Ultimile știri 4

Siguranța psihologică, încrederea și motivarea în serviciul sănătății organizaționale este în atenția managerilor instituțiilor educaționale din raionul Ștefan Vodă.

În perioada 31 octombrie - 1 octombrie 2024, s-a desfășurat atelierul de formare referitor la aplicarea principiilor liderismului sistemic în educație pentru 27 de cadre de conducere și specialiști din Direcția Generală Educație din raionul Ștefan Vodă.


În deschiderea evenimentului, Raisa Burduja, șefa Direcției Generale Educație Ștefan Vodă, a menționat că „dezvoltarea profesională a cadrelor de conducere este una dintre prioritățile DGE, iar parteneriatul durabil cu CIDDC a făcut posibil un program inovativ de liderism care contribuie la consolidarea cooperării cu toate părțile implicate în procesul educațional, astfel încât copiii să aibă parte de cele mai optime condiții de învățare.”


Participanții la atelier au analizat procesul de organizare instituțională prin prisma a trei componente ale liderismului sistemic - conectarea cu scopul, autonomia – conectarea cu sine, apartenența – conectarea cu noi.
Printre resursele menționate de către participanți, care servesc scopul, au fost menționate capacitatea liderilor de a crea climatul psihologic potrivit, de a include și a armoniza contribuțiile membrilor comunității educaționale, de a-și utiliza conștient resursele interioare, precum și de a ține cont în mod activ de echilibrul între a da și a primi.


Discuțiile din cadrul atelierului au permis directorilor de instituții să facă vizibile o gamă largă de subiecte care necesită resurse, inclusiv arderea profesională, climatul psiho-emoțional, gestionarea emoțiilor angajaților, relațiile interpersonale, starea de satisfacție profesională și motivația, cum să spună „nu” fără a simți vinovăție, managementul timpului, prioritizarea acțiunilor, strategii de negociere și mediere a conflictelor cu membrii colectivului.

Atelierul a permis participanților să se conecteze conștient cu propriile resurse. Printre resursele cele mai prezente s-au remarcat colaborarea, deschiderea pentru alte perspective, capacitatea de alegere, creativitatea, experiența personală, acceptarea, sprijin în activitate, înțelegerea, cooperarea, răbdarea, luarea distanței potrivite.


De asemenea, participanții la atelier au devenit mai conștienți despre ce anume interferează cu crearea condițiilor pentru siguranță psihologică, încredere și motivație. Printre factorii identificați se află neascultarea opiniilor tuturor, deorganizarea, lipsa sau nesusținerea inițiativelor, convingerile limitative și prejudecățile, frica de a nu fi acceptat de cei din jur, respingerea, stilul dictatorial de conducere, lipsa de timp, starea precară psiho-emoțională, relații defectuoase, pierderea din câmpul atenției a scopului propus, graba, așteptări nerealiste, neacceptarea ideilor noi, frica de nou, decalajul mare între ceea ce se spune și ceea ce transmite cu adevărat, dezechilibrul între a da și a primi.


În încheierea atelierului, Oana Tănase, facilitator sistemic, a remarcat deschiderea și nivelul mare de interes al participanților prezenți pentru a aplica practicile sistemice în cadrul instituțiilor din care fac parte. „Printre aceste practici menționez șezătoarea modernă – un proces menit să susțină conectarea actorilor implicați în procesul educațional: profesori, elevi, părinți, directori de școală și grupul de dialog sistemic – un proces care combină creativ elemente de coaching și mentoring pentru a susține atât creșterea profesională, cât și explorarea de soluții la provocările pe care directorii le întâlnesc în contextele lor organizaționale.”


La finalul atelierului, pentru participanți au devenit mai explicite mai multe aspecte:

  • „Făcând un pas în urmă, am avut un contact mai clar, mai confortabil cu persoana din fața mea, i-am văzut nevoile fără să le spună.”
  • „Noi ne asumăm prea multe lucruri și uneori nu suntem conștienți că poate elevul sau părintele nu le cere și este important să le auzim nevoile și să decidem ce este posibil de realizat.”
  • „Să iau distanța potrivită înseamnă să văd mai multă lume și întreg contextul de unde vine dificultatea sau problema.”
  • „Este greu este cu atâtea copii, mai ales să ai copii romi, nu avem 50 de copii romi și este foarte dificil.”
  • „Să comunic de la același nivel cu elevul îmi dă posibilitatea să-l aud, să-l văd și aceasta este responsabilitatea tuturor adulților din colectiv.”
  • „Să formez un climat pozitiv, în care fiecare este acceptat, să ofer timp și spațiu să se exprime este cel mai valoros lucru în calitate de director.”
  • „Cine învață directorul să fie deschis, să-i primească pe toți așa cum sunt? Nu există așa facultăți și avem nevoie de timp ca să se formeze aceste atitudini și abilități.”

