Incluziunea copiilor refugiați în școlile din Republica Moldova – un angajament ferm pentru educația incluzivă

În perioada martie – noiembrie 2024, Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării (MEC), a implementat un program destinat să sprijine incluziunea copiilor refugiați în sistemul educațional din Republica Moldova. Acest proiect a fost susținut financiar de organizațiile internaționale World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH), având ca scop principal crearea unui mediu educațional sigur, protectiv și accesibil pentru toți copiii, indiferent de statutul lor migrațional.

Programul a fost implementat în mai multe raioane din Republica Moldova, respectiv Basarabeasca, Bălți, Căușeni, Cimișlia, Criuleni, Leova și UTA Găgăuzia, incluzând peste 800 de cadre didactice și manageriale de la toate treptele de școlaritate. Acestea au participat la o serie de opt ateliere interactive, menite să le dezvolte competențele necesare pentru a răspunde nevoilor elevilor, cu un accent particular pe copiii refugiați.

Facilitatoarele programului, Grosu Liliana, Diana Postu-Blăjinu și Victoria Adăscăliță, au ghidat participanții/participantele prin sesiuni interactive și au oferit suport practic esențial în gestionarea conflictelor interculturale și promovarea unui climat educațional incluziv.

Formările au abordat aspecte fundamentale ale educației incluzive, printre care dezvoltarea abilităților de comunicare interculturală, crearea unui climat de încredere și respect reciproc în școli, și asigurarea unui suport emoțional adecvat pentru elevii care provin din medii diferite. Participanții au identificat mai multe surse de conflicte, precum diferențele culturale (etnie, religie, statut material) și grupurile profesionale, și au subliniat importanța utilizării comunicării, empatiei și toleranței pentru a soluționa neînțelegerile care pot apărea.

Formările au oferit tehnici pentru gestionarea conflictelor, iar utilizarea acestora într-un mod constructiv și empatic este esențială pentru un mediu educațional sănătos.

Feedback-ul participanților

Programul a fost apreciat pe larg de către participanți, care au subliniat atât utilitatea informațiilor oferite, cât și abordările practice aplicabile în activitatea didactică de zi cu zi. Printre aprecieri, am remarcat următoarele opinii:

„Mulțumim pentru oportunitatea creată. Programul a fost foarte util, am înțeles mai bine cum să abordez diferitele situații care pot apărea în relația cu elevii și cum să adaptez metodele de predare pentru a răspunde nevoilor fiecărui copil în parte.”

„Instruirea a fost extrem de bine structurată și adaptată. Am apreciat în mod special deschiderea formatoarelor de a ne răspunde la toate întrebările și de a ne ghida în soluționarea provocărilor întâmpinate.”

„Am găsit această formare extrem de utilă, cu exemple din realitate și studii de caz care ne-au ajutat să înțelegem mai bine comportamentele elevilor și cum putem să oferim un suport adecvat, bazat pe nevoile lor individuale.”


Programul „Incluziunea copiilor refugiați în școlile din Republica Moldova” este un exemplu clar al angajamentului ferm al CIDDC și al Ministerului Educației și Cercetării de a promova o educație de calitate, accesibilă tuturor copiilor, indiferent de statutul lor. Prin această inițiativă, se subliniază importanța unui sistem educațional care răspunde diversității și asigură incluziunea cu succes a elevilor refugiați, contribuind astfel la coeziunea socială și dezvoltarea unei societăți mai echitabile.

CIDDC susține dezvoltarea continuă a cadrelor didactice, consolidându-le capacitățile de a crea un spațiu sigur, protectiv și prietenos pentru toți copiii, inclusiv pentru cei refugiați.

Programul este realizat în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin realizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS”, implementat de CIDDC cu suportul financiar oferit de World Vision International și Aktion Deutschland Hilft (ADH), în perioada februarie 2024 – martie 2025.

Paternitatea Modernă: Experiența lui Victor la Clubul Taților

Paternitatea Modernă: Experiența lui Victor la Clubul Taților

Tații care aleg să se implice activ în viața copiilor lor nu doar că construiesc relații mai solide cu aceștia, dar joacă și un rol important în crearea unei societăți mai echilibrate. Victor este tată a doi copii și locuiește în Costești, Ialoveni el a crescut cu un model de tată dedicat, care a avut un impact profund asupra vieții sale. „Îmi amintesc cum petreceam timp de calitate cu tata, învățând să fac lucrurile cu răbdare. Aceasta mi-a oferit un model al rolului unui tată implicat, iar acum vreau să ofer aceeași experiență copiilor mei”, spune Victor.

Decizia de a participa la #ClubulTaților a venit din dorința de a învăța mai multe despre rolul său de părinte și de a împărtăși provocările și bucuriile paternității cu alți tați. „Am ales să mă alătur #ClubulTaților pentru a construi o relație deschisă și profundă cu copiii mei, precum și pentru a descoperi strategii care să mă ajute să fac față provocărilor moderne ale paternității. Pentru mine este important ca copiii să mă vadă nu doar ca pe o figură autoritară, ci ca pe un sprijin de încredere.”

Victor își propune să fie un tată implicat, promovând echilibrul și colaborarea între părinți. În cele două luni de când frecventează clubul, el a discutat despre rolul taților în îngrijirea copiilor și despre echilibrul între viața profesională și familială. Deși subiectele abordate sunt foarte utile, el consideră că ar fi interesant să se discute și despre gestionarea certurilor între frați. „Clubul mi-a oferit un spațiu unde să împărtășesc experiențe și să învăț din poveștile altor tați. Cum gestionează alții situațiile de criză a copiilor sau conflictele între ei? Ar fi util să discutăm și despre cum să atenuăm certurile dintre copii”, spune Victor.

