

2. SPECIFICAȚII TEHNICE

  • Rezoluție senzor: Minim 24 MP;
  • Tip senzor: Full Frame (35mm);
  • Performanță în condiții de lumină mai reduse;
  • Stabilizare: Stabilizare optică integrată (IBIS);
  • Sistem de focalizare: Autofocus rapid și precis, cu detecție de ochi și față;
  • Filmări video:Rezoluție: 4K la minim 30 fps;
  • Display:Tactil rabatabil și rotativ;
  • Obiectiv:set cu un singur obiectiv kit / doar body.

DOSARUL CU OFERTA TREBUIE SĂ INCLUDĂ

1. Denumirea și modelul camerei, denumirea producătorului și specificațiile tehnice;

2. Certificatul de calitate al camerei;

3. Perioada de garanție (minim 2 ani);

4. Termenul de livrare;

5. Prețul în MDL (inclusiv TVA);

6. Codul de conduită completat și semnat (documentul poate fi descărcat aici);

7. Certificatul de înregistrare a companiei;

8. Certificat înregistrare ca plătitor de TVA.

MODALITATE DE PREZENTARE A OFERTELOR

Dosarul va fi prezentat în format electronic, la adresa de email Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. cu mențiunea „Cameră Foto”, până la data de 12 decembrie 2024, ora 17:00 .

CRITERII DE SELECTARE

- Respectarea termenului limită pentru depunerea dosarului;

- Respectarea documentației de înscriere indicate în termenii de referință;

- Raportul dintre preț, calitate, termenul de livrare și durata garanției.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

INFORMAȚII SUPLIMENTARE

Pentru informații suplimentare, nu ezitați să ne scrieți la adresa Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. sau să ne contactați la numărul de telefon 069288068 – Gheorghe Galbura.

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs. sunteți de acord ca datele dvs. personale să fie utilizate în procesul de procurare.

Ziua Internațională a Drepturilor Copilului – un prilej de reflecție și acțiune!

Pe 20 noiembrie 2024, de Ziua Internațională a Drepturilor Copilului, Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în colaborare cu Facultatea de Științe ale Educației, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău și cu suportul financiar oferit de ERIKS Development Partner, a organizat o masa rotundă cu genericul „Educația privind drepturile copilului”. Evenimentul a reunit profesori, studenți, masteranzi și experți într-un dialog deschis despre protecția copilului față de orice formă de violență și importanța educației în domeniul drepturilor copilului.

Evenimentul a subliniat faptul că fiecare copil are dreptul să fie protejat, ascultat și respectat, iar adulții joacă un rol cheie în promovarea și protejarea acestor drepturi fundamentale. În cadrul evenimentului au avut loc trei ateliere interactive în timpul cărora participanții și participantele au învățat despre:

- Aplicația interactivă „Provocările lui Dragoș”

În cadrul atelierului Diana Postu-Blajinu, psihologă și formatoare CIDDC , a subliniat importanța metodei „Provocările lui Dragoș” în prevenirea abuzului față de copii și a demonstrat cum tehnologia poate sprijini educația.
„Metoda „Provocările lui Dragoș” reprezintă o oportunitate extraordinară de a le oferi copiilor un spațiu sigur, unde să înțeleagă și să discute despre drepturile lor, precum și despre modalitățile de a recunoaște și reacționa la situațiile de abuz. Este esențial să îi ascultăm și să observăm cu atenție ceea ce ne transmit, pentru a le asigura un mediu în care să se simtă în siguranță și să fie protejați. Respectarea confidențialității este, de asemenea, un principiu fundamental în acest proces, deoarece încrederea copiilor în adulți este cheia pentru a le oferi sprijinul de care au nevoie.” a spus Diana Postu-Blajinu.

„Este o metodă interesantă de predare, care elimină barierele dintre adulți și copii. Atunci când nu vorbesc despre ei înșiși, ci despre personaje, copiii găsesc mai multe soluții și devin mai deschiși să împărtășească și să își exploreze propriile experiențe.” a menționat o participantă.

Aplicația interactivă „Provocările lui Dragoș” este un instrument educațional care sprijină prevenirea abuzului față de copii prin utilizarea videourilor și a unui ghid metodologic. Aceasta este organizată astfel:

1. Videourile „Provocările lui Dragoș” - filme animate scurte care scot în evidență cazuri de intimidare, tachinare, abuz fizic, emoțional, sexual față de copii. Secvențele video reprezintă situații din viața personajului principal și a semenilor săi în diverse circumstanțe sau locuri: la școală, în stradă sau acasă, atât în relație cu alți copii cât și cu adulții. Animațiile pot fi accesate pe site-ul www.drepturilecopilului.md - Provocările lui Dragoş

2. Ghidul metodologic - Un document care oferă îndrumări detaliate pentru profesori, părinți și alți adulți implicați în procesul educațional, explicând cum să utilizeze videourile în cadrul programului. Accesează ghidul aici
- https://www.drepturilecopilului.md/files/ghid_dragos.pdf , [AZ1] secțiunea Resurse pentru profesioniști.
Aceste două resurse sunt complementare.

 - Programul de prevenire a violenței în familie „Fir de nisip”

Viorica Adăscăliță, dr. conf. univ. la UPSC, a facilitat atelierul și a subliniat importanța dezvoltării competențelor emoționale la copii, menționând necesitatea ca aceștia să învețe cum să-și gestioneze emoțiile prin autoreglare emoțională. Ea a explicat că este esențial ca fiecare copil să poată vorbi clar despre emoțiile și nevoile sale în diverse contexte, să le înțeleagă. De asemenea, este important ca copii să învețe să identifice o persoană de încredere, să știe cum să se autoîncurajeze în momente dificile și să fie capabili să ceară ajutor atunci când este necesar. Viorica Adăscăliță a subliniat, totodată, importanța formării și menținerii unor relații sociale sănătoase.

Ea a menționat eficiența metodei „Fir de nisip” în sprijinul adolescenților cu vârste între 12 și 18 ani, oferind un cadru sigur în care aceștia pot discuta și învăța cum să recunoască și să reacționeze în fața situațiilor de violență. „Este esențial ca fiecare cadru didactic să fie pregătit nu doar să identifice semnele abuzului, dar și să știe cum să intervină eficient. Metoda „Fir de nisip” oferă un cadru de discuție sigur, unde adolescenții pot învăța să recunoască și să abordeze situațiile de violență, iar legislația în vigoare ne sprijină în acest demers, protejând drepturile celor afectați.” a declarat Viorica Adăscăliță.

