Ultimile știri 1

„Fenomenul violenței abia acum începe să fie înțeles”

Tot mai multe cazuri de abuz asupra copiilor sunt raportate autorităților competente, iar măsurile de prevenire s-au intensificat și au obținut un statut legal; acestea au loc după ce a fost adoptat un set de documente ce prevăd măsuri de colaborare între 4 ministere, în sensul identificării, sesizării și evaluării copiilor victime sau potențiale victime ale abuzului. În plus, fenomenul violenței abia acum începe să fie înțeles de către societate – toate sunt concluzii expuse de vicepreședintele raionului Orhei, Ion Racu, la ședința de evaluare a programului Liber, puternic și protejat – spre un sistem mai bun de protecție a copilului în Moldova, impementat de CIDDC și CNPAC.

Veronica Boldișor, profesoară de educație civică din Biești și participantă la instruirile din cadrul programului, spune că a avut nevoie de 1 an pentru a schimba percepția elevilor și a colegilor ei despre violență. „Cu 2 ani în urmă, când a început programul, am făcut o cercetare care mi-a arătat că profesorii și copiii din școală nu recunoșteau existența violenței, iar despre neglijență – ca formă de abuz – nici nu aveau idee. După un an de instruiri pentru copii și profesori, același chestionar mi-a arătat că ei deja fac diferență, recunosc și pot să identifice cazurile de abuz”.

Veronica Boldișor a organizat activități de prevenire și pentru părinți. Ea crede că este necesar să organizezi mai multe ședințe și să discuți mai mult cu ei pe acest subiect, pentru că părinții sunt tentați să justifice comportamentul agresiv al adulților.

Conform datelor prezentate de echipa multidisciplinară, în a doua jumătate a anului 2014, în raionul Orhei, au fost înregistrate 273 de cazuri de abuz între copii-copii și 86 de cazuri între copii-adulți. În 76 de cazuri dintre cele 86, abuzul a fost comis de către părinți sau rude.

Ședința de evaluare a avut loc pe 2 februarie în cadul vizitei de studiu a reprezentanților OAK Foundation, ce a oferit suport financiar în implementarea proiectului Liber, puternic și protejat- spre un sistem mai bun de protecție a copiluliu în Moldova. Scopul proiectului a fost de a pune în practică un model de servicii sociale și educaționale integrate pentru a asigura mai eficient prevenirea riscurilor, identificarea, referirea și protecţia copiilor vulnerabili, inclusiv a celor afectaţi de abuz, neglijare și exploatare.

Programul a fost implementat în raioanele Leova și Orhei, în parteneriat cu Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Educaţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Sănătăţii, Consiliile Raionale din Leova şi Orhei, cu suportul UNICEF Moldova şi al Fundaţiei OAK.

Galerie foto:

Read more... 

Ce este necesar să discutaţi şi să hotărâţi înainte de a deveni tutorele unui copil

Părinţii vă încredinţează să le supravegheaţi copilul pentru că vă cunosc şi cred că sunteţi o persoană cu experienţă, care poate să aibă grijă de copil. Pentru a avea o relaţie bună cu copilul însă, este important şi el „să vă aleagă”. De aceea va trebui să discutaţi împreună cu părinţii şi copilul mai multe lucruri, cum ar fi sarcinile pe care le veţi avea în calitate de îngrijitor, cum vă vor susţine financiar părinţii copilului și care este starea sănătăţii copilului. Implicaţi copilul în aceste discuţii, în funcţie de vârsta lui. Cu cât este mai mare, cu atât este mai important să ţineţi cont de părerile lui.

Plecarea peste hotare a părinţilor va fi o schimbare radicală în viaţa copilului, ca şi în viaţa dvs., dacă veţi deveni tutorele lui. Atunci când omul are mai mult timp pentru a-şi imagina schimbarea şi când participă la organizarea ei, se acomodează mai uşor. Dvs. veţi discuta multe lucruri cu părinţii lui.