Implicarea în viața copiilor l-a ajutat să înțeleagă cât de important este să fie prezent și să ofere sprijin emoțional. „Am realizat că, pentru a crea un mediu familial armonios, trebuie să fiu un exemplu de calm și înțelegere. Fiecare interacțiune cu copiii mei este o oportunitate de a le arăta cum să comunice și să rezolve conflictele. Acesta este rolul unui părinte implicat.”

Implicarea taților – cheia unei familii echilibrate

Victor observă o tendință socială în care mamele sunt adesea presate să își asume toate responsabilitățile legate de educația și îngrijirea copiilor, iar tații rămân în plan secundar. „De multe ori, chiar dacă tații au timp, aleg să nu se implice, poate din cauza tradițiilor moștenite sau a presiunilor sociale. Când merg să iau copiii de la grădiniță, sunt de obicei singurul tată printre 10 mame”, afirmă Victor.

El este convins că tații trebuie să se implice la fel de mult ca și mamele în viața de zi cu zi a copiilor. „Responsabilitățile legate de creșterea copiilor și treburile casnice revin adesea doar mamelor. Este o moștenire culturală care trebuie schimbată. Doar prin implicare și comunicare putem construi legături reale cu copiii noștri.”

„Când ies cu copiii în parc, primesc adesea întrebări de genul: 'Unde e mama?' sau 'Ești dădacă?' Este clar că societatea încă mai are o percepție învechită asupra rolului taților. Vreau să schimb asta pentru copiii mei. A fi tată nu înseamnă doar a contribui financiar, ci și a fi acolo pentru teme, a pregăti cina sau a asculta poveștile de la școală.”

Beneficiile implicării egale

Victor a observat cum comunicarea și relația cu copiii săi s-au îmbunătățit considerabil. „Când un tată se implică cot la cot cu mama, copilul simte asta. Copiii mei vin la mine să-mi povestească despre ziua lor, se simt ascultați și protejați, și asta le oferă siguranță.” Participarea activă a părinților contribuie la un mediu familial mai armonios și la dezvoltarea sănătoasă a copiilor.

„Când soția mea este plecată, copiii știu că pot conta pe mine. Fie că e vorba de a pregăti masa, a-i ajuta cu temele sau a discuta despre ziua lor, eu sunt acolo pentru ei,” adaugă el. Victor speră că și copiii lui, când vor deveni părinți, vor adopta aceeași abordare: „Să fie implicați, să colaboreze și să construiască o familie bazată pe respect și egalitate.”

Clubul Taților – O schimbare de perspectivă

Participarea la #ClubulTaților a transformat perspectiva lui Victor asupra paternității, ajutându-l să realizeze că implicarea activă nu este doar o responsabilitate, ci și o oportunitate de a crea amintiri durabile și de a modela viitorul copiilor săi. „Fiecare interacțiune cu copiii mei este o șansă de a le oferi nu doar sprijin, ci și un model de comportament. Mă simt responsabil nu doar pentru a le satisface nevoile, ci și pentru a-i învăța să devină oameni echilibrați și empatici.”

În discuțiile din club, Victor a auzit povești ale altor tați care s-au confruntat cu provocări similare, oferindu-i nu doar o nouă perspectivă, ci și curajul de a-și explora emoțiile și vulnerabilitățile. „Înțelegerea că nu sunt singur în acest parcurs m-a ajutat să mă simt mai încrezător în abordările mele. A fi tată înseamnă să te adaptezi, să înveți și să crești împreună cu copiii.”

Victor a conștientizat că rolul său de tată nu se limitează la activitățile de zi cu zi, ci și la a fi un mentor, un ghid, un partener de dialog.„Vreau să cultiv un mediu în care copiii se simt liberi să-și exprime emoțiile și să abordeze subiecte sensibile, fără frica de a fi judecați,”subliniază el.

Această transformare în gândire și acțiune îl determină să aspire nu doar să fie un tată bun, ci și un model de implicare și colaborare pentru generația următoare. „Sper că prin exemplul meu, copiii mei vor învăța importanța egalității și a sprijinului reciproc în cadrul familiei. A fi un tată activ este o alegere care le va influența pozitiv viața,” concluzionează Victor.

#ClubulTaților oferă un spațiu în care tații și viitorii tați primesc resurse și sprijin pentru a se implica activ nu doar în creșterea și educarea copiilor, ci și în sarcinile casnice, promovând egalitatea în familie și prevenind violența. Cluburile Taților sunt organizate în raioanele Fălești, Ștefan Vodă, Ialoveni, Căușeni și în municipiul Chișinău.

Clubul Taților este un proiect dezvoltat în cadrul programului regional „EU4Gender Equality: Împreună împotriva stereotipurilor de gen și a violenței pe bază de gen”, finanțat de Uniunea Europeană, implementat de UNFPA Moldova și UN Women Moldova cu suportul CIDDC.

Darius, membru al Platformei Copiilor, implicat într-un proces consultativ despre Educație Sexuală Comprehensivă, la nivel european.

Consiliul Europei, format din 46 de state membre, consultă copiii pentru elaborarea unei Recomandări privind educația sexuală comprehensivă (ESC) adecvată vârstei.Aceasta va fi inclusă în Strategia pentru Drepturile Copilului (2022-2027) și urmează să ofere statelor membre recomandări și direcții pentru proiectarea și implementarea unui curriculum educațional bazat pe sănătate, egalitate de gen și protecția împotriva violenței.

