Ultimile știri 2

Dana Lichii, psihologă: „Comunitățile și clasele în care sunt incluși copiii refugiați ucraineni au nevoie de suport și dezvoltare pentru a sprijini integrarea acestora”

Dana Lichii este psihologă și reprezentantă a serviciului de asistență psihopedagogică (SAP) din municipiul Bălți. Ea a realizat un set de consilieri psihologice cu copii, părinți/îngrijitori refugiați, pentru a explora în profunzime situația acestor copii, adaptarea lor în Moldova și provocările întâmpinate de ei și familiile lor.

Această istorie de succes reflectă progresele și realizările expertei și beneficiarilor din ultimele luni, evidențiind atât realizările, cât și nevoile copiilor și ale părinților. De asemenea, psihologa vine cu recomandări pentru viitoare intervenții și activități menite să sprijine integrarea lor.

„Majoritatea copiilor ucraineni s-au adaptat treptat la viața în Moldova, continuând să își trăiască copilăria în ciuda dificultăților de vârstă”

Pe parcursul anilor 2022-2024, Dana Lichii a oferit asistență psihologică copiilor, inclusiv copiilor refugiați în Republica Moldova în contextul războiului din Ucraina. Ședințele de consiliere aveau scopul să ofere suport psiho-emoțional copiilor, inclusiv copiilor refugiați și familiilor acestora.

„Inițial, consilierile psihologice s-au concentrat pe asistența în situații de criză, având în vedere trauma severă cauzată de războiul din Ucraina. După doi ani de intervenție, am observat o schimbare semnificativă în nevoile copiilor. Acum, consilierile sunt orientate spre identificarea și satisfacerea nevoilor lor specifice, reflectând o adaptare graduală la noua lor realitate. Majoritatea copiilor ucraineni s-au adaptat treptat la viața în Moldova, continuând să își trăiască copilăria în ciuda dificultăților de vârstă. Ei învață să își gestioneze emoțiile și să interacționeze cu alți copii din comunitate”, a explicat experta.

Progrese și realizări

În decursul celor doi ani de consiliere, psihologa a susținut copiii și familiile acestora să se integreze în comunitate, în mediul educațional și să-și aleagă parcursul profesional.

De asemenea, Dana a precizat cât de importante sunt resursele educaționale în procesul de incluziune al copiilor refugiați:

„Am lucrat cu copii de diferite categorii, inclusiv cei cu cerințe educaționale speciale, asigurându-ne că au acces la resurse educaționale adecvate și servicii de suport. Am colaborat cu instituții precum SAP și OLSDI pentru a facilita integrarea lor școlară”, a împărtășit psihologa.

Consiliere în orientarea profesională a copiilor refugiați

În procesul de consiliere psihologică, psihologa a observat nevoia copiilor de suport în parcursul lor profesional. Copiii au solicitat asistență în orientarea în carieră și ghidare educațională:

„În ultima rundă de consiliere, am avut doi beneficiari care au solicitat asistență în orientarea și ghidarea educațională și în carieră. Am implementat un program interesant care le-a oferit oportunitatea de a se autocunoaște, de a-și analiza interesele și aptitudinile, de a explora ofertele educaționale și de a analiza piața muncii. Această experiență a fost pozitivă și valoroasă, evidențiind necesitatea de astfel de servicii pentru mai mulți tineri care se pregătesc să intre pe piața muncii”, a povestit psihologa.

Mai mult, specialista a observat dificultățile cu care se confruntă copiii refugiați:

„Unii copiii se confruntă cu probleme precum lipsa încrederii în sine, dificultăți de acceptare în grupuri și carențe în abilități socio-emoționale, care pot duce la conflicte și bullying. Aceste probleme au fost abordate cu succes prin intervenții ale consilierilor și colaborări cu terți”, a spus psihologa.

Mulți copii resimt în continuare traumele cauzate de război

În cadrul consilierilor psihologice cu diferiți copii, părinți/ îngrijitori refugiați, psihologa a observat dificultățile cu care se confruntă acești copii și familiile acestora, precum stresul continuu, dificultăți în integrarea socială, resurse educaționale insuficiente, nevoia de suport emoțional atât pentru copii, cât și pentru părinții/ îngrijitorii acestora.

„Mulți dintre acești copii încă resimt traumele cauzate de război, continuând să le afecteze starea emoțională și comportamentul. Este crucial să continuăm să le oferim suport psihologic specializat pentru a depăși aceste traume.

De asemenea, adolescenții întâmpină dificultăți în integrarea completă în comunitatea locală din cauza diferențelor culturale și lingvistice. Sunt necesare programe și activități care să faciliteze integrarea socială și dezvoltarea abilităților de interacțiune”, a povestit Dana Lichii.

Experta susține că deși a realizat progrese, mai sunt necesare resurse pentru copiii refugiați și familiile acestora:

„Sunt necesare mai multe resurse și suport pentru a asigura integrarea eficientă a copiilor refugiați și părinții/ îngrijitorii acestora. Proiectele educaționale incluzive și intervențiile personalizate sunt esențiale pentru a răspunde diversității nevoilor.”

Experta a realizat consiliere psihologică direct pentru copii, inclusiv pentru părinții/ îngrijitorii acestora:

„Am constatat că părinții adesea nu au suficiente abilități parentale, cum ar fi comunicarea empatică, stabilirea limitelor și disciplinarea pozitivă. Criza războiului, lipsa de competențe și nivelul crescut de stres contribuie la neînțelegeri între părinți și copii și la aplicarea unor pedepse care pot avea consecințe negative asupra copiilor. Este esențial să dezvoltăm programe de sprijin pentru părinți care să le ofere instrumentele necesare pentru a depăși aceste provocări”, a împărtășit profesionista.

Recomandări privind incluziunea copiilor refuația în instituțiile de învățământ din Moldova

Dana Lichii consideră că acest program de consiliere psihologică a fost extrem de util și binevenit pentru familiile refugiate în Republica Moldova și a venit cu mai multe recomandări:

  1. Continuarea și extinderea programelor de consiliere psihologică și orientare în carieră pentru a răspunde nevoilor copiilor refugiați. Dezvoltarea de inițiative care să sprijine integrarea socială și educațională a acestora;
  2. Implementarea programelor educaționale care să dezvolte abilități de identificare și gestionare a violenței și comportamentelor riscante, precum și competențe de reziliență emoțională;Crearea programelor destinate sprijinirii părinților în dezvoltarea abilităților parentale, comunicarea empatică și aplicarea disciplinării pozitive. Acestea ar trebui să includă sesiuni de formare și suport pentru a reduce stresul și conflictele familiale;
  3. Crearea de programelor de formare și sensibilizare pentru cadrele didactice și comunități pentru a sprijini incluziunea copiilor refugiați. Activitățile de dezvoltare comunitară și școlară sunt esențiale pentru crearea unui mediu incluziv și sigur;
  4. Implementarea proiectelor educaționale și recreative care să încurajeze integrarea socială și dezvoltarea personală. Acestea pot include cluburi școlare, ateliere de dezvoltare personală și evenimente culturale care să promoveze diversitatea și incluziunea;
  5. Lansarea campaniilor de conștientizare în comunitate pentru a educa publicul și cadrele didactice despre provocările și nevoile copiilor refugiați. Aceste campanii ar trebui să abordeze teme precum empatia, diversitatea și importanța incluziunii.

Dana Lichii a realizat 40 de consilieri psihologice cu mai mulți copiii ucraineni refugiați în Republica Moldova. Consilierile au fost organizate în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin furnizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS”, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) cu suportul financiar oferit de World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH), în perioada martie – septembrie 2024.

Read more... 

Termen extins. CIDDC angajează o specialistă/un specialist în comunicare

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) este în căutarea unei persoane ce să asigure conceptualizarea și elaborarea materialelor de comunicare ale organizației în baza Strategiei de Dezvoltare a CIDDC, precum și să gestioneze procesul de comunicare publică în sensul asigurării vizibilității organizației și promovării valorilor și mesajelor CIDDC.