Read more... 

Membrii Consiliului Național al Elevilor din colegii și școli profesionale s-au întrunit la Chișinău

Peste 30 de elevi din colegii și școli profesionale participă în perioada 29-31 ianuarie la ședința Consiliului Național al Elevilor (CNE) din învățămîntul mediu de specialitate și secundar profesional constituit de Ministerul Educației. 

În cele trei zile de forum, elevii vor lucra asupra regulamentului de creare și funcționare a consiliului elevilor din instituții și vor face schimb de experiență cu elevii mai multor instituții de învățămînt din municipiu. Totodată, membrii CNE vor discuta cu reprezentanții Ministerului Educației și ai Centrului Național Anticorupție. De asemenea, elevii vor face o vizită de studiu la una dintre întreprinderile din Chișinău, unde se vor familiariza cu procesul de producere și managementul instituției.  

Consiliul Național al Elevilor din învățămîntul mediu de specialitate și secundar profesional a fost creat de Ministerul Educației, în parteneriat cu Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), la începutul anului curent de studiu. Scopul acestuia este de a  asigura dreptul la opinie și libera exprimare a elevilor. Astfel, Ministerul Educației are  posibilitatea să obțină informații din prima sursă despre problemele cu care se confruntă sistemul educațional. În același timp, consiliul constituie o platformă prin care elevii pot să-și facă vocea auzită referitor la toate aspectele ce țin de activitatea instituțiilor de învățămînt, precum și un mecanism prin care conducerea ministerului consultă opinia lor în elaborarea politicilor educaționale.

Cei 34 de membri ai CNE din colegii și școli profesionale au fost selectați de către o comisie în urma unui concurs național la care au participat 44 de elevi. Ei urmează să se întîlnească în patru ședințe pe parcursul anului de studii 2014-2015.

Un consiliu similar există și pentru elevii din gimnazii și licee.

 

Persoană de contact:

Irina Gușanu, Coordonator Comunicare CIDDC

tel: 068499746

email: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

 

Read more... 

Cum să pregătiţi copilul atunci când părinţii pleacă peste hotare

Lucrurile noi şi schimbările pot provoca îngrijorare şi chiar stres pentru unele persoane, până reuşesc să se adapteze noilor condiţii. Plecarea părinţilor peste hotare poate fi o astfel de situaţie pentru copiii rămaşi acasă. Copilul trăieşte despărţirea de părinţi ca pe ceva profund negativ, ca pe o nedreptate. Unii copiii ajung să creadă că plecarea părinţilor este un complot împotriva lor sau o pedeapsă pentru că au făcut ceva „rău”. Puteţi să vă protejaţi copilul de astfel de gânduri prin discuţii şi înţelegere.

Vorbiţi despre plecare cu mult timp înainte

Deseori, părinţii evită să le spună copiilor din timp despre plecare, fie pentru că nu ştiu care vor fi reacţiile lor, fie doresc să amâne acest moment stresant

pentru toate părţile. Însă, drumul spre iad e pavat cu intenţii bune, spune o zicală. Evitând o confruntare deschisă, părinţii ar putea să le facă copiilor mai mult rău decât bine.

Copilul ar putea reacţiona negativ la astfel de veşti, iar părinţii ar fi bine să fie pregătiţi pentru acest fapt. Cu cât va fi informat mai devreme, cu atât e mai bine pentru toţi. Copiii oricum simt că „se întâmplă ceva” şi vrea să ştie ce. Daţi-i timp să se obişnuiască cu ideea că nu va mai locui în aceeaşi casă cu mama şi cu tata. Astfel el are timp să-şi imagineze aceste situaţii, şi să pună întrebări. Dacă sunteţi alături, îl puteţi asculta şi ajuta să înţeleagă multe lucruri. Dacă are nevoie de timp să se obişnuiască cu gândurile despre plecarea dumneavoastră, acordaţi-i acest timp şi apoi reveniţi la subiect ca să discutaţi mai multe.