Implicarea lui Darius în procesul consultativ

În perioada noiembrie 2024 - ianuarie 2025, Darius, membru al Platformei Copiilor din grupul CADO pentru ESC, a participă la consultări online, pentru a contribui la această recomandare. El prezentă situația actuală a educației sexuale în Republica Moldova și propune posibile soluții atât din perspectiva lui, cât și a colegilor, colegelor lui cu care a realizat 2 rapoarte la acest subiect

- „Educația sexuală – cum o face școala și ce poate fi diferit?”;

- „Intimitatea emoțională a copiilor. Cum mediul școlar și familial contribuie la dezvoltarea ei?”.

Împreună cu membrii Platformei Copilului în anul 2022, am realizat un chestionar, prin care am consultat opinia a 190 de copii, din Republica Moldova, despre respectarea dreptului la educație sexuală. Acest chestionar m-a ajutat să prezint opinia copiilor din Republica Moldova asupra respectării acestui drept”, împărtășește Darius.

Contribuția anterioară a lui Darius

Experiența lui Darius în Platforma Copiilor a fost utilă în pregătirea sa pentru această consultare.

„Activitatea în cadrul Platformei Copiilor m-a ajutat în acest proces, deoarece pe parcursul activității, am învățat și vizualizat cazurile în care dreptul la educația sexuală este neglijat sau nerespectat. Acest lucru m-a ajutat să înțeleg situația reală din Republica Moldova în privința respectării acestuia”.

- Platforma Copiilor și cercetarea dreptului la Educație Sexuală Comprehensivă

Din 2021 până în 2024, copiii din Platforma Copiilor au desfășurat cercetări privind educația sexuală. Acestea au inclus discuții și ateliere despre cinci aspecte-cheie:

- intimitatea emoțională;

- prevenirea abuzului sexual;

- identitatea de gen;

- bolile cu transmitere sexuală;

- contracepția.

Procesul a fost susținut prin activități informative la care au participat membrii Platformei Copiilor. Au fost organizate mai multe ateliere online informatice cu experta din România - Bogdana Bursuc. De asemenea, am avut ocazia să avem o zi de Q&A cu medica obstetrician-ginecolog, Galina Leșco.

Pentru mai multe detalii despre cercetarea copiilor, vizitați site-ul drepturilecopilului.md .

Termen extins: Solicităm oferte de prețuri pentru achiziționarea unei camere foto

TERMENI DE REFERINȚĂ

1. CONTEXT

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

CIDDC solicită oferte de prețuri pentru achiziționarea unei camere foto în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin furnizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS”, implementat de CIDDC cu suportul financiar oferit de World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH), în perioada martie 2024 – martie 2025.

Camera foto va fi utilizată pentru documentarea activităților din cadrul proiectelor sau inițiativelor realizate de CIDDC și pentru realizarea materialelor vizuale destinate să sprijine Copiii Apărători ai Drepturilor Omului (CADO) să-și promoveze drepturile și experiențele prin metoda de storytelling.

2. SPECIFICAȚII TEHNICE

  • Rezoluție senzor: Minim 24 MP;
  • Tip senzor: Full Frame (35mm);

· Performanță în condiții de lumină mai reduse;

  • Stabilizare: Stabilizare optică integrată (IBIS);
  • Sistem de focalizare: Autofocus rapid și precis, cu detecție de ochi și față;
  • Filmări video:Rezoluție: 4K la minim 30 fps;
  • Display:Tactil rabatabil și rotativ;
  • Obiectiv:set cu un singur obiectiv kit / doar body.

DOSARUL CU OFERTA TREBUIE SĂ INCLUDĂ

1. Denumirea și modelul camerei, denumirea producătorului și specificațiile tehnice;

2. Certificatul de calitate al camerei;

3. Perioada de garanție (minim 2 ani);

4. Termenul de livrare;

5. Prețul în MDL (inclusiv TVA);

6. Codul de conduită completat și semnat (documentul poate fi descărcat aici );

7. Certificatul de înregistrare a companiei;

8. Certificat înregistrare ca plătitor de TVA.

MODALITATE DE PREZENTARE A OFERTELOR

Dosarul va fi prezentat în format electronic, la adresa de email Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. cu mențiunea „Cameră Foto”, până la data de 23 decembrie 2024, ora 23:00 .

CRITERII DE SELECTARE

-Respectarea termenului limită pentru depunerea dosarului;

-Respectarea documentației de înscriere indicate în termenii de referință;

-Raportul dintre preț, calitate, termenul de livrare și durata garanției.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

INFORMAȚII SUPLIMENTARE

Pentru informații suplimentare, nu ezitați să ne scrieți la adresa Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. sau să ne contactați la numărul de telefon 069288068 – Gheorghe Galbura.

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs. sunteți de acord ca datele dvs. personale să fie utilizate în procesul de procurare.

Forum CADO: Unde fiecare copil își face vocea auzită

În perioada 28 noiembrie - 10 decembrie 2024, Forumul Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului (CADO) a oferit un cadru de învățare interactiv pentru 800 de elevi din întreaga țară, contribuind la dezvoltarea competențelor necesare pentru promovarea culturii democratice și apărarea drepturilor fundamentale ale omului.