Această activitate este realizată în cadrul proiectului „ABC - ACTIONS for the Rights of the Children; BUILDING relationships based on respect and cooperation; COMMUNICATION and documentation”, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării (MEC), cu suportul financiar oferit de ERIKS Development Partner.

Read more... 

Viorica, membră a grupului CADO prin storytelling, ne povestește experiența ei de promovare și apărare a drepturilor omului

Copiii apărători ai drepturilor omului (CADO) sunt copiii care fac orice acțiune de apărare a drepturilor proprii sau ale drepturilor celorlalți.

Viorica (pseudonim) este un copil apărător al drepturilor omului din Republica Moldova. Este membră a grupului CADO prin storytelling din cadrul Platformei Copiilor și este o activistă vocală atât în mediul online, cât și offline, având multe exemple de acțiuni prin care a apărat drepturile omului, atât în școala sa, cât și în societate. Ea abordează teme precum drepturile femeilor, probleme de mediu și drepturile copilului.

Împreună cu alți mebri ai grupului CADO prin storytelling , Viorica a participat la mai multe ateliere, ca parte a unei inițiative ce își propune să instruiască copiii despre cum să își înțeleagă mai bine drepturile și cum să le apere. Pe parcursul perioadei martie-septembrie 2024, membrii grupul CADO prin storytelling, susținuți de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, au învățat despre cine sunt CADO, care sunt drepturile CADO și au împărtășit ce provocări întâmpină CADO, r, după care au decis să vorbească și altora despre acestea prin intermediul videourilor. Ca rezultat, grupul a creat 4 videouri, postate pe parcursul lunii septembrie pe canalele sociale ale Platformei Copiilor.

Viorica consideră că participarea în grupul CADO prin storytelling a avut un impact profund asupra ei, ajutând-o să se cunoască mai bine în rolul de apărătoare a drepturilor omului. „Experiența în grupul CADO prin storytelling m-a ajutat să mă înțeleg mai mult pe mine în calitate de apărătoare – când să acționez, când pot să iau un rol pasiv. În genere, am învățat cât de divers poate să arate activitatea CADO ”. Un alt aspect important pe care l-a descoperit în acest grup este importanța grijii față de propria stare emoțională. „ Acum știu mult mai bine cum trebuie să am grijă de mine ca să-mi recapăt forțele și să acționez în calitate de CADO ulterior ”, adaugă Viorica

Cum am devenit CADO?

Viorica a descoperit pentru prima data rolul de activistă prin prisma problemelor de mediu. Prin acțiunile proprii de protejare a mediului, prin discuțiile pe care le are cu semenii și adulții din jurul ei, ea comunică despre dreptul la un mediu curat:

„Dacă reflectez la cum mi-am descoperit valorile, nu au fost întâi drepturile femeilor, dar au fost problemele de mediu și apoi au urmat restul. Cred că pentru mine a fost așa un fel de boom - am descoperit că astea sunt valorile cu care mă identific și simt că vreau să vorbesc despre asta. Cândva, eu și o colegă de clasă, inspirate de mișcarea Fridays for Future, am mers cu niște mesaje despre climă în public, în localitatea noastră și am stat cu pancarte jumătate de oră. Uneori, dacă aud pe cineva spunând „Ce se întâmplă cu vremea de afară? Euu încep să îi vorbesc despre schimbările climatice”.

Acțiuni simple, dar puternice

Adesea există preconcepția că pentru a fi CADO, trebuie să faci parte la grupuri de lucru, să participi la conferințe internaționale și să faci voluntariat în cât mai multe inițiative. Deși acestea sunt metode de apărare a drepturilor, există și acțiuni simple pe care Viorica le integrează în activitatea ei zilnică și care o fac o apărătoare. De la distribuirea și postarea de conținut informativ pe rețelele sociale, până la discuții cu profesorii despre anumite replici ce pot afecta copiii, Viorica ne povestește despre metodele prin care ea apără drepturile omului:

Promovarea femeilor în știință și literatură

„Am făcut câteva postări despre femeile din știință și am distribuit o petiție legată de lipