Școala de Vară „Guvernanța democratică a școlii” – un spațiu de reflecție și parteneriat între elevi/eleve și cadre didactice
- Published in Ultimile știri 1
Cum învață elevii și elevele să-și facă vocea auzită în școală? Cum pot cadrele didactice și manageriale să creeze spații reale pentru participarea copiilor în luarea deciziilor ce îi privesc direct?
La aceste întrebări am căutat răspunsuri în cadrul atelierului „Guvernanța democratică a școlii”, desfășurat timp de o zi și jumătate, alături de 50 de cadre didactice/manageriale și elevi/eleve din cele 41 de școli implicate în cadrul proiectului Consiliului Europei „Educație pentru democrație în Republica Moldova”.
Cadrele didactice/manageriale și elevii/elevele au lucrat în sesiuni separate, au făcut schimb de bune practici, au împărtășit perspective și experiențe legate de participarea în procesul decizional școlar, pentru a putea înțelege mai bine atât nevoile, cât și provocările specifice fiecărei părți implicate.
Ce spun copiii?
Copii participanți au explorat ce îi motivează să se implice în procesele decizionale din școală: sprijinul colegilor și al adulților, dorința de schimbare, experiențele pozitive și nevoia de dezvoltare personală. Totodată, au identificat blocajele care îi pot împiedica să se implice în acest proces: lipsa unui spațiu sigur, frica de a fi judecați, lipsa de sprijin și încredere din partea adulților, dar și experiențele precedente negative.
„Participarea la luarea deciziilor mă ajută să cresc, să mă cunosc mai bine și să contribui la o școală în care și vocea noastră, a copiilor, contează.”
— elev participant, Chișinău
Ce pot face adulții?
Cadrele didactice și manageriale au lucrat, la rândul lor, la o analiză critică a propriilor practici și convingeri. Au reflectat asupra competențelor necesare pentru a susține participarea copiilor și părinților, au vorbit despre provocările lor, au recunoscut dificultățile și au exprimat necesitatea, dar și disponibilitatea lor de a schimba dinamica relației adult–copil în școală.
Elevii și-au prezentat reflecțiile în fața cadrelor didactice și manageriale, creând astfel un context de dialog deschis și autentic. Pentru a înțelege mai bine nevoile și perspectivele copiilor, profesorii au adresat întrebări:
-Când ne întoarcem la școală, cum putem – noi, cadrele didactice – să vă sprijinim să aveți curajul să vă exprimați punctul de vedere, atât al vostru, cât și al colegilor voștri?
Apoi, adulții au analizat împreună cum pot susține participarea activă a copiilor și părinților în procesul de luare a deciziilor din școală.
„Am înțeles că participarea democratică este o relație continuă de parteneriat între titularii de drepturi și titularii de obligații. O relație care se construiește în timp, prin respect, încredere, asumare și responsabilitate împărtășită.”— cadru didactic., Fălești
Ambele grupuri au conștientizat importanța cultivării unei relații bazate pe încredere și ascultare în cadrul guvernanței democratice a școlii.
Dialogul deschis dintre cadrele didactice și elevi/eleve, alături de sesiunile de formare, mentorat și Școala de Vară, au consolidat procesul de învățare din cadrul proiectului și au contribuit la dezvoltarea capacității specialiștilor din cele 41 de instituții implicate, de a integra participarea democratică în procesele decizionale și în cultura școlară.
„Mi-am dat seama că guvernanța democratică nu este un proiect sau o activitate planificată, ci mai degrabă un proces care trebuie să fie prezent constant în școală. Înțelegând asta, am inclus în planul managerial obiective clare privind implicarea copiilor și părinților în mai multe procese și proiecte ale școlii.” — cadru managerial, participant.
Prin procesul participativ școala devine un spațiu în care fiecare copil este ascultat, fiecare adult este responsabil și fiecare voce are valoare.
Împuternicirea copiilor și părinților de a se implica activ în viața școlii nu este doar un principiu, ci o practică necesară pentru o educație echitabilă, incluzivă și democratică.
„Ca urmare a participării în proiect, am fost invitat să fac parte din Consiliul Administrativ. Vocea noastră a fost ascultată atunci când s-a decis organizarea ultimului sunet.” — elev participant.
Conștientizarea valorii participării democratice în viața școlii, nu ca un act formal, ci ca un proces viu, bazat pe încredere, ascultare și asumare.
„Activitățile din proiect m-au ajutat să implic elevii în decizii reale. Printr-o relație deschisă, bazată pe încredere. Am învățat să ascult cu atenție nevoile și opiniile elevilor și a părinților, să le ofer spațiu sigur în care să se exprime liber și să se simtă ascultați. Am înțeles că doar prin valorizarea și implicarea elevilor și părinților vom putea avea un dialog sincer și vom putea identifica soluții în beneficiul întregii comunități școlare.” susține — Budeanu Rodica, IP Gimnaziul „Dumitru Matcovschi”, s. Cotiujenii Mici, r. Sângerei.
În sesiunea finală de reflecție, cadrele didactice au conștientizat că, pentru a susține o participare autentică, este esențial să ofere mai mult spațiu copiilor și să cultive un parteneriat real cu părinții. Au observat și apreciat evoluția copiilor implicați, în special în ceea ce privește încrederea în sine, capacitatea de exprimare și înțelegerea drepturilor lor. De asemenea, au recunoscut nevoia de a lua decizii asumate care țin cont de diversitatea și necesitățile tuturor copiilor, nu doar de vocile mai vizibile.
În cadrul atelierului am creat un dialog autentic între elevi, profesori și Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova. Corina Lungu, șefă de direcție în cadrul Ministerului, prezentă la atelier, a transmis un mesaj de încurajare pentru continuarea eforturilor în promovarea participării democratice în școli. Ea a ascultat întrebările și preocupările cadrelor didactice, a oferit răspunsuri și suport, reafirmând deschiderea Ministerului de a susține implementarea principiilor guvernanței democratice în cât mai multe instituții educaționale din țară.
La eveniment au participat și partenerii noștri, reprezentanți ai Biroului de Cooperare al Elveției în Republica Moldova. În intervenția sa, Radu Danii a reafirmat angajamentul Elveției de a sprijini școlile și sistemul educațional din Republica Moldova în promovarea valorilor democratice, subliniind că tinerii sunt în centrul fiecărei intervenții susținute de Elveția, iar lucrul cu și pentru ei rămâne o prioritate esențială.
Mulțumim Consiliului Europei, inclusiv partenerilor implicați în proiect, pentru susținerea constantă și pentru dialogul deschis purtat cu cadrele didactice și elevii din școlile partenere.
CIDDC continuă să creeze spații de dialog și învățare în care elevii, cadrele didactice și părinții pot construi împreună o cultură a participării autentice. Pentru că acolo unde fiecare voce este ascultată, școala devine un loc al democrației trăite, iar schimbarea devine posibilă.
.....................................................................
Școala de Vară „Guvernanța democratică a școlii” este realizată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, în cadrul programului de formare pentru aplicarea Ghidului metodologic privind guvernanța democratică a școlii în Republica Moldova. Programul este implementat în 40 de școli în cadrul proiectului Consiliului Europei „Educaţie pentru democrație în Republica Moldova”, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova.
Council of Europe Office in Chisinau
#GuvernanțăDemocratică #EducațiePentruDemocrație #ȘcoalaDemocratică #CIDDC
GALERIE FOTO:
http://www.drepturilecopilului.md/index.php?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=168:admin&lang=ru&limitstart=10#sigProGalleria395b14942f