Realizat cu scopul să ofere elevilor oportunitatea de a învăța despre drepturile omului și de a discuta despre provocările cu care se confruntă în contextul educațional actual, forumul a fost construit pe un model de învățare prin proiect, care a permis tinerelor generații să își exprime opiniile cu privire la respectarea și protecția drepturilor lor. Împărțit în 9 ateliere, forumul a fost un proces de învățare dinamic, în cadrul căruia elevii au explorat teme esențiale precum libertatea de exprimare, discriminarea, bullyingul și impactul tehnologiei în educație.


În cadrul ultimului atelier al forumului, desfășurat pe 10 decembrie, cu ocazia Zilei Internaționale a Drepturilor Omului, Corina Lungu, Șefa Direcției Politici în Învățământul General la Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, a purtat un dialog cu elevii și a răspuns la întrebările lor.

„Vă mulțumesc pentru implicarea activă, curajul și dedicarea în promovarea drepturilor fundamentale. Ministerul Educației și Cercetării a ascultat cu atenție opiniile voastre, a înțeles provocările cu care vă confruntați și apreciază recomandările valoroase pe care le-ați oferit. Ne angajăm să ținem cont de aceste perspective în dialogul nostru cu instituțiile de învățământ și în procesul de luare a deciziilor, astfel încât să construim împreună un mediu educațional mai incluziv și mai echitabil.” a declarat doamna Lungu.

Forumul a fost un spațiu de învățare și reflecție, în care elevii au împărtășit experiențe și propuneri pentru îmbunătățirea mediului educațional. Acestea au fost comunicate MEC și cadrelor didactice care au participat la alte sesiuni organizate în contextul forumului

  • Libertatea de exprimare și incluziunea: Elevii apreciază un mediu educațional în care diversitatea este respectată, iar discriminarea este minimizată. Ei subliniază necesitatea unui climat în care să se simtă în siguranță și acceptați, indiferent de diferențe.
  • Impactul tehnologiei: Deși tehnologia facilitează accesul la informații și comunicare, elevii își exprimă îngrijorarea cu privire la utilizarea excesivă a telefoanelor mobile în timpul orelor, care afectează atenția și interacțiunile umane.
  • Bullyingul și discriminarea: Acestea sunt probleme persistente în școli care afectează siguranța emoțională a elevilor. Elevii solicită măsuri mai clare pentru combaterea acestor fenomene și crearea unui mediu mai incluziv.
  • Rolul profesorilor: Elevii recunosc că profesorii îi pot inspira și motiva să exceleze și să-și dezvolte calități precum responsabilitatea, respectul și empatia prin comportamentul/ exemplul lor propriu. Iar dezvoltarea emoțională și socială a elevilor depinde de relația dintre profesor și elev.
  • Conștientizarea drepturilor: Este necesar ca școlile să includă în mod regulat lecții despre drepturi fundamentale, bullying și valoarea umană.
  • Vocea elevilor: Mulți elevi își exprimă dificultatea de a vorbi deschis din cauza fricii de ridiculizare, subliniind importanța empatiei, sprijinului din partea profesorilor și colegilor, precum și a implicării părinților pentru crearea unui mediu educațional mai incluziv.

Participanții au subliniat cât de important este ca adulții să asculte opiniile copiilor fără a-i judeca, ceea ce contribuie la creșterea încrederii acestora și la motivarea lor de a veni cu propuneri, apreciind în același timp schimbul de experiență și dialogul constructiv cu adulții.

În continuare, cadrele didactice și elevii interesați de inițiativele CADO pot solicita suport informațional și metodologic din partea Ministerului Educației și Cercetării și a CIDDC, pentru a contribui la promovarea drepturilor omului în școli.

Forumul CADO 2024 demonstrează angajamentul nostru comun pentru o educație bazată pe respect, colaborare și inovare, creând spații sigure unde fiecare copil este ascultat și sprijinit. CIDDC susține dezvoltarea unei societăți atente la nevoile fiecărui copil, cu mai multă grijă, înțelegere și respect pentru ființa umană.

Această activitate este realizată în cadrul proiectului „ABC - ACTIONS for the Rights of the Children; BUILDING relationships based on respect and cooperation; COMMUNICATION and documentation”, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova , cu suportul financiar oferit de ERIKS Development Partner, Eastern Europe Office .

Galerie foto:

Solicităm oferte de prețuri pentru achiziționarea unei camere foto

TERMENI DE REFERINȚĂ

1. CONTEXT

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

CIDDC solicită oferte de prețuri pentru achiziționarea unei camere foto în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin furnizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS”, implementat de CIDDC cu suportul financiar oferit de World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH), în perioada martie 2024 – martie 2025.

Camera foto va fi utilizată pentru documentarea activităților din cadrul proiectelor sau inițiativelor realizate de CIDDC și pentru realizarea materialelor vizuale destinate să sprijine Copiii Apărători ai Drepturilor Omului (CADO) să-și promoveze drepturile și experiențele prin metoda de storytelling.

2. SPECIFICAȚII TEHNICE

  • Rezoluție senzor: Minim 24 MP;
  • Tip senzor: Full Frame (35mm);
  • Performanță în condiții de lumină mai reduse;
  • Stabilizare: Stabilizare optică integrată (IBIS);
  • Sistem de focalizare: Autofocus rapid și precis, cu detecție de ochi și față;
  • Filmări video:Rezoluție: 4K la minim 30 fps;
  • Display:Tactil rabatabil și rotativ;
  • Obiectiv:set cu un singur obiectiv kit / doar body.