CIDDC este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

Specialista/ specialistul în comunicare are următoarele responsabilități:

● asigurarea vizibilității CIDDC și a mesajelor organizației prin intermediul canalelor de comunicare ale organizației și mass-media;

● stabilirea și menținerea relațiilor cu mass-media;

● planificarea și organizarea evenimentelor publice, inclusiv realizarea materialelor foto/ video;

● realizarea materialelor de comunicare pentru mass-media și publicurile-țintă ale organizației;

● administrarea comunicării pe conturile create de CIDDC pe rețelele de socializare și pagina web ale organizației;

● elaborarea studiilor de caz/ istoriilor de succes despre experiențele persoanelor implicate în activitățile CIDDC;

● participarea la elaborarea publicațiilor și materialelor informative (rapoarte, broșuri, ghiduri, etc.);

● monitorizarea, evaluarea și raportarea permanentă a acțiunilor de comunicare;

● identificarea și valorificarea posibilităților noi de comunicare cu publicurile-țintăorganizației.

Candida/ candidatul pentru funcția vacantă trebuie să posede următoarele competențe personale și profesionale:

● copywriting și comunicare la nivel avansat în limba română;

● realizare fotografii și video, inclusiv la telefonul mobil;

● gestionarea aplicaţiilor de editare a fotografiilor și video-urilor;

● gestionarea şi promovarea site-lui web dar şi a utilizării rețelelor de socializare;

● valorizare a demnității umane, drepturilor omului/copilului și diversității;

● gândire critică și capacitate de a sintetiza și de a prezenta cu claritate procese și aspecte complexe.

Cerințe față de aplicant/ă:

● studii superioare în jurnalism, științe ale comunicării;

● experiență de minim doi ani în domeniul comunicării sau jurnalism;

● experienţă Social Media ;

● experiența de lucru cu organizațiile neguvernamentale sau organizațiile internaționale va constitui un avantaj.

Selectarea canditei/ candidatului se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor și activităților CIDDC, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecție a copilului; persoana selectată va semna o declarație prin care se va angaja să respecte prevederile acesteia.

Persoanele interesate vor prezenta CV-ul cu două persoane de referință, scrisoarea de intenție și oferta financiară cu indicarea salariului minim solicitat la adresa This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .

Doar candidații/ele selectați/e vor fi contactați/e pentru interviu. CIDDC își rezervă dreptul de a respinge dosarele de aplicare incomplete sau cele depuse după expirarea termenului limită indicat.

Informații suplimentare la nr. de tel: 0684 99 746, Irina Gușan.

Termen limită de transmitere a dosarului: 31 august 2024.

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare.

Read more... 

Solicitare ofertă de prețuri pentru servicii de cazare, alimentare și sală de training

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) anunță concurs de selectare a ofertelor de prețuri pentru servicii de cazare, alimentare și sală de training pentru o activitate instruire a unui grup de 10-12 persoane în afara mun. Chișinău.

CONTEXT

CIDDC este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

Activitatea de instruire are loc în cadrul proiectului Clubul Taților, parte din programul „Împreună împotriva stereotipurilor de gen și a violenței în bază de gen” (etapa a doua), finanțat de Uniunea Europeană și implementat în comun de UN Women și UNFPA, implementat în parteneriat cu Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului.

În acest scop, CIDDC, invită companiile specializate să expedieze oferta de preț pentru următoarele servicii:

Locațiune: sală de training (dotată cu tablă de flipchart, proiector, acces la internet etc).

Cazare: 10-12 persoane

Alimentare: Mic dejun, prânz, cină, pauză de cafea, apa plată.

Preţurile vor fi indicate în lei moldoveneşti, cu și fără TVA.

Dosarul de aplicare va conține următoarea informație:

● Scurtă descriere a companiei aplicante: datele de contact ale companiei, persoana de contact.

● Certificatul de înregistrare al companiei;

● Ofertă comercială completă, întocmită conform cerințelor;

● Meniul propus separat pentru alimentare;

● Repartizarea pentru cazare (numărul camerelor, tipul camerelor și ce includ).

● Fotografii a camerelor pentru cazare și a sălii de training.

● Informație despre experiența companiei, referințe, recomandări.

Va fi selectată compania care va expedia dosarul complet și va oferi cel mai bun raport preț-calitate și servicii complete.

Procedura de selectare a CIDDC se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția mediului și la protecţia copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor şi activităţilor noastre, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecţie a copilului și o politică de protecție a mediului și va urmări ca acestea să fie aplicate în colaborarea cu partenerii

Ofertele vor fi prezentate în format electronic la adresa de email This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. cu mențiunea „Ofertă servicii de cazare, alimentare, și sală de training” până la data de 23 iulie 2024, ora 18:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa electronică: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. sau la numărul de telefon: +373 79129313.

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de selectare.

Read more... 

În orașul Basarabeasca, o profesoară de educație pentru societate sprijină elevii și elevele să prevină și să combată discriminarea și să promoveze egalitatea

Școala este mediul în care copiii învață de obicei despre drepturile lor, în care învață cum să apere propriile drepturi și drepturile semenilor lor, iar profesorii, profesoarele îi ghidează în procesul de conștientizare și apărare a drepturilor.

Tatiana Mîța, profesoară de educație pentru societate la Instituția Publică Liceul Teoretic „Matei Basarab” din orașul Basarabeasca, este una dintre cele aproximativ două sute de cadre didactice care au finalizat programul „Formarea competențelor copiilor apărători ai drepturilor omului prin învățarea în bază de proiect”.

Practica de lucru cu diverse grupuri de eleve și elevi din clasa a opta pe care Tatiana ne-a împărtășit-o în cadrul programului ne-a impresionat și vrem să o împărtășim mai departe, așa încât și alte cadre didactice să se inspire din experiența ei, să recunoască și să împuternicească copiii apărători ai drepturilor omului în școală.

Pe parcursul anului de studii 2023-2024, profesoara de educație pentru societate le-a oferit elevilor și elevelor clasei a opta un cadru de învățare sigur și prietenos despre valorile interculturale și comunicarea interculturală în lume, făcând legătură cu contextul școlar.

Astfel, elevii și elevele au decis să cerceteze problema discriminării etnice și culturale din școala lor, întrucât în instituția lor învață copii de diferite culturi și etnii.

Elevii și elevele și-au propus să identifice stereotipurile etnice și culturale din școală, să afle cum aceste stereotipuri afectează starea de bine a copiilor în școală și să sensibilizeze comunitatea școlară despre problema discriminării etnice și culturale în școală, astfel încât comunitatea să se implice activ în promovarea egalității, interculturalității și diversității culturale.

„A le forma copiilor competențe de apărători ai drepturilor omului este un proces continuu și ține de formarea continuă a cadrului didactic”

„În procesul de predare a disciplinei educație pentru societate clasei a opta, am avut parte de o experiență interesantă. Elevii și elevele au identificat discriminarea în baza etniei drept una dintre problemele cu care copiii se confruntă în școală și au inițiat o cercetare despre cât de bine se simt copiii de diferite etnii și culturi în mediul educațional.

Pentru a cerceta această problemă, clasa a ales diverse instrumente și, în funcție de instrumentul ales, a format patru grupuri de lucru.

Un grup de copii a elaborat un chestionar online despre discriminarea în baza etniei, un alt grup de copii a ales să facă teatru social, grupul al treilea a ales să elaboreze interviuri în format video, iar al patrulea grup a ales să documenteze întregul proces de cercetare și, în baza informațiilor obținute, să elaboreze o prezentare cu ajutorul instrumentului de design grafic Canva.

Fiecare grup de elevi și eleve a participat în toate etapele procesului de cercetare (de la identificarea problemei, asaltul de idei, scenariu, formularea și descrierea întrebărilor, analizarea rezultatelor chestionarului, distribuirea rolurilor, organizarea discuțiilor și dezbaterilor, organizarea filmărilor, organizarea conferinței de prezentare a rezultatelor cercetării etc.). Tot acest algoritm copiii l-au realizat singuri.

„Eu doar i-am încurajat, le-am fost alături când ei, copiii, au avut nevoie”, a împărtășit Tatiana.

Profesoara ne-a mai spus că „a le forma copiilor competențe de apărători ai drepturilor omului este un proces continuu, realizat pas cu pas, cu încredere în potențialul și inițiativele copiilor și ține de formarea continuă a cadrului didactic”.

Potrivit datelor de la finele anului 2023, în Liceul „Matei Basarab” din Basarabeasca își făceau studiile peste 261 de copii. Chestionarul grupului de copii cu care a lucrat Tatiana Mîța a fost completat de către 100 de fete și băieți din clasele a cincea – a douăsprezecea.