Un alt subiect abordat de aceasta a fost structura mesajului asertiv, despre care a spus că este o abilitate esențială pentru a comunica clar și respectuos, atât despre propriile nevoi, cât și despre limitele personale. Prin aplicarea acestei tehnici, atât copiii cât și adulții învață să își exprime opiniile și să rezolve conflictele într-un mod care promovează respectul reciproc și înțelegerea.

- „Educația prin, pentru și despre drepturile copilului”

Facilitat de către Iosif Moldovanu, coach și facilitator sistemic, atelierul online a fost un prilej valoros pentru reflecții asupra diverselor experiențe pedagogice legate de respectarea, protejarea și promovarea drepturilor copilului. Participanții au analizat progresele, dificultățile și oportunitățile întâlnite în proiectarea, facilitarea și evaluarea procesului educațional despre drepturile copilului.

Discuțiile au adus în prim-plan întrebări esențiale: cum ar trebui să acționeze un educator atunci când observă că drepturile unui copil nu sunt respectate? Ce înseamnă să realizezi conștient educația prin, pentru și despre drepturile copilului?

Aceste teme și multe altele au fost abordate cu interes și angajament, oferind un spațiu de învățare și reflecție în cadrul atelierului desfășurat pentru cadrele din instituții de educație timpurie.

Un participant a mărturisit: „Am realizat cât de important este să oferim copiilor nu doar sprijin, ci și un loc la masa deciziilor.”

Cele trei ateliere tematice au evidențiat metode inovatoare și strategii eficiente pentru prevenirea abuzului, dezvoltarea competențelor emoționale și promovarea unui climat educațional bazat pe respect reciproc și colaborare în rândul copiilor și adulților. Dialogurile deschise au facilitat schimbul de experiențe și au generat idei valoroase pentru viitoare cooperări între instituțiile de învățământ.

„Ziua Internațională a Drepturilor Copilului este mai mult decât un prilej de celebrare – este un angajament constant de a construi o societate unde fiecare copil se bucură de respect, protecție și oportunități egale de dezvoltare. Mulțumim partenerilor noștri – ERIKS Development Partner, Facultatea de Științe ale Educației a Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” și tuturor participanților și participantelor, experților și expertelor – pentru implicare și susținere. CIDDC reiterează deschiderea spre colaborare cu instituțiile educaționale și susținerea cadrelor didactice pentru o mai bună înțelegere a rolului lor în satisfacerea nevoilor copiilor. Scopul nostru este de a contribui la crearea unui mediu educațional favorabil, în care fiecare copil să aibă ocazia să își exploreze și să își dezvolte potențialul maxim. Suntem aici pentru a sprijini adulții din educație în acest proces, deoarece credem că un cadru educațional sănătos și incluziv începe cu o înțelegere profundă a nevoilor fiecărui copil și a rolului esențial al adulților în acest sens.”, a declarat Arina Zîcu, directoare executiva a CIDDC.

Continuăm să dezvoltăm inițiative și să creăm contexte educaționale în care fiecare copil să fie protejat, ascultat și valorizat. Drepturile copilului sunt fundamentul unei societăți echitabile și prospere.

____________
Această activitate este realizată în cadrul proiectului„ABC - ACTIONS for the Rights of the Children; BUILDING relationships based on respect and cooperation; COMMUNICATION and documentation”, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova , cu suportul financiar oferit de ERIKS Development Partner, Eastern Europe Office .

#DrepturileCopilului #ZiuaDrepturilorCopilului #Diversitate #Cooperare #Inovare

Resursă nouă pentru profesioniști și profesioniste pentru a implica semnificativ copiii în elaborarea legilor

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în parteneriat cu Child Rights Connect, a consultat o varietate de părți responsabile sau interesate de participarea copilului în elaborarea legilor în Republica Moldova și a creat un set de instrumente dedicat atât titularilor de obligații, cât și copiilor, pentru ca cei din urmă să înțeleagă cum se pot implica în procesul decizional.

Astfel, CIDDC vine să susțină autoritățile publice, Avocatul Poporului pentru drepturile copilului și alți actori importanți cu un set de resurse pentru ca titularii de obligații să implice copiii în elaborarea legilor în mod transparent, etic și adevărat.

Setul de instrumente include o serie de materiale ce pot fi accesate mai jos sau în secțiunea Resurse a website-ului:

Ghid privind participarea copiilor în elaborarea legilor în Moldova

Ghid privind participarea copilului în elaborarea legilor- versiunea prietenoasă copilului

Prezentare: Participarea copilului în elaborarea legilor

Poster: Cum implicăm copiii în elaborarea legilor - Sfaturi practice pentru Avocatul Copilului

Poster: Cum implicăm copiii în elaborarea legilor - Sfaturi practice pentru autoritățile publice

Amintim că Child Rights Connect este un partener al CIDDC în promovarea conceptului CADO în Republica Moldova și în procesul de pilotare a Ghidului „Punerea în practică a drepturilor copiilor apărători ai drepturilor omului” , inclusiv în cadrul inițiativei #EuSusținCADO și #ÎmpreunăPentruCADO .

Despre situația copiilor apărători ai drepturilor omului în Republica Moldova am început să discutăm în mod special în iunie 2021, când CIDDC, cu suportul tehnic oferit de Child Rights Connect, a creat un spațiu de reflecții și schimb de experiență pentru ONG-urile naționale interesate și Ombudsmanul Copilului. Totodată, o parte dintre aceste ONG-uri și un grup de inițiativă de tineri de la Platforma Copiilor au contribuit la realizarea Raportului privind Copiii Apărători ai Drepturilor Omului în cadrul Evaluării Periodice Universale .

Resursele au fost elaborate în cadrul proiectului „Advancing the rights, empowerment and protection of child human rights defenders (CHRDs) in promoting human rights in Moldova”, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) și Child Rights Connect, în parteneriat cu Oficiul Avocatului Poporului pentru Drepturile Copilului, cu suportul Ville de Genève.