DOSARUL CU OFERTA TREBUIE SĂ INCLUDĂ

1. Denumirea și modelul camerei, denumirea producătorului și specificațiile tehnice;

2. Certificatul de calitate al camerei;

3. Perioada de garanție (minim 2 ani);

4. Termenul de livrare;

5. Prețul în MDL (inclusiv TVA);

6. Codul de conduită completat și semnat (documentul poate fi descărcat aici);

7. Certificatul de înregistrare a companiei;

8. Certificat înregistrare ca plătitor de TVA.

MODALITATE DE PREZENTARE A OFERTELOR

Dosarul va fi prezentat în format electronic, la adresa de email Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. cu mențiunea „Cameră Foto”, până la data de 12 decembrie 2024, ora 17:00 .

CRITERII DE SELECTARE

- Respectarea termenului limită pentru depunerea dosarului;

- Respectarea documentației de înscriere indicate în termenii de referință;

- Raportul dintre preț, calitate, termenul de livrare și durata garanției.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

INFORMAȚII SUPLIMENTARE

Pentru informații suplimentare, nu ezitați să ne scrieți la adresa Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. sau să ne contactați la numărul de telefon 069288068 – Gheorghe Galbura.

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs. sunteți de acord ca datele dvs. personale să fie utilizate în procesul de procurare.

Ziua Internațională a Drepturilor Copilului – un prilej de reflecție și acțiune!

Pe 20 noiembrie 2024, de Ziua Internațională a Drepturilor Copilului, Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în colaborare cu Facultatea de Științe ale Educației, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău și cu suportul financiar oferit de ERIKS Development Partner, a organizat o masa rotundă cu genericul „Educația privind drepturile copilului”. Evenimentul a reunit profesori, studenți, masteranzi și experți într-un dialog deschis despre protecția copilului față de orice formă de violență și importanța educației în domeniul drepturilor copilului.

Evenimentul a subliniat faptul că fiecare copil are dreptul să fie protejat, ascultat și respectat, iar adulții joacă un rol cheie în promovarea și protejarea acestor drepturi fundamentale. În cadrul evenimentului au avut loc trei ateliere interactive în timpul cărora participanții și participantele au învățat despre:

- Aplicația interactivă „Provocările lui Dragoș”

În cadrul atelierului Diana Postu-Blajinu, psihologă și formatoare CIDDC , a subliniat importanța metodei „Provocările lui Dragoș” în prevenirea abuzului față de copii și a demonstrat cum tehnologia poate sprijini educația.
„Metoda „Provocările lui Dragoș” reprezintă o oportunitate extraordinară de a le oferi copiilor un spațiu sigur, unde să înțeleagă și să discute despre drepturile lor, precum și despre modalitățile de a recunoaște și reacționa la situațiile de abuz. Este esențial să îi ascultăm și să observăm cu atenție ceea ce ne transmit, pentru a le asigura un mediu în care să se simtă în siguranță și să fie protejați. Respectarea confidențialității este, de asemenea, un principiu fundamental în acest proces, deoarece încrederea copiilor în adulți este cheia pentru a le oferi sprijinul de care au nevoie.” a spus Diana Postu-Blajinu.

„Este o metodă interesantă de predare, care elimină barierele dintre adulți și copii. Atunci când nu vorbesc despre ei înșiși, ci despre personaje, copiii găsesc mai multe soluții și devin mai deschiși să împărtășească și să își exploreze propriile experiențe.” a menționat o participantă.

Aplicația interactivă „Provocările lui Dragoș” este un instrument educațional care sprijină prevenirea abuzului față de copii prin utilizarea videourilor și a unui ghid metodologic. Aceasta este organizată astfel:

1. Videourile „Provocările lui Dragoș” - filme animate scurte care scot în evidență cazuri de intimidare, tachinare, abuz fizic, emoțional, sexual față de copii. Secvențele video reprezintă situații din viața personajului principal și a semenilor săi în diverse circumstanțe sau locuri: la școală, în stradă sau acasă, atât în relație cu alți copii cât și cu adulții. Animațiile pot fi accesate pe site-ul www.drepturilecopilului.md - Provocările lui Dragoş

2. Ghidul metodologic - Un document care oferă îndrumări detaliate pentru profesori, părinți și alți adulți implicați în procesul educațional, explicând cum să utilizeze videourile în cadrul programului. Accesează ghidul aici
- https://www.drepturilecopilului.md/files/ghid_dragos.pdf , [AZ1] secțiunea Resurse pentru profesioniști.
Aceste două resurse sunt complementare.

 - Programul de prevenire a violenței în familie „Fir de nisip”

Viorica Adăscăliță, dr. conf. univ. la UPSC, a facilitat atelierul și a subliniat importanța dezvoltării competențelor emoționale la copii, menționând necesitatea ca aceștia să învețe cum să-și gestioneze emoțiile prin autoreglare emoțională. Ea a explicat că este esențial ca fiecare copil să poată vorbi clar despre emoțiile și nevoile sale în diverse contexte, să le înțeleagă. De asemenea, este important ca copii să învețe să identifice o persoană de încredere, să știe cum să se autoîncurajeze în momente dificile și să fie capabili să ceară ajutor atunci când este necesar. Viorica Adăscăliță a subliniat, totodată, importanța formării și menținerii unor relații sociale sănătoase.

Ea a menționat eficiența metodei „Fir de nisip” în sprijinul adolescenților cu vârste între 12 și 18 ani, oferind un cadru sigur în care aceștia pot discuta și învăța cum să recunoască și să reacționeze în fața situațiilor de violență. „Este esențial ca fiecare cadru didactic să fie pregătit nu doar să identifice semnele abuzului, dar și să știe cum să intervină eficient. Metoda „Fir de nisip” oferă un cadru de discuție sigur, unde adolescenții pot învăța să recunoască și să abordeze situațiile de violență, iar legislația în vigoare ne sprijină în acest demers, protejând drepturile celor afectați.” a declarat Viorica Adăscăliță.