Potrivit datelor chestionarului, 76% dintre elevii și elevele liceului au menționat că sunt moldoveni, iar restul (24%) au menționat că sunt de etnie română, rusă, romă, ucraineană, arabă, găgăuză, armeană.

De asemenea, respondenții și respondentele chestionarului au menționat că elevii și elevele de etnie romă se confruntă cel mai des cu situații în care sunt discriminați, discriminate.

„Am aflat multe lucruri, care m-au uimit”

„Cercetarea a avut un rezultat destul de interesant. Am fost uimită de cât de interesați au fost copiii să studieze singuri. Eu doar un pic i-am ghidat, doar când ei aveau întrebări. În rest, copiii au realizat totul singuri. Și asta m-a bucurat foarte mult, aceasta înseamnă că baza este, iar eu am contribuit la crearea ei”, a împărtășit profesoara.

De exemplu, cu ajutorul chestionarului, copiii au identificat acțiuni prin care stereotipurile și discriminarea în baza etniei pot fi prevenite în școală și în comunitate. În continuare, le enumerăm:

● organizarea de concursuri care să încurajeze cooperarea între grupuri de diferite etnii;

● organizarea sesiunilor informative și educative despre efectul negativ al stereotipurilor în bază de etnie și despre impactul discriminării ;

● implicarea copiilor de diferite etnii într-o varietate mai mare de activități extracurriculare;

● organizarea de evenimente care sărbătoresc diversitatea culturală și etnică din școală (expoziții fotografice, zile dedicate costumelor tradiționale, festivaluri de muzică și/sau dans, degustări de bucate sau băuturi specifice diferitelor etnii etc.);

● desfășurarea campaniilor sau inițiativelor care combat discriminarea și rasismul în școală și în comunitate;

● organizarea dezbaterilor, conferințelor și atelierelor tematice;

● colaborarea cu organizații, mișcări care susțin drepturile omului și egalitatea.

În cadrul unui eveniment public, desfășurat în formatul unei conferințe, elevii și elevele clasei a opta au recomandat ca toate aceste propuneri să fie incluse în planul de acțiuni pentru anul viitor de studii și vor monitoriza în ce măsură administrația va ține cont de recomandările lor.

Copiii au învățat că aceeași problemă poate fi cercetată în diferite moduri și cu diferite instrumente, că pot influența deciziile în școală

Ce au învățat copiii din acest proces de cercetare, profesoara ne-a împărtășit că, astfel, elevii și elevele au învățat că pot să abordeze aceeași problemă cu ajutorul diferitor instrumente, că diversitatea culturală și interculturalitatea sunt valori esențiale în comunitatea școlară, că pot să influențeze deciziile în școală.

Iar Tatiana a învățat că rolul cadrului didactic este să faciliteze procesul de învățare, asigurând fiecărui copil un mediu centrat pe nevoile lui, în care copilul se bucură de autonomie și de libertatea de a explora.

„Eu am învățat să facilitez procesul, nu să-l influențez. Doar să acord suport copiilor când copiii îl cer. Doar să-i ghidez. Copiii au nevoie ca profesorul să le fie alături, să faciliteze procesul, nu să-l influențeze”, a concluzionat Tatiana Mîța.

Programul „Formarea competențelor copiilor apărători ai drepturilor omului prin învățarea în bază de proiect” s-a centrat pe valorizarea diversității culturale și s-a desfășurat în baza ghidului de implementare „Punerea în practică a drepturilor copiilor apărători ai drepturilor omului”, care poate fi accesat pe site-ul nostru:www.drepturilecopilului.md .

Versiunea prietenoasă copilului a acestui ghid poate fi accesată aici .

Programul „Formarea competențelor copiilor apărători ai drepturilor omului prin învățarea în bază de proiect” s-a desfășurat în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin realizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului în colaborare cu Ministerul Educației și Cercetării, cu suportul financiar oferit de World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH).

Read more... 

Contacts

Adresa: Eugen Coca Street no. 15, Chisinau,
Republic of Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ambasador 2%

Sustin 2%! Support 2%! 

Media partner:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page