Anunț de înscriere la Program de Suport Psiho-Emoțional pentru Cadrele Didactice

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, cu suportul financiar oferit de World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH), anunță deschiderea înscrierilor la un program de suport psiho-emoțional pentru profesioniștii și profesionistele din domeniul educației.

Programul este adresat personalului didactic și de conducere de la toate treptele de școlaritate din învățământul general (treapta preșcolară, primară, gimnazială și liceală), cu prioritate pentru instituțiile în care studiază copiii refugiați.

Programul include 4 ateliere online (platforma ZOOM), ce vor fi desfășurate în perioada noiembrie 2024 – februarie 2025 . Participarea la program este gratuită și este confirmată prin certificat, util pentru completarea portofoliului de dezvoltare profesională.

Scopulprogramului este de a ne deschide conștient inimile, într-un spațiu de acceptare, încredere, motivare și siguranță psihologică, împărtășind și prețuind emoțiile, percepțiile, senzațiile, gândurile, experiențele fiecărei ființe umane.

Care este intenția noastră?

- De a invita cadrele didactice într-un proces conștient de evoluție personală prin asumarea responsabilității față de acesta;

- De a crea un spațiu sigur și incluziv pentru conectare conștientă cu emoțiile, nevoile, percepțiile, gândurile personale și ale grupului;

- De a ne da permisiunea interioară pentru a da voce propriilor emoții, nevoi, senzații, preocupări și de a auzi emoțiile și nevoile semenilor;

- De a fi într-o stare de non judecată în care fiecare persoană este acceptată și simte că este bine primită;

- De a observa cu blândețe propriile valori, convingeri, atitudini, calități, competențe, comportamente, dificultăți și resurse;

- De a co-crea împreună oportunități prin care fiecare om se simte liber să dăruiască și să primească ceea ce are nevoie;

- De a ne inspira din propriul proces de evoluție și din cel al semenilor.

Cum vom comunica în grup?

- Vom reflecta, individual și/ sau în grup, în baza imaginilor, cuvintelor, exercițiilor;

- Vom oglindi unul altuia ceea ce observăm, simțim, percepem;

- Vom exprima de la persoana I singular gânduri, emoții, percepții, senzații atunci când simțim că este momentul potrivit;

- Vom respecta confidențialitatea și ritmul de conectare al fiecărui om;

- Vom împărtăși diverse experiențe de evoluție personală conștientă.

Când ne vom conecta?

Pe parcursul a patru ateliere online, prin intermediul Platformei ZOOM, de la ora 15.00, după următorul orar:

- 27 Noiembrie 2024;

- 12 Decembrie 2024;

- 17 Ianuarie 2025;

- 7 Februarie 2025.

Atelierele vor fi facilitate de către Iosif Moldovanu, coach și facilitator sistemic.

Pentru a vă înregistra la program, vă rugăm să completați formularul de înregistrare accesând linkul de mai jos. Înscrierile sunt deschise până la data de 26 noiembrie 2024: https://forms.office.com/e/5XLUnmJwys

În cazul în care aveți întrebări sau nevoie de suport tehnic, vă rugăm să ne contactați la adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. sau nr. 0681 82 551.

Solicitare de oferte pentru achiziționarea materialelor de vizibilitate personalizate

Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) anunţă concurs privind solicitarea de oferte pentru selectarea unei companii, care să elaboreze designul şi să tipărească materiale de vizibilitate personalizate.

CIDDC este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md.

Achiziția va fi realizată în perioada noiembrie 2024 – februarie 2025.

CIDDC solicită oferte de prețuri pentru procurarea materialelor de vizibilitate personalizate conform descrierii/specificațiilor tehnice, după cum urmează:

Nr.

Produs

Descriere/specificații tehnice

Cantitatea

1.

Tolbă/ traistă (din pânză)

  • Material: bumbac;
  • Dimensiuni: 40 x 35 cm, mânere lungi;
  • Branding: logo.

30 buc

2.

Tolbă Eco bag (pînza)

  • Material: bumbac;
  • Dimensiuni: 40 x 35 cm, mânere lungi;
  • Culoare: natural sau negru
  • Branding: A4 4+0.

40 buc

3.

Hanorace cu glugă

  • Material: bumbac 100%;
  • Mărimile: XS-XXXL;
  • Branding: logo.

20 buc

4.

Hanorace fără glugă

  • Material: bumbac 100%;
  • Mărimile: XS-XXXL;
  • Branding: logo.

20 buc

5.

Vestă fleece personalizată

· Material – Micropolar 100% poliester cu finisaj anti-scamosare, 300 g/m2

· Fermoar in fata pe toată lungimea, 2 buzunare laterale;

  • Mărimile: XS-XXXL;
  • Branding: logo

10 buc

6.

Insignă personalizată cu pin

  • Material: metal decupat pe contur;
  • Branding: logo

50 de buc

7.

Tricou clasic

  • Material: bumbac 100%;
  • Mărimile: XS-XXXL;
  • Branding: logo.

20 buc

8.

Tricou polo

  • Material: bumbac 100%;
  • Mărimile: XS-XXXL;
  • Branding: logo.

20 buc

9.

Rucsac

  • Material: naylon sau ceva similar, impermeabil;
  • Padding (burete) pe interiorul bretelelor și pe spatele ghiozdanului;
  • Padding pe spatele ghiozdanului pentru suport lombar;
  • Curele ajustabile;
  • Dimensiuni: să poată transporta un laptop cu compartiment separat, plus compartiment pentru agendă format A4+compartiment pentru încărcător și buzunare interioare pentru pixuri, chei etc;
  • Buzunare exterioare pentru sticle de apă;
  • Buzunar exterior pentru obiecte mici precum: telefon, baterie externă și portofel etc.;
  • Branding: logo.

15 buc

10.

Sticlă pentru apă

  • Material: sticlă;
  • Capacitate de 0,5 l;
  • Branding: logo.

20 buc

11.

Sticlă termoizolantă

  • Material: oțel inoxidabil perete dublu și fără condens;
  • Capacitate 0,65 l;
  • Branding: logo.

20 buc

12.

Cană din oțel inoxidabil

· Material: oțel inoxidabil perete dublu și fără condens;

  • Capacitate 0,31 l;
  • Branding: logo.

250 buc

13.

Mapă A4 de cu buzunar lipit

  • Material: hârtie, 300 g;
  • Tipar digital: policromie, două parți (4+4);
  • Branding: logo.

50 buc

14.

Notes A5 cu elastic nedatat

  • Material: piele articificială și hîrtie de 70 gr/м²;
  • Branding: logo.

50 buc

15.

Carnet A5 cu spirală metalică

  • Material: coperta 350 gr/м²; 4+0

bloc din hîrtie de 80 gr/м² 40 foi;

40 buc

16.

Agendă A5 cu elastic datată (2025)

  • Material: hîrtie de 70 gr/м²;
  • Branding: logo.

50 buc

17.

Pix cu buton, cerneală albastră

  • Material: metal;
  • Dimensiune: 135 x 10 mm;
  • Branding: logo.

100 buc

18.

Pix cu buton

  • Material: plastic;
  • Dimensiune: 135 x 10 mm;
  • Branding: logo.

40 buc

19.

Cană

  • Material: ceramică;
  • Capacitate: 300 ml;
  • Branding: logo.

30 buc

20.

Baner

  • RollUP - Banner Blockout;
  • Dimensiuni: 100x200;
  • Branding: logo.

1 buc

21.

Stickere

  • Material: hârtie, decupate pe suport;
  • Branding: logo.

1000 buc

22.

Breloc

  • Material: metal;
  • Dimensiuni: 2,4*6,5 cm;
  • Branding: logo

40 buc

23.

Puzzle

  • Material: carton;
  • Dimensiuni: A4;
  • Branding: logo

40 buc

24.

USB Flash memory, 32GB

  • Material: metal;
  • Branding: logo

20 buc

25.

Umbrelă

  • Pliabilă cu deschidere automata si structură confecționată din aluminiu și fibra de sticlă;
  • Rezistentă în caz de furtună și prevăzută cu curea elastică pentru încheietura mâinii;
  • Prevăzută cu înveliș impermeabil și cu husă de protecție;
  • Dimensiuni aproximative: diametru 100 x 56 cm;
  • Branding: logo

20 buc

NOTA! Prezenta listă nu este plasare de comandă și nu are caracter obligatoriu. Cantitatea și tipul de produse ar putea fi modificată în funcție de costuri / suma maximă disponibilă și necesități.

Preţurile vor fi indicate în lei moldoveneşti cu TVA. Dosarul de aplicare va conține următoarea informație:

  • Scurtă descriere a companiei aplicante: datele de contact ale companiei și persoana de contact;
  • Certificatul de înregistrare al companiei;
  • Ofertă comercială completă, întocmită conform cerințelor și condițiilor de livrare/executare a materialelor;
  • Informație despre experiența companiei, referințe, recomandări;
  • Codul de conduită (anexat) completat și semnat.

Codul de conduită poate fi descărcat aici.

Va fi selectată compania care va expedia dosarul complet și va oferi cel mai bun raport preț-calitate, termen de livrare/executare optim și servicii complete. Va fi contactată doar compania selectată.

Procedura de selectare a CIDDC se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția mediului și la protecţia copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor şi activităţilor noastre, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecţie a copilului și o politică de protecție a mediului și va urmări ca acestea să fie aplicate în colaborarea cu partenerii.

Ofertele pot fi prezentate în original sau prin email la: Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului, str. E. Coca nr. 15, mun. Chişinău, Republica Moldova, e-mail: Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. . Ofertele transmise pe email vor avea subiectul: Ofertă servicii materiale de vizibilitate.

Termenul limită de prezentare a ofertelor este: 25 noiembrie 2024, ora 12.00.

Pentru detalii puteți contacta: Tatiana Frecauțanu, 069874297, Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. .

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în strictă conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord ca datele dvs. personale să fie utilizate în procesul de selectare și raportate partenerilor CIDDC.

Vocea Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului prin Storytelling

Vocea Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului prin Storytelling

Copiii din Moldova tot mai des acționează în calitate de apărători ai drepturilor omului și cer respectarea drepturilor lor și al semenilor. Aceștia semnalează încălcări ale drepturilor omului, informează semenii despre drepturile omului, monitorizează cum sunt respectate drepturile copilului în școală și comunitate, prezintă autorităților rapoarte, organizează întruniri în care abordează problematici ale drepturilor omului etc. În sine, activitățile lor nu sunt vizibile de multe ori, sunt rar recunoscute și susținute de către adulți. În acțiunile lor de apărare a drepturilor omului, Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului(CADO) se confruntă cu anumite provocări suplimentare și sunt expuși unor riscuri specifice ca urmare a vârstei tinere.


Elvira Drangoi,Coordonatoarea Platfomei Copilului, menționează: „ Prin activitățile lor, grupurile CADO, susținute de CIDDC, informează autoritățile despre existența Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului, provocările cu care se confruntă și nevoile de susținere suplimentară în activitatea lor. Fiind expuși mai multor riscuri din cauza lipsei unor mecanisme de protecție, sigure și adaptate copiilor, aceștia întâmpină mai multe obstacole care includ: lipsa accesului la informații, inclusiv cu privire la drepturile CADO; atitudinea adulților de a nu lua în serios CADO; abuzurile fizice și verbale, amenințări în mediile online și offline; piedici din partea adulților care îi pot demotiva să acționeze în calitate de CADO. Astfel, ne dorim o societate în care copiii care apără drepturile omului să fie recunoscuți, protejați și împuterniciți și, împreună, să creăm un mediu de siguranță în care copiii își pot desfășura activitatea în domeniul drepturilor omului.”

Astfel, în perioada martie-septembrie, grupul CADO prin Storytelling din cadrul Platformei Copiilor a participat la un program de formare în care membrii și membrele și-au dezvoltat cunoștințele cu referire la cine sunt CADO, care sunt drepturile lor și cum să-și facă vocea auzită prin metode de storytelling (fotografii, video, text).


Ce este storytelling?

Storytelling-ul este arta de a transmite un mesaj prin povești – fie prin imagini, cuvinte sau video-uri. Prin această metodă, ideile și emoțiile devin mai ușor de înțeles și pot avea un impact puternic asupra celor care le ascultă sau le citesc. Pentru copiii apărători ai drepturilor omului (CADO), storytelling-ul este o modalitate puternică de a aduce la lumină provocările, experiențele și realizările lor, în scopul de a sensibiliza publicul și autoritățile cu privire la importanța susținerii lor.

„Este important de menționat că, prin această metodă, am dorit să atragem atenția autorităților și să creștem conștientizarea cu privire la necesitatea recunoașterii și împuternicirii CADO.” a spus un participant.


„Mi-a plăcut lucrul în echipă și repartizarea rolurilor în procesul de creare a conținuturilor pentru video” , a împărtășit o membră a grupului CADO prin Storytelling.


Un alt participant a adăugat: „Mi-a plăcut că toți participanții s-au implicat activ și au adus inițiative bune, care au îmbunătățit procesul de creare a videourilor.”

Participanții și participantele au lucrat în grupuri mici, fiecare dintre acestea a dezvoltat propriile lor scenarii și mesaje în conformitate cu scopurile propuse.
Prin intermediul videourilor, grupul CADO a abordat patru teme esențiale:

Cine sunt CADO? – un copil sau grupuri de copii care apără și promovează drepturile proprii sau drepturile altora.

Acțiunile lor – de la informarea semenilor, campanii de conștientizare, raportarea despre anumite cazuri de încălcare a drepturilor copilului, CADO face acțiuni importante în promovarea drepturilor omului.
Drepturile CADO -în procesul de apărare a drepturilor altora, CADO beneficiază de un set distinct de drepturi.

Cum adulții pot susține CADO? – importanța formării adulților pentru a oferi îndrumare și sprijin CADO
Pe parcursul lunii septembrie, videourile create de către tineri au fost difuzate în cadrul campaniei privind încurajarea diversității, incluziunea, protecția și împuternicirea copiilor apărători ai drepturilor omului/ CADO, postate pe pagina de Instagram, TikTok și Facebook @platforma_copiilor.

Gheorghe Galbura, Specialist în comunicare pentru Platforma Copiilor susține: „În spatele fiecărui video realizat de Grupul CADO prin Storytelling, stau multe discuții și reflecții, în care ne străduim să înțelegem mesajele și părerea fiecărui copil. Acest proces este esențial pentru a ne asigura că produsele noastre reflectă cu adevărat viziunea și nevoile copiilor și că videourile trasnmit mesajele pe care copiii vor să le comunice. În acest proces, membrii nu doar au creat scenariile pentru video-uri, dar au explorat noțiunea de CADO, acțiunile și provocările lor și au lucrat cu Ghidul „Punerea în practică a drepturilor copiilor apărători ai drepturilor omului” și cu versiunea prietenoasă copiilor a Convenției cu privire la drepturile copilului ”.

CIDDC susține diferite inițiative ale copiilor apărători ai drepturilor omului (CADO), precum Plaforma Copiilor, grupul de inițiativă CADO și altele. În cadrul acestui proiect susținem 15 CADO, inclusiv din stânga Nistrului și Ucraina, să promoveze conceptul de CADO, drepturile și experiențele CADO prin metoda storytelling. Prin intermediul campaniei ne propunem să sensibilizăm publicul larg privind importanța recunoașterii, împuternicirii și protecției CADO. Campania se bazează pe produsele de storytelling dezvoltate de copii și tot ei vor fi susținuți să participe la conceptualizarea campaniei.


Cu suportul financiar oferit de World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH) , fiecare membru și membră a grupului CADO prin storytelling a primit un suport de telefon cu lampă inelară și o baterie externă, pentru a fi împuterniciți să continue realizarea produselor proprii și pentru a-și face vocea auzită în mediul online.

Mai multe detalii despre activitatea și drepturile CADO și cum să-i susțineți în misiunea lor găsiți în Ghidul de Implementare pentru Copiii Apărători ai Drepturilor Omului : link ghid . E o resursă din care profesioniștii pot învăța cum să protejeze, să împuternicească și să promoveze copiii apărători ai drepturilor omului și cum să răspundă nevoilor și așteptărilor acestor copii.


Reamintim că în anul 2023 a fost aprobată noua lege LP370/2023 privind drepturile copilului și conform articolului 15, punctul 8 prevede recunoașterea, împuternicirea și protecția CADO.

_______________
Activitatea a fost realizat în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin realizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS”, implementat de @ciddcmoldova cu suportul financiar oferit de World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH).
#CADO #DrepturileCopilului #PlatformaCopiilor #CADOprinStorytelling

Concurs de selectare a ofertelor pentru achiziția lucrărilor de renovare a fațadei

TERMENI DE REFERINȚĂ

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) lansează concurs pentru selectarea ofertelor pentru achiziția lucrărilor de renovare a fațadei în cadrul unui Centru de Resurse destinat profesioniștilor din educație, copiilor și tinerilor, inclusiv copiilor refugiați. Lucrările de renovare a fațadei au aproximativ 25-30 m².

1. CONTEXT

CIDDC este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

De-a lungul celor 25 ani de activitate, CIDDC a dezvoltat și a acumulat o mulțime de resurse informaționale, cărți, materiale didactice, ghiduri metodologice, jocuri etc. care pot fi utile profesioniștilor, părinților și copiilor. În acest context, CIDDC își propune să organizeze toate aceste materiale într-un singur spațiu sub forma unui Centru de Resurse. În cadrul Centrului de resurse, CIDDC va organiza sesiuni de informare, sprijin pentru toți actorii interesați în înțelegerea și promovarea abordării bazate pe drepturile copilului, precum și activități pentru copii și tineri de înțelegere și monitorizare a drepturilor copilului.

Achiziția lucrărilor de renovare a fațadei a Centrului de Resurse se realizează în cadrul proiectului Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin furnizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS”, implementat de CIDDC cu suportul financiar oferit de World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH), în perioada martie 2024 – martie 2025.

Compania selectată va semna un contract care va avea drept obiectiv realizarea eficientă a serviciilor solicitate.

2. SARCINI ȘI LIVRABILE:

Compania selectată va avea următoarele sarcini și responsabilități:

− Renovarea pereților fațadei;

− Montarea instalațiilor electrice, la necesitate;

− Schimbarea gresiei;

− Schimbarea acoperișului și a sistemului pluvial;

− Înlocuirea lambriului pe pod.