Un alt subiect abordat de aceasta a fost structura mesajului asertiv, despre care a spus că este o abilitate esențială pentru a comunica clar și respectuos, atât despre propriile nevoi, cât și despre limitele personale. Prin aplicarea acestei tehnici, atât copiii cât și adulții învață să își exprime opiniile și să rezolve conflictele într-un mod care promovează respectul reciproc și înțelegerea.

- „Educația prin, pentru și despre drepturile copilului”

Facilitat de către Iosif Moldovanu, coach și facilitator sistemic, atelierul online a fost un prilej valoros pentru reflecții asupra diverselor experiențe pedagogice legate de respectarea, protejarea și promovarea drepturilor copilului. Participanții au analizat progresele, dificultățile și oportunitățile întâlnite în proiectarea, facilitarea și evaluarea procesului educațional despre drepturile copilului.

Discuțiile au adus în prim-plan întrebări esențiale: cum ar trebui să acționeze un educator atunci când observă că drepturile unui copil nu sunt respectate? Ce înseamnă să realizezi conștient educația prin, pentru și despre drepturile copilului?

Aceste teme și multe altele au fost abordate cu interes și angajament, oferind un spațiu de învățare și reflecție în cadrul atelierului desfășurat pentru cadrele din instituții de educație timpurie.

Un participant a mărturisit: „Am realizat cât de important este să oferim copiilor nu doar sprijin, ci și un loc la masa deciziilor.”

Cele trei ateliere tematice au evidențiat metode inovatoare și strategii eficiente pentru prevenirea abuzului, dezvoltarea competențelor emoționale și promovarea unui climat educațional bazat pe respect reciproc și colaborare în rândul copiilor și adulților. Dialogurile deschise au facilitat schimbul de experiențe și au generat idei valoroase pentru viitoare cooperări între instituțiile de învățământ.

„Ziua Internațională a Drepturilor Copilului este mai mult decât un prilej de celebrare – este un angajament constant de a construi o societate unde fiecare copil se bucură de respect, protecție și oportunități egale de dezvoltare. Mulțumim partenerilor noștri – ERIKS Development Partner, Facultatea de Științe ale Educației a Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” și tuturor participanților și participantelor, experților și expertelor – pentru implicare și susținere. CIDDC reiterează deschiderea spre colaborare cu instituțiile educaționale și susținerea cadrelor didactice pentru o mai bună înțelegere a rolului lor în satisfacerea nevoilor copiilor. Scopul nostru este de a contribui la crearea unui mediu educațional favorabil, în care fiecare copil să aibă ocazia să își exploreze și să își dezvolte potențialul maxim. Suntem aici pentru a sprijini adulții din educație în acest proces, deoarece credem că un cadru educațional sănătos și incluziv începe cu o înțelegere profundă a nevoilor fiecărui copil și a rolului esențial al adulților în acest sens.”, a declarat Arina Zîcu, directoare executiva a CIDDC.

Continuăm să dezvoltăm inițiative și să creăm contexte educaționale în care fiecare copil să fie protejat, ascultat și valorizat. Drepturile copilului sunt fundamentul unei societăți echitabile și prospere.

____________
Această activitate este realizată în cadrul proiectului„ABC - ACTIONS for the Rights of the Children; BUILDING relationships based on respect and cooperation; COMMUNICATION and documentation”, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova , cu suportul financiar oferit de ERIKS Development Partner, Eastern Europe Office .

#DrepturileCopilului #ZiuaDrepturilorCopilului #Diversitate #Cooperare #Inovare

Resursă nouă pentru profesioniști și profesioniste pentru a implica semnificativ copiii în elaborarea legilor

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în parteneriat cu Child Rights Connect, a consultat o varietate de părți responsabile sau interesate de participarea copilului în elaborarea legilor în Republica Moldova și a creat un set de instrumente dedicat atât titularilor de obligații, cât și copiilor, pentru ca cei din urmă să înțeleagă cum se pot implica în procesul decizional.

Astfel, CIDDC vine să susțină autoritățile publice, Avocatul Poporului pentru drepturile copilului și alți actori importanți cu un set de resurse pentru ca titularii de obligații să implice copiii în elaborarea legilor în mod transparent, etic și adevărat.

Setul de instrumente include o serie de materiale ce pot fi accesate mai jos sau în secțiunea Resurse a website-ului:

Ghid privind participarea copiilor în elaborarea legilor în Moldova

Ghid privind participarea copilului în elaborarea legilor- versiunea prietenoasă copilului

Prezentare: Participarea copilului în elaborarea legilor

Poster: Cum implicăm copiii în elaborarea legilor - Sfaturi practice pentru Avocatul Copilului

Poster: Cum implicăm copiii în elaborarea legilor - Sfaturi practice pentru autoritățile publice

Amintim că Child Rights Connect este un partener al CIDDC în promovarea conceptului CADO în Republica Moldova și în procesul de pilotare a Ghidului „Punerea în practică a drepturilor copiilor apărători ai drepturilor omului” , inclusiv în cadrul inițiativei #EuSusținCADO și #ÎmpreunăPentruCADO .

