Adolescenții vor să afle care este rolul școlii în educația sexuală
- Written by Admin
Discuțiile despre propriul corp, despre sex și sexualitate sunt necesare în fiecare școală, iar vocea copilului trebuie luată în considerare în procesul de elaborare a politicilor educaționale, consideră experții. Astfel, Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în colaborare cu OAK Foundation, Workshop for Civic Initiatives Foundation, Save The Children, Suedia, a facilitat, săptămâna trecută, prima discuție live pe Facebook a membrilor de la Platforma Copiilor despre un studiu prin care adolescenții și-au propus să cerceteze cum cadrele didactice discută cu elevii pe teme legate de educație sexuală.
Urmăritorii live-ului, atât adolescenți, cât și adulți, s-au familiarizat cu rolul comunității Platforma Copiilor în monitorizarea și apărarea drepturilor copilului, au aflat detalii despre noua ei cercetare privind educația sexuală în școli, dar și despre condițiile de recrutare a noilor membri. De asemenea, au pus întrebări și au aflat răspunsuri despre sexualitate, aspectele educației sexuale de la Bogdana Bursuc, psihologă cliniciană, psihoterapeută la București, experta pe care CIDDC a invitat-o să-i ghideze pe adolescenți în procesul de cercetare. Membrii de la Platforma Copiilor i-au îndemnat pe adolescenții interesați de subiect să se alăture inițiativei lor și să urmărească întregul proces prin intermediul paginilor de Facebook și Instagram (@platforma_copiilor) a comunității.
„În general, vrem să aflăm ce se întâmplă în țara noastră în legătură cu acest subiect. Adulții, profesorii, părinții nu prea discută cu copiii pe teme despre sexualitate. Prin cercetarea noastră, ne propunem să consultăm elevii, părinții, profesorii care e viziunea lor despre educația sexuală”, a menționat Elvira Drangoi, membră a grupului de inițiativă privind studiul despre educația sexuală în școli.
„Comentariile publicului au fost, în general, pozitive. Mă bucur că tinerii au apreciat și au spus că își mai doresc discuții pe această temă. Ne-au felicitat și ne-au transmis mesaje de încurajare”, a menționat Gheorghe Galbura, membru la Platforma Copiilor.
„Ce ține de instrumentele de cercetare pe care urmează să le utilizăm în elaborarea studiului, focus-grupul sau chestionarul, vom decide împreună cu actualii și noii membri ai Platformei Copiilor, luând în considerare condițiile pandemiei”, a adăugat Aisu Isacov, membră la Platforma Copiilor.
Experții au menționat că educația sexuală, în linii mari, există. Problema este cât de constructiv se întâmplă ea atât în familii, cât și în școli.
„O întrebare pe care ar merita noi, adulții, să ne-o punem este de ce oare, atunci când vorbim despre educație sexuală, ne gândim în special la sex, de ce ne este teamă că o să învețe copiii să facă sex, că o să fie expuși la informații imorale, sau ne este teamă că vor fi expuși la imagini care să-i abuzeze emoțional. Și un răspuns posibil este că acestea au fost singurele informații pe care le-am primit până acum despre sexualitate.
Or, educația sexuală include mai mute aspecte. Odată cunoscute, ele îi pot ajuta pe copii să dezvolte relații sănătoase și să se protejeze de diverse riscuri.
Fără să își dea seama, părinții încep educația sexuală încă de când se naște copilul. Prin faptul că îl țin în brațe, răspund la nevoia lui de a fi ținut în brațe și îl învață despre intimitate fizică și emoțională, care se referă la nevoia de a ne simți ascultați, înțeleși, când vine vorba de emoțiile noastre, de a simți că ne putem baza pe cineva, că putem noi, la rândul nostru, să oferim sprijin cuiva. Or, educația sexuală de calitate trebuie să fie adecvată vârstei fiecărui copil, nivelului lui de dezvoltare, fundamentată pe drepturile omului și relevantă din punct de vedere cultural. E foarte important ca informațiile să fie corecte din punct de vedere științific și lipsite de prejudecăți.
Un alt aspect foarte important al educației sexuale de calitate este de a crea un spațiu în care fiecare să-și poată exprima opinia și această opinie să fie respectată”, a menționat Bogdana Bursuc.
„Unele discipline, atât obligatorii, cât și opționale, includ câteva aspecte legate de educația sexuală, iar prin intermediul cercetării adolescenților putem să aflăm în ce măsură aceste aspecte răspund la nevoile și necesitățile copiilor”, a precizat Arina Zîcu, coordonatoare de programe în cadrul CIDDC.
„În diferite activități pe care CIDDC le desfășoară cu adolescenții, ei și-au exprimat nevoia de a aborda acest subiect. E foarte important ca datorită acestor discuții, inițiate de către ei și susținute de către adulți cu o pregătire corespunzătoare în domeniu, să contribuim la o mai bună înțelegere a conceptului de educație sexuală”, a menționat Irina Gușanu, coordonatoarea programului Participarea copilului în cadrul CIDDC.
Amintim că, în luna februarie 2017, o delegație de adolescenți din Republica Moldova a prezentat Comitetului ONU pentru Drepturile Copilului raportul Respectarea drepturilor copilului. Acest raport reflectă viziunea copiilor despre modul în care sunt respectate prevederile Convenției cu privire la Drepturile Copilului în Republica Moldova. Unul dintre drepturile care au fost monitorizate este dreptul la sănătate, aspect legat de sănătatea sexual-reproductivă a adolescenților.
Comitetul ONU pentru Drepturile Copilului, în Observaţiile finale cu privire la raportul periodic combinat al patrulea şi al cincilea al Republicii Moldova (anul 2017), recomandă îmbunătăţirea educaţiei privind sănătatea reproducerii la adolescenţi, în toate școlile, pentru a reduce numărul sarcinilor în rândul adolescentelor, inclusiv prin consolidarea rețelei centrelor de sănătate prietenoase tinerilor.
„Până să fim membri ai acestei platforme, știam că avem drepturi, inclusiv dreptul la educație sexuală, dar anume aici, făcând diferite cercetări, am înțeles cât de importante sunt drepturile noastre”, a subliniat Adriana Petrari, membră la Platforma Copiilor.
Platforma Copiilor a fost lansată în 2017 de CIDDC și a realizat până prezent trei cercetări, cea mai recentă fiind „Dreptul la Opinie. Așa cum este învățat și practicat la școală”, publicată în decembrie 2019.
Admin
Email This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.Latest from Admin
- Solicităm oferte de prețuri pentru achiziționarea unei camere foto
- Ziua Internațională a Drepturilor Copilului – un prilej de reflecție și acțiune!
- Resursă nouă pentru profesioniști și profesioniste pentru a implica semnificativ copiii în elaborarea legilor
- Anunț de înscriere la Program de Suport Psiho-Emoțional pentru Cadrele Didactice
- Solicitare de oferte pentru achiziționarea materialelor de vizibilitate personalizate