3. CALIFICĂRI ȘI ABILITĂȚI

Cerințe față de candidați/ candidate:

− Persoane juridice înregistrate în Republica Moldova;

− Licență sau alte acte permisive în domeniul realizării lucrărilor de construcție/renovare;

− Experiență în domeniu de minim 3 ani;

− Coordonarea tuturor activităţilor cu persoana responsabilă;

− Abilitatea de a lucra în termeni de timp restrânși;

− Experienţa pozitivă de lucru cu organizaţii nonprofit este un avantaj.

− Metodele și materialele de lucru ce țin cont de protecția mediului și sustenabilitate constituie un avantaj.

4. DOSARUL APLICANTULUI ȘI PROCEDURA DE SELECTARE

Toate dosarele trebuie să conțină:

− CV-ul companiei şi/sau alte documente care vor demonstra experienţa în domeniu;

− Ofertă comercială completă, întocmită conform cerințelor, ștampilată și semnată, ce conține și termenii de realizare;

− Certificatul de înregistrare a companiei;

− Certificat înregistrare ca plătitor de TVA;

− Codul de conduită (anexat) completat și semnat.
Codul de conduită poate fi descărcat aici.

* Oferta va fi elaborată de către aplicant, după realizarea unei vizite la adresa unde urmează a fi desfășurate lucrările de renovare. Organizarea acestei vizite va fi stabilită de comun acord între CIDDC și persoana de contact din partea aplicantului.

Selectarea companiei ce va realiza lucrările de reparațiese bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor și activităților CIDDC, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecție a copilului; compania selectată va semna o declarație prin care se vor angaja să respecte prevederile acesteia.

Selectarea se va realiza în baza următoarelor criterii:

● Respectarea termenului limită pentru depunerea dosarului;

● Respectarea documentației de înscriere indicate în termenii de referință;

● Experiența companiei în prestarea serviciilor solicitate;

● Raportul dintre preț, calitate și termenul de executare a lucrărilor de reparație.

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de email: Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. cu mențiunea „Companie privind realizarea lucrărilor de renovarea fațadei” până la data de 22 noiembrie 2024, ora 17:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. sau suna la numărul de telefon: 0 681 82 551.

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în strictă conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs. , sunteți de acord ca datele dvs. personale să fie utilizate în procesul de selectare și raportate partenerilor CIDDC.

Copiii influențează legi - realizările Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului într-un proiect implementat de CIDDC timp de doi ani

În perioada octombrie 2022 – octombrie 2024, Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în colaborare cu Child Rights Connect și sprijinul Ville de Genève, a implementat un proiect ambițios în Republica Moldova: „Recunoașterea drepturilor, împuternicirea și protecția Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului (CADO)”.

Prin acest proiect, s-a urmărit împuternicirea CADO, participarea lor la procesul național de elaborare a legislației și să influențeze dezvoltarea și implementarea viitoarei legi privind apărătorii drepturilor omului.

Cronologia evenimentelor

În cadrul acestui proiect, s-a deschis un apel pentru selectarea unui nou grup de copii care doresc să afle mai multe despre drepturile copilului și să acționeze în calitate de apărători ai drepturilor omului.

Astfel, a fost creat un grup de 10 fete și băieți cu vârste între 13 și 17 ani, dintre care doi sunt din Ucraina și doi din zona de securitate a Republicii Moldova.

„Participarea cetățenilor în procesul de elaborare a legilor este importantă pentru a înțelege cum sunt create legile și poate contribui la punerea lor în practică într-un mod mai eficient. Cetățenii sunt inclusiv persoanele până la 18 ani, adică copiii. Este un drept al copiilor să fie parte a procesului elaborare sau de modificare a legilor. Majoritatea copiilor au nevoie de sprijin și îndrumare suplimentară din partea autorităților publice, a Avocatului copilului sau a organizațiilor nonguvernamentale”, a explicat Rodica Caimac, coordonatoarea proiectului, expertă în Participarea Copilului.

Primele discuții cu autoritățile despre participarea copiilor în elaborarea legilor

În octombrie 2023, pentru prima dată, un grup de copii apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova a purtat un dialog cu autoritățile și societatea civilă națională și internațională despre dreptul copiilor la participare în elaborarea unei legi și despre rolul autorităților, al adulților în împuternicirea și protecția copiilor în acest proces.

A fost o premieră pentru Republica Moldova, care a deschis astfel discuțiile despre implicarea tinerilor în dezvoltarea legilor la nivel național.

Participarea Internațională și Recunoașterea Oficială

Proiectul a susținut participarea copiilor din Republica Moldova la evenimente internaționale, printre care și Conferința de la Viena privind apărătorii drepturilor omului . În cadrul acesteia, copiii au împărtășit experiențele și provocările pe care le întâlnesc ca apărători ai drepturilor omului în Moldova. Ca urmare a acestui eveniment Raportoarea Specială privind Apărătorii Drepturilor Omului a elaborat un raport privind situația copiilor și tinerilor apărători ai drepturilor omului, în baza consultărilor din întreaga lume, inclusiv grupul CADO pentru lege a contribuit. Acest raport a fost prezentat Consiliului ONU pentru DrepturileOmului, în cea de a 55-asesiune, la eveniment a participat un membru a grupului CADO pentru lege.

Totodată, CIDDC a contribuit la publicarea unui ghid destinat adulților, despre implementarea drepturilor copiilor apărători ai drepturilor omului și a dezvoltat un set de instrumente pentru a încuraja autoritățile să sprijine participarea tinerilor la elaborarea legislației.

Conceptul CADO în legea privind drepturile copilului

Un alt pas important a fost adoptarea de către Republica Moldova a Legii 370/2023, care recunoaște oficial rolul copiilor apărători ai drepturilor omului, integrând în mod explicit contribuția lor legislativă în articolul 15 al legii. Acest cadru legal reprezintă un progres major în recunoașterea și protecția CADO, consolidând rolul tinerilor în societate și asigurându-le un loc activ în procesul decizional național.

Grupul CADO în Parlamentul Republicii Moldova

În decursul celor doi ani de proiect, adolescenții și adolescentele au beneficiat de ateliere de formare, în care au explorat drepturilor copiilor, drepturile la participare și conceptului de CADO, participarea copiilor în elaborarea legilor.