Despre situația copiilor apărători ai drepturilor omului în Republica Moldova am început să discutăm în mod special în iunie 2021, când CIDDC, cu suportul tehnic oferit de Child Rights Connect, a creat un spațiu de reflecții și schimb de experiență pentru ONG-urile naționale interesate și Ombudsmanul Copilului. Totodată, o parte dintre aceste ONG-uri și un grup de inițiativă de tineri de la Platforma Copiilor au contribuit la realizarea Raportului privind Copiii Apărători ai Drepturilor Omului în cadrul Evaluării Periodice Universale .

Resursele au fost elaborate în cadrul proiectului „Advancing the rights, empowerment and protection of child human rights defenders (CHRDs) in promoting human rights in Moldova”, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) și Child Rights Connect, în parteneriat cu Oficiul Avocatului Poporului pentru Drepturile Copilului, cu suportul Ville de Genève.

Anunț de înscriere la Program de Suport Psiho-Emoțional pentru Cadrele Didactice

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, cu suportul financiar oferit de World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH), anunță deschiderea înscrierilor la un program de suport psiho-emoțional pentru profesioniștii și profesionistele din domeniul educației.

Programul este adresat personalului didactic și de conducere de la toate treptele de școlaritate din învățământul general (treapta preșcolară, primară, gimnazială și liceală), cu prioritate pentru instituțiile în care studiază copiii refugiați.

Programul include 4 ateliere online (platforma ZOOM), ce vor fi desfășurate în perioada noiembrie 2024 – februarie 2025 . Participarea la program este gratuită și este confirmată prin certificat, util pentru completarea portofoliului de dezvoltare profesională.

Scopulprogramului este de a ne deschide conștient inimile, într-un spațiu de acceptare, încredere, motivare și siguranță psihologică, împărtășind și prețuind emoțiile, percepțiile, senzațiile, gândurile, experiențele fiecărei ființe umane.

Care este intenția noastră?

- De a invita cadrele didactice într-un proces conștient de evoluție personală prin asumarea responsabilității față de acesta;

- De a crea un spațiu sigur și incluziv pentru conectare conștientă cu emoțiile, nevoile, percepțiile, gândurile personale și ale grupului;

- De a ne da permisiunea interioară pentru a da voce propriilor emoții, nevoi, senzații, preocupări și de a auzi emoțiile și nevoile semenilor;

- De a fi într-o stare de non judecată în care fiecare persoană este acceptată și simte că este bine primită;

- De a observa cu blândețe propriile valori, convingeri, atitudini, calități, competențe, comportamente, dificultăți și resurse;

- De a co-crea împreună oportunități prin care fiecare om se simte liber să dăruiască și să primească ceea ce are nevoie;

- De a ne inspira din propriul proces de evoluție și din cel al semenilor.

Cum vom comunica în grup?

- Vom reflecta, individual și/ sau în grup, în baza imaginilor, cuvintelor, exercițiilor;

- Vom oglindi unul altuia ceea ce observăm, simțim, percepem;

- Vom exprima de la persoana I singular gânduri, emoții, percepții, senzații atunci când simțim că este momentul potrivit;

- Vom respecta confidențialitatea și ritmul de conectare al fiecărui om;

- Vom împărtăși diverse experiențe de evoluție personală conștientă.

Când ne vom conecta?

Pe parcursul a patru ateliere online, prin intermediul Platformei ZOOM, de la ora 15.00, după următorul orar:

- 27 Noiembrie 2024;

- 12 Decembrie 2024;

- 17 Ianuarie 2025;

- 7 Februarie 2025.

Atelierele vor fi facilitate de către Iosif Moldovanu, coach și facilitator sistemic.

Pentru a vă înregistra la program, vă rugăm să completați formularul de înregistrare accesând linkul de mai jos. Înscrierile sunt deschise până la data de 26 noiembrie 2024: https://forms.office.com/e/5XLUnmJwys

În cazul în care aveți întrebări sau nevoie de suport tehnic, vă rugăm să ne contactați la adresa de e-mail: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. sau nr. 0681 82 551.

Solicitare de oferte pentru achiziționarea materialelor de vizibilitate personalizate

Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) anunţă concurs privind solicitarea de oferte pentru selectarea unei companii, care să elaboreze designul şi să tipărească materiale de vizibilitate personalizate.

CIDDC este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md.

Achiziția va fi realizată în perioada noiembrie 2024 – februarie 2025.

CIDDC solicită oferte de prețuri pentru procurarea materialelor de vizibilitate personalizate conform descrierii/specificațiilor tehnice, după cum urmează:

Nr.

Produs

Descriere/specificații tehnice

Cantitatea

1.

Tolbă/ traistă (din pânză)

  • Material: bumbac;
  • Dimensiuni: 40 x 35 cm, mânere lungi;
  • Branding: logo.

30 buc

2.

Tolbă Eco bag (pînza)

  • Material: bumbac;
  • Dimensiuni: 40 x 35 cm, mânere lungi;
  • Culoare: natural sau negru
  • Branding: A4 4+0.

40 buc

3.

Hanorace cu glugă

  • Material: bumbac 100%;
  • Mărimile: XS-XXXL;
  • Branding: logo.

20 buc

4.

Hanorace fără glugă

  • Material: bumbac 100%;
  • Mărimile: XS-XXXL;
  • Branding: logo.

20 buc

5.

Vestă fleece personalizată

· Material – Micropolar 100% poliester cu finisaj anti-scamosare, 300 g/m2

· Fermoar in fata pe toată lungimea, 2 buzunare laterale;

  • Mărimile: XS-XXXL;
  • Branding: logo

10 buc

6.

Insignă personalizată cu pin

  • Material: metal decupat pe contur;
  • Branding: logo

50 de buc

7.

