Profesorii, psihologii, directorii școlari se alătură primei campanii online a Consiliului Național al Elevilor din învățământul profesional tehnic, „Școală fără bullying”
- Written by Admin
Bullyingul va fi subiect principal de discuție la orele de Dirigenție, Decizii pentru un mod sănătos de viață, Dezvoltare personală, Educație civică, Educație pentru societate și la alte discipline, începând cu săptămâna viitoare, potrivit unei recomandări a Ministerului Educației, Culturii și Cercetării (MECC). Aceasta a fost emisă la atelierul „Prevenirea și combaterea bullyingului în instituțiile de învățământ profesional tehnic”, organizat în două sesiuni online de MECC, Consiliul Național al Elevilor din învățământul profesional tehnic (CNE ÎPT), Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), Fundația Liechtenstein Development Service (LED), Asociația „Educație pentru Dezvoltare” (AED), Școala Profesională nr. 5 din Chișinău la 5 mai curent.
La eveniment, peste 250 de elevi, profesori, psihologi, directori ai instituțiilor de învățământ profesional tehnic au analizat produsele media create de membrii CNE ÎPT în cadrul primei lor campanii online, „Școală fără bullying”.
Participanții și-au exprimat angajamentul să susțină, începând cu luna mai 2020, campania CNE ÎPT, să acorde o mai mare atenție acțiunilor de prevenire a bullyingului și, în acest scop, să colaboreze mai intens cu Consiliile Elevilor.
„Oricine se poate implica în stoparea bullyingului. Important este să aibă atitudine”, a menționat Doru Negară, președintele Consiliului Elevilor de la Centrul de Excelență în Transporturi.
„Dezacordul e reacția pe care trebuie să o avem atunci când observăm că cineva este umilit”, a menționat Tatiana Gîrneț, elevă la Școala Profesională nr. 1 din Cahul.
„Atât timp cât noi tăcem, transmitem agresorului mesajul să continue”, a adăugat Roman Cătălin, președintele Consiliului Elevilor de la Școala Profesională nr. 2 din Chișinău.
„În timpul exercițiului de simulare a bullyingului, am simțit curajul colegilor care au făcut un pas în față pentru a proteja victima, a spus Marian Beca”, liderul Consiliului Elevilor de la Școala Profesională nr. 5 din Chișinău.
Cadrele didactice au recunoscut că bullyingul printre elevi există, menționând că vor să consulte opinia elevilor pe acest subiect și sunt dispuși să contribuie la prevenirea fenomenului în strânsă colaborare cu ei.
„Personalul didactic ar fi bine să aibă o pregătire temeinică în prevenirea cazurilor de bullying, așa încât să intervenim corespunzător și la timp, în strânsă colaborare cu elevii, psihologul școlar și părinții”, a spus Carolina Cheianu-Tudos, profesoară la Colegiul Tehnic al UTM.
Lucia Caraiman, directorea Școlii Profesioanale nr. 5 din Bălți, a menționat că pentru a minimiza riscul situațiilor de bullying, „este important să promovăm relațiile prietenoase între elevi, toleranța față de colegi indiferent de capacități și, în general, să consultăm opinia elevilor asupra oricărei probleme”.
Psihologul Sergiu Toma, care a ghidat atelierul, a intervenit cu completări și a subliniat eventualele riscuri: „Mă bucur că elevii nu doar conștientizează că bullyingul e o problemă, ci și sunt gata să se implice în combaterea acestui fenomen. Recomandarea mea, atât pentru elevi, cât și pentru profesori, este ca în cadrul acestei campanii să se evite rușinarea și/sau învinuirea cuiva. Or, agresorii sunt și ei victime. Scopul campaniei este să discutăm deschis despre bullying, într-o manieră respectuoasă, inclusivă și autentică”.
Silviu Gîncu, șeful Direcției învățământ profesional tehnic a MECC, a încurajat cadrele didactice să manifeste deschidere față de ideile elevilor și să asigure fiecărui adolescent un climat emoțional favorabil în procesul de studii. „Cercetarea metodelor de prevenire a bullyingului, atât din perspectiva elevilor, cât și a profesorilor, mai ales în condiții de învățare online, ne va permite să îmbunătățim procesul educațional la distanță. Elaborarea unei politici antibullying a instituției de învățământ împreună cu elevii, cadrele de conducere și didactice, părinții poate contribui substanțial la schimbarea climatului educațional”, a adăugat el.
Potrivit lui Iosif Moldovanu, facilitator în cadrul CIDDC, „e un semn bun pentru toată comunitatea că mai mulți directori de școli sunt deschiși să abordeze problema bullyingului. Campania membrilor CNE ÎPT ne oferă ocazia să cercetăm cum acest fenomen se manifestă și în mediul online. Cunoaștem că elevii care până nu demult evitau să se implice în dezbateri au devenit mai încrezători să-și exprime opiniile acasă. Totodată, inițiativa CNE ÎPT ne va ajuta să elaborăm, în câțiva ani, un document funcțional antibullying. Cu siguranță, efectele implicării elevilor de acum le vom simți și peste ani”, a opinat el.
Reamintim că membrii CNE ÎPT, după circa șase luni de ateliere de lucru offline și online, au făcut publice produsele media ale primei lor campanii online, „Școală fără bullying”, la 30 aprilie curent. Acțiunea lor este susținută de MECC, LED, AED, Școala Profesională nr. 5 din Chișinău, ghidată de psihologul Sergiu Toma și facilitată de CIDDC, organizaţie nonguvernamentală ce activează în Republica Moldova de peste 20 de ani și susține copiii să-și facă vocea auzită și să influențeze deciziile adulților (părinți, profesori, autorități).
Admin
Email This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.Latest from Admin
- Solicităm oferte de prețuri pentru achiziționarea unei camere foto
- Ziua Internațională a Drepturilor Copilului – un prilej de reflecție și acțiune!
- Resursă nouă pentru profesioniști și profesioniste pentru a implica semnificativ copiii în elaborarea legilor
- Anunț de înscriere la Program de Suport Psiho-Emoțional pentru Cadrele Didactice
- Solicitare de oferte pentru achiziționarea materialelor de vizibilitate personalizate