Pentru a crește gradul de conștientizare în rândul copiilor și autorităților, CADO a realizat și 6 videoclipuri explicative despre rolul copiilor în procesul legislativ, importanța includerii drepturilor lor în viitoarea lege ADO și provocările cu care aceștia se confruntă.

Mai mult, grupul, susținut de CIDDC, a lucrat la un set de instrumente pentru autoritățile publice. Documentul conține informații concrete despre cum adulții pot susțină participarea copiilor la elaborarea sau modificarea legilor.

Setul de instrumente a fost prezentat de grup în ședința Parlamentului Republicii Moldova în septembrie curent.

Acest proiect mi-a oferit accesul la informații privind crearea legilor într-un mod mai ușor și clar

„Experiența din cadrul proiectului m-a ajutat să înțeleg mai bine cine sunt copiii apărători ai drepturilor omului și ce fac, să înțeleg diversitatea de acțiuni ale CADO din diferite localități” a explicat un membru a grupului CADO pentru lege

„Acest proiect mi-a oferit accesul la informații privind crearea legilor într-un mod mai ușor și clar pentru toată lumea, inclusiv nouă copiii. Activitățile proiectului au avut un impact asupra dezvoltării mele prin faptul că mi-a dezvoltat anumite abilități pe care nu le posedam anterior precum, capacitatea de a procesa și înțelege termeni și concepte legale complexe, abilitatea de a extrage informații relevante dintr-o cantitate mare de text” a împărtășit o membră a grupului CADO pentru lege.

„La începutul proiectului nu cunoșteam mulți termeni, dar eram curioasă să aflu mai multe. Am studiat Convenția și Ghidul și acum sunt informată. De asemenea sunt gata să explic altora procesul de participare a copiilor în elaborarea legilor” a spus membră a grupului CADO pentru lege.

Resursele dezvoltate în cadrul proiectului pot fi accesate în secțiunea Resurse pentru profesioniști și Resurse pentru copii/ adolescenți în limba română și engleză.

Amintim că resursele au fost elaborat în cadrul proiectului „Advancing the rights, empowerment and protection of child human rights defenders (CHRDs) in promoting human rights in Moldova”, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) și Child Rights Connect, în parteneriat cu Oficiul Avocatului Poporului pentru Drepturile Copilului, cu suportul Ville de Genève.

Dialog între Ministerul Educației și Cercetării, OLSDÎ-urile și instituțiile școlare

CIDDC își continuă angajamentul de a sprijini cadrele de conducere și personalul didactic din instituțiile de învățământ de la toate treptele de școlaritate în creșterea capacității de implementare a politicilor de protecție și salvgardare a copilului, inclusiv incluziunea sigură și participativă a copiilor refugiați în instituțiile de învățământ din Republica Moldova. Colaborăm cu Ministerul Educației și Cercetării(MEC) pentru a consolida sistemul educațional și a promova un mediu deschis și sigur.

Cu scopul de a crea o platformă de comunicare în sistemul educațional care să favorizeze crearea, ajustarea și funcționarea unor mecanisme de protecție a copilului, CIDDC a lansat o serie de ateliere online în cadrul programului „Dialog între Ministerul Educației și Cercetării, OLSDÎ-urile și instituțiile școlare.”

În cadrul acestor sesiuni de dialog:

Ø Susținem Ministerul de a implementa practici instituționale de consultare a opiniei comunității școlare în crearea de politici și proceduri educaționale, eficiente;

Ø Împărtășim intențiile, nevoile, provocările și realizările instituțiilor de învățământ pentru a crea o comunitate de învățare și sprijin reciproc;

Ø Informăm instituțiile educaționale cu referire la cele mai actuale politici și acte normative din domeniul educațional;

Ø Încurajăm implicarea participativă a instituțiilor de învățământ în procesul decizional, astfel încât nevoile reale ale copiilor, părinților și cadrelor didactice să ajungă pe agenda autorităților.

Peste 400 de cadre de conducere și personal didactic din instituțiile partenere din mun. Bălți, raioanele Căușeni și Edineț au creat un dialog deschis și productiv cu reprezentanții OLSÎ- urilor și MEC și au abordat o serie de subiecte esențiale pentru eficientizarea procesului educațional, de la reducerea birocrației și facilitarea procesului de management al documentelor la nivelul instituției până la aspectele complexe ale incluziunii copiilor refugiați.

Simplificarea Notării și Evaluării Elevilor:

Un subiect important a fost clarificarea numărului de note necesare pentru evaluarea semestrială a elevilor. Deși regulamentul cere un minim de două note, unii profesori au menționat că erau obișnuiți cu trei note, generând astfel confuzie. „Informația referitor la nota semestrială calculată din două note, indiferent de numărul de ore, a fost foarte utilă. Mulți dintre noi am crezut că e obligatoriu să avem trei note” , a spus unul dintre participanți, subliniind necesitatea acestor clarificări.

Documentele școlare și clarificarea nomenclatorului:

Participanții au apreciat în mod deosebit clarificările aduse nomenclatorului documentelor școlare. „Nomenclatorul tipurilor de documente școlare a fost explicat clar. Acum știm exact

ce documente trebuie elaborate și deținute pentru anul de studii 2024-2025” , a declarat un cadru didactic. Această informație a fost percepută ca un suport esențial pentru eficientizarea activității zilnice și evitarea suprasolicitării birocratice.

Înscrierea elevilor veniți din străinătate.

Un aspect sensibil discutat la atelier a fost înscrierea elevilor care vin din afara țării, un proces care, din păcate, întâmpină încă obstacole. În unele instituții, părinții care solicită asigurarea drepturilor educaționale ale copiilor întâmpină atitudini mai puțin primitoare, unii profesori exprimând nevoia de suport continuu: „Toate informațiile propuse au fost foarte utile, mai ales cele referitoare la înmatricularea elevilor veniți de peste hotare. Çtim acum cum să completăm corect în SIME și cum să aplicăm evaluările corect și cum să facem proiectarea didactică de lungă durată, cum să fim empatici și să ascultăm vocea copiilor refugiați, inclusiv cei din diasporă, pentru a susține incluziunea lor.”, a spus un participant, evidențiind importanța informării corecte pentru a sprijini aceste familii.