Tricou clasic

  • Material: bumbac 100%;
  • Mărimile: XS-XXXL;
  • Branding: logo.

20 buc

8.

Tricou polo

  • Material: bumbac 100%;
  • Mărimile: XS-XXXL;
  • Branding: logo.

20 buc

9.

Rucsac

  • Material: naylon sau ceva similar, impermeabil;
  • Padding (burete) pe interiorul bretelelor și pe spatele ghiozdanului;
  • Padding pe spatele ghiozdanului pentru suport lombar;
  • Curele ajustabile;
  • Dimensiuni: să poată transporta un laptop cu compartiment separat, plus compartiment pentru agendă format A4+compartiment pentru încărcător și buzunare interioare pentru pixuri, chei etc;
  • Buzunare exterioare pentru sticle de apă;
  • Buzunar exterior pentru obiecte mici precum: telefon, baterie externă și portofel etc.;
  • Branding: logo.

15 buc

10.

Sticlă pentru apă

  • Material: sticlă;
  • Capacitate de 0,5 l;
  • Branding: logo.

20 buc

11.

Sticlă termoizolantă

  • Material: oțel inoxidabil perete dublu și fără condens;
  • Capacitate 0,65 l;
  • Branding: logo.

20 buc

12.

Cană din oțel inoxidabil

· Material: oțel inoxidabil perete dublu și fără condens;

  • Capacitate 0,31 l;
  • Branding: logo.

250 buc

13.

Mapă A4 de cu buzunar lipit

  • Material: hârtie, 300 g;
  • Tipar digital: policromie, două parți (4+4);
  • Branding: logo.

50 buc

14.

Notes A5 cu elastic nedatat

  • Material: piele articificială și hîrtie de 70 gr/м²;
  • Branding: logo.

50 buc

15.

Carnet A5 cu spirală metalică

  • Material: coperta 350 gr/м²; 4+0

bloc din hîrtie de 80 gr/м² 40 foi;

40 buc

16.

Agendă A5 cu elastic datată (2025)

  • Material: hîrtie de 70 gr/м²;
  • Branding: logo.

50 buc

17.

Pix cu buton, cerneală albastră

  • Material: metal;
  • Dimensiune: 135 x 10 mm;
  • Branding: logo.

100 buc

18.

Pix cu buton

  • Material: plastic;
  • Dimensiune: 135 x 10 mm;
  • Branding: logo.

40 buc

19.

Cană

  • Material: ceramică;
  • Capacitate: 300 ml;
  • Branding: logo.

30 buc

20.

Baner

  • RollUP - Banner Blockout;
  • Dimensiuni: 100x200;
  • Branding: logo.

1 buc

21.

Stickere

  • Material: hârtie, decupate pe suport;
  • Branding: logo.

1000 buc

22.

Breloc

  • Material: metal;
  • Dimensiuni: 2,4*6,5 cm;
  • Branding: logo

40 buc

23.

Puzzle

  • Material: carton;
  • Dimensiuni: A4;
  • Branding: logo

40 buc

24.

USB Flash memory, 32GB

  • Material: metal;
  • Branding: logo

20 buc

25.

Umbrelă

  • Pliabilă cu deschidere automata si structură confecționată din aluminiu și fibra de sticlă;
  • Rezistentă în caz de furtună și prevăzută cu curea elastică pentru încheietura mâinii;
  • Prevăzută cu înveliș impermeabil și cu husă de protecție;
  • Dimensiuni aproximative: diametru 100 x 56 cm;
  • Branding: logo

20 buc

NOTA! Prezenta listă nu este plasare de comandă și nu are caracter obligatoriu. Cantitatea și tipul de produse ar putea fi modificată în funcție de costuri / suma maximă disponibilă și necesități.

Preţurile vor fi indicate în lei moldoveneşti cu TVA. Dosarul de aplicare va conține următoarea informație:

  • Scurtă descriere a companiei aplicante: datele de contact ale companiei și persoana de contact;
  • Certificatul de înregistrare al companiei;
  • Ofertă comercială completă, întocmită conform cerințelor și condițiilor de livrare/executare a materialelor;
  • Informație despre experiența companiei, referințe, recomandări;
  • Codul de conduită (anexat) completat și semnat.

Codul de conduită poate fi descărcat aici.

Va fi selectată compania care va expedia dosarul complet și va oferi cel mai bun raport preț-calitate, termen de livrare/executare optim și servicii complete. Va fi contactată doar compania selectată.

Procedura de selectare a CIDDC se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția mediului și la protecţia copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor şi activităţilor noastre, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecţie a copilului și o politică de protecție a mediului și va urmări ca acestea să fie aplicate în colaborarea cu partenerii.

Ofertele pot fi prezentate în original sau prin email la: Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului, str. E. Coca nr. 15, mun. Chişinău, Republica Moldova, e-mail: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. . Ofertele transmise pe email vor avea subiectul: Ofertă servicii materiale de vizibilitate.

Termenul limită de prezentare a ofertelor este: 25 noiembrie 2024, ora 12.00.

Pentru detalii puteți contacta: Tatiana Frecauțanu, 069874297, Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. .

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în strictă conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord ca datele dvs. personale să fie utilizate în procesul de selectare și raportate partenerilor CIDDC.

Subscribe to this RSS feed

Контакты

Адрес: улица Еуджен Кока, 15, Кишинэу,
Република Молдова, MD-2008

Тел./Факс: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Емайл: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

Стань Послом 2%

Sustin 2%! Поддерживаю 2%! 

Медиа партнер:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page