  • Arătaţi copilului că înţelegeţi ce simte
  • Explicaţi copilului cum aţi ajuns la ideea de a pleca peste hotare
  • Nu vă impuneţi autoritatea
  • Alegeţi împreună strategiile de adaptare

În loc de a nu lua în seamă sentimentele, puteţi:

Să identificaţi sentimentele copilului, să le „traduceţi” în cuvinte: „Pari tare dezamăgit. E normal să te superi când ştii că am putea fi împreună, iar eu trebuie să plec pentru că nu am de lucru aici”.

Să recunoaşteţi sentimentele copilului printr-un sunet sau cuvânt. „A-a”, „D-a-a-a”, „Aha”, „Aşa e”. Când el vorbeşte, ascultaţi-l, daţi afirmativ din cap, nu luaţi atitudine, fiţi doar alături. Să-i oferiţi prin fantezie ceea ce nu-i puteţi da în realitate: „Ce grozav ar fi să avem o baghetă fermecată (un covor zburător etc.) ca să ne vedem de câte ori ne dorim!”.

Astfel puteţi pregăti copilul, ajutându-l să înţeleagă mai bine situaţia. Evitaţi să puneţi accent pe faptul că plecarea este pentru binele lui. El ar putea să vă reproşeze că nu are nevoie de asta, că ar prefera să rămâneţi, ar putea să se simtă vinovat. Este important să spuneţi copilului ca nu el este cauza plecării dumneavoastră. Fiţi sigur că el este capabil să vă înţeleagă. Cuvintele îl ajută să se liniştească şi să nu se simtă vinovat.

Lăsaţi copilul să înţeleagă că poate discuta cu dumneavoastră diferite lucruri legate de plecare şi de viaţa lui autonomă. Este o situaţie dificilă, căreia copilul trebuie să-i facă faţă. Dacă părinţii încearcă să discute altfel decât de pe poziţii de forţă, copilul va putea să suporte mai uşor situaţia.

Încercaţi să vă adresaţi copilului cu respect, comunicându-i în acelaşi timp sentimentele şi dorinţele dumneavoastră:

  • „Şi eu îmi fac griji, deoarece şi pentru mine este o situaţie nouă. Vrei să discutăm despre asta?
  • „Înţeleg că în unele situaţii este greu să iei decizii. Ţi-ar plăcea să planificăm împreună…”
  • „Am nevoie să ştiu că eşti în siguranţă aici, fără mine. Eşti dispus să vorbim despre o persoană care să fie îngrijitorul tău?”
  • „Mi-aş dori să discutăm, să avem aceeaşi părere despre… (acest lucru)”.

Găsiţi împreună modalităţile care îl vor ajuta pe copil să se adapteze mai puţin dureros la viaţa în lipsa dumneavoastră – convorbiri telefonice frecvente, ocazii de a-şi dezvolta diferite capacităţi, suportul unei rude etc.

Rubrica “Copilul meu, singur acasă” cuprinde o serie de texte informative pentru părinţii care se pregătesc să plece peste hotare şi sunt nevoiţi să-şi lase copiii acasă. Din seria de articole puteţi afla cum să pregătiţi copilul pentru o despărţire mai puţin dureroasă, cum să comunicaţi la distanţă şi ce este bine de ştiut despre particularităţile de vârstă ale copilului dvs.

Materialele sunt parte a proiectului „Familia în migrație: protejarea drepturilor familiilor transnaționale în Europa – Moldova”, realizat de Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului cu suportul Fondazione L’Albero della Vita.

 

Opiniile exprimate în aceste articole nu reflectă neapărat punctul de vedere al agenţiei finanţatoare.

sursa foto: gindul.info

Read more... 

Контакты

Адрес: улица Еуджен Кока, 15, Кишинэу,
Република Молдова, MD-2008

Тел./Факс: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Емайл: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

Стань Послом 2%

Sustin 2%! Поддерживаю 2%! 

Медиа партнер:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page