Claritate în procesul educațional

„Informarea privind schimbările în nomenclator și documentele necesare pentru anul 2024- 2025 a fost extrem de utilă. Acum știm exact pe ce să ne concentrăm și cum să evităm stresul inutil” , a spus unul dintre managerii prezenți.

Acest program oferă spațiu sigur pentru profesori și manageri școlari de a vocifera nevoile lor și consolida parteneriatul cu Ministerul Educației și Cercetării favorizând o educație accesibilă pentru toți și un mediu educațional prietenos.

Programul de formare este realizat de către CIDDC în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării și Organele locale de specialitate din domeniul învățământului din mun. Bălți, raioanele Căușeni și Edineț, în cadrul proiectului “Împuternicirea instituțiilor de învățământ: salvgardarea și protecția copiilor și adolescenților din Republica Moldova și Ucraina”, implementat cu suportul financiar oferit de Disasters Emergency Committee (DEC) , Plan International și World Vision International, în perioada 1 august 2024 – 28 februarie 2025.

Siguranța psihologică, încrederea și motivarea în serviciul sănătății organizaționale este în atenția managerilor instituțiilor educaționale din raionul Ștefan Vodă.

În perioada 31 octombrie - 1 octombrie 2024, s-a desfășurat atelierul de formare referitor la aplicarea principiilor liderismului sistemic în educație pentru 27 de cadre de conducere și specialiști din Direcția Generală Educație din raionul Ștefan Vodă.


În deschiderea evenimentului, Raisa Burduja, șefa Direcției Generale Educație Ștefan Vodă, a menționat că „dezvoltarea profesională a cadrelor de conducere este una dintre prioritățile DGE, iar parteneriatul durabil cu CIDDC a făcut posibil un program inovativ de liderism care contribuie la consolidarea cooperării cu toate părțile implicate în procesul educațional, astfel încât copiii să aibă parte de cele mai optime condiții de învățare.”


Participanții la atelier au analizat procesul de organizare instituțională prin prisma a trei componente ale liderismului sistemic - conectarea cu scopul, autonomia – conectarea cu sine, apartenența – conectarea cu noi.
Printre resursele menționate de către participanți, care servesc scopul, au fost menționate capacitatea liderilor de a crea climatul psihologic potrivit, de a include și a armoniza contribuțiile membrilor comunității educaționale, de a-și utiliza conștient resursele interioare, precum și de a ține cont în mod activ de echilibrul între a da și a primi.


Discuțiile din cadrul atelierului au permis directorilor de instituții să facă vizibile o gamă largă de subiecte care necesită resurse, inclusiv arderea profesională, climatul psiho-emoțional, gestionarea emoțiilor angajaților, relațiile interpersonale, starea de satisfacție profesională și motivația, cum să spună „nu” fără a simți vinovăție, managementul timpului, prioritizarea acțiunilor, strategii de negociere și mediere a conflictelor cu membrii colectivului.

Atelierul a permis participanților să se conecteze conștient cu propriile resurse. Printre resursele cele mai prezente s-au remarcat colaborarea, deschiderea pentru alte perspective, capacitatea de alegere, creativitatea, experiența personală, acceptarea, sprijin în activitate, înțelegerea, cooperarea, răbdarea, luarea distanței potrivite.


De asemenea, participanții la atelier au devenit mai conștienți despre ce anume interferează cu crearea condițiilor pentru siguranță psihologică, încredere și motivație. Printre factorii identificați se află neascultarea opiniilor tuturor, deorganizarea, lipsa sau nesusținerea inițiativelor, convingerile limitative și prejudecățile, frica de a nu fi acceptat de cei din jur, respingerea, stilul dictatorial de conducere, lipsa de timp, starea precară psiho-emoțională, relații defectuoase, pierderea din câmpul atenției a scopului propus, graba, așteptări nerealiste, neacceptarea ideilor noi, frica de nou, decalajul mare între ceea ce se spune și ceea ce transmite cu adevărat, dezechilibrul între a da și a primi.


În încheierea atelierului, Oana Tănase, facilitator sistemic, a remarcat deschiderea și nivelul mare de interes al participanților prezenți pentru a aplica practicile sistemice în cadrul instituțiilor din care fac parte. „Printre aceste practici menționez șezătoarea modernă – un proces menit să susțină conectarea actorilor implicați în procesul educațional: profesori, elevi, părinți, directori de școală și grupul de dialog sistemic – un proces care combină creativ elemente de coaching și mentoring pentru a susține atât creșterea profesională, cât și explorarea de soluții la provocările pe care directorii le întâlnesc în contextele lor organizaționale.”


La finalul atelierului, pentru participanți au devenit mai explicite mai multe aspecte:

  • „Făcând un pas în urmă, am avut un contact mai clar, mai confortabil cu persoana din fața mea, i-am văzut nevoile fără să le spună.”
  • „Noi ne asumăm prea multe lucruri și uneori nu suntem conștienți că poate elevul sau părintele nu le cere și este important să le auzim nevoile și să decidem ce este posibil de realizat.”
  • „Să iau distanța potrivită înseamnă să văd mai multă lume și întreg contextul de unde vine dificultatea sau problema.”
  • „Este greu este cu atâtea copii, mai ales să ai copii romi, nu avem 50 de copii romi și este foarte dificil.”
  • „Să comunic de la același nivel cu elevul îmi dă posibilitatea să-l aud, să-l văd și aceasta este responsabilitatea tuturor adulților din colectiv.”
  • „Să formez un climat pozitiv, în care fiecare este acceptat, să ofer timp și spațiu să se exprime este cel mai valoros lucru în calitate de director.”
  • „Cine învață directorul să fie deschis, să-i primească pe toți așa cum sunt? Nu există așa facultăți și avem nevoie de timp ca să se formeze aceste atitudini și abilități.”

Această activitate este realizată în cadrul proiectului „ABC - ACTIONS for the Rights of the Children; BUILDING relationships based on respect and cooperation; COMMUNICATION and documentation”, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării (MEC), cu suportul financiar oferit de ERIKS Development Partner.

Subscribe to this RSS feed

Contacte

Adresa: Strada Eugen Coca nr. 15, Chișinău,
Republica Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.

Ambasadorul 2%

Sustin 2%! Sustin 2%! 

Partener media:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page