Natalia Dabija, educatoare: „Nu este nevoie să atingem doar obiectivele curriculare, ci să ne uităm în primul rând la nevoile copiilor”
Natalia Dabija este educatoare la Grădinița-creșă „Ghiocel” din satul Hîrbovăț, raionul Anenii Noi. Ea și echipa instituției unde activează au beneficiat de mentorat cum să asigure fiecărui copil educație centrată pe nevoile lui.
În cadrul mentoratului, Natalia a învățat cum să construiască un mediu sigur și protector pentru fiecare copil. În plus, a dobândit abilități esențiale pentru a adapta activitățile educaționale la ritmul și interesele individuale ale fiecărui copil.
Educație centrată pe copil: înțelegerea nevoilor copilului
Pe parcursul anilor 2023-2024, Natalia Dabija și echipa instituției în care activează au participat în cadrul mentoratului în domeniul educației centrate pe copil. Formatoarea Diana Postu a ghidat grupul pentru a elabora „un chestionar care a fost implementat la finele lunii mai în comunicare și cooperare cu părinții”, menționează Natalia Dabija.
„Scopul mentoratului este să consultăm, vedem opiniile părinților, să nu impunem propria opinie, așa încât să avem un parteneriat eficient și pe termen lung. Cadrele didactice sunt la mijloc, între obiectivele educaționale și nevoile copiilor, însă în momentul în care vorbim de la egal la cu copilul și îl înțelegem, profesorii spun că toată lumea e fericită”, a explicat Natalia.
Natalia: ce am învățat este foarte nou, inovator
Deși multe subiecte abordate în timpul mentoratului au fost cunoscute de Natalia, partea de implementare nu a fost ușoară.
De asemenea, Natalia a ținut să precizeze că implementarea cunoștințelor și abilităților dobândite necesită timp.
„Vreau să menționez că orice lucru, orice inovație, pentru a o implementa este nevoie de timp, fiindcă de la teorie la practică sunt mulți pași. Încercăm pe când e posibil, să implementăm cunoștințele, metodele și practicile pe care le învățăm la doamna Diana și am înțeles că e nevoie să privim copiii prin altă prismă. ”, a împărtășit educatoarea.
Totodată, participand la atelierele de mentorat, Natalia a înțeles cât de important este să înțeleagă nevoile copilului, dincolo de obiectivele curriculare fundamentale pe care educatorii, educatoarele le ating în procesul de educație:
„Dacă până acum ne concentram activitatea să atingem strict acele obiective curriculare, care presupun pregătirea copilului către o nouă etapă - etapa școlară, acum am înțeles că este important să ne concentrăm inclusiv pe nevoile individuale ale fiecărui copil. Până acum aveam în față niște repere, niște convingeri limitative precum că atunci când copilul merge la școală trebuia deja să știe să citească, să aibă un vocabular bogat, să calculeze și să rezolve niște probleme, să performeze”, a povestit Natalia Dabija.
Copilul este o ființă umană
Prin participarea în acest program, Natalia a prioritizat un aspect foarte important: „dezvoltarea socio-emoțională a copilului și starea sa de bine”.
În timpul discuțiilor, educatoarea a concluzionat că fiecare copil este o ființă umană, cu nevoi individuale:
„Am înțeles că atunci când copilul refuză să facă anumite lucruri,în spatele acestor refuzuri, acestor comportamente sunt niște nevoi pe care noi, adulții, nu le îndeplinim. Țin foarte mult să menționez acest lucru, că am descoperit aceste lucruri foarte importante. Este vorba despre cele trei nevoie psihologice cu care se naște fiecare ființă umană: nevoia de conectare, nevoia de competență și nevoia de autonomie.
Și acest program de mentorat m-a ajutat să înțeleg că dacă fiecare profesionist din educație, fiecare adult va fi interesat să cunoască aceste nevoi ale copiilor, vom afla și niște răspunsuri cu privire la situații dificile sau pentru situații care, până acum, ni se păreau fără vreo soluție”, a relatat cadrul didactic.
Nu există comportamente nedorite, există nevoi nesatisfăcute
„Tot în acest program am învățat că este important să întrebăm opinia copiilor, nu să-i impunem să spună sau să facă ceva. Dacă vorbim de guvernanța democratică în grădiniță, ea presupune consultarea opiniilor, cât și opiniile părinților.
Și am învățat să punem la vot aceste lucruri, chiar am implementat acestea fiind în proces de lucru cu copiii. Cu copiii din grupele mari, (6-7 ani) am constatat că e foarte ușor de cooperat. Ar trebui să solicităm opinia mai devreme. Totuși, este importantă exersarea acestei metode de consultare la o vârstă mai precoce, pas cu pas, conform particularităților de vârstă”, a explicat Natalia.
Parteneriatul educațional - cadrul didactic, copilul, părintele: o masă cu trei picioare
În opinia educatoarei, parteneriatul educațional presupune „trei actori principali: cadrul didactic, copilul, părintele.”
Mai mult, „nu putem avea un proces educațional de calitate dacă neglijăm unul dintre actori; e ca o masă cu trei picioare, dacă renunță la un picior, masa se prăbușește.”
Ca o concluzie a acestui program, Natalia învățat cel mai mult în procesul de implementare a practicilor prezentate la atelierele de formare.
„Copilul se simte important, are încredere în el,se simte că face parte din colectiv, este parte importantă a comunității și contribuie la dezvoltarea ei. Și, iată, prin aceste metode rezolvăm foarte multe probleme care, adineaori, ni se păreau dificile și imposibil de soluționat”, a spus educatoarea.
Dincolo de asta, participanta la mentorat a împărtășit cât de important este pentru un cadru didactic să știe să-și gestioneze emoțiile:
„Am acordat foarte multă atenție aspectului socio-emoțional în educație, am învățat de asemenea să-mi gestionez emoțiile, cât și am susținut copiii și părinții să și le gestioneze. Este important să le recunoaștem în primul rând și apoi să le gestionăm. E vorba atât despre emoțiile copiilor, cât și ale mele, ca adult care satisface nevoile copiilor.
Să încercăm să fim persoane echilibrate ca să avem rezervorul psihoemoțional mereu plin cu emoții plăcute, ca să putem să oferim copiilor suportul necesar. Să avem grijă să reflectăm asupra comportamentelor noastre, asupra atitudinilor și percepțiilor noastre. Aceste metode îi ajută pe copii să fie mai empatici unii față de alții. Să avem grijă unii de alții. Anume acesta este nucleul unui colectiv. Noi, de fapt, pregătim copiii pentru o viață socială. De aceea este nevoie să ne cunoaștem și din alte perspective, metaforic vorbind, să lucrăm la conținut, să vedem dincolo de ambalaj”, a concluzionat Natalia.
Natalia Dabija a beneficiat de mentorat în domeniul educației centrate pe copil în cadrul proiectului „ABC - ACTIONS for the Rights of the Children; BUILDING relationships based on respect and cooperation; COMMUNICATION and documentation”, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării (MEC), cu suportul financiar oferit de ERIKS Development Partner.
ERIKS Development Partner este o organizație fondată în 1967 și lucrează pentru drepturile copilului în 16 țări, printre care și Republica Moldova.
GALERIE FOTO:
https://www.drepturilecopilului.md/index.php?option=com_content&view=article&id=711&catid=81&Itemid=812&lang=ru#sigProGalleriafc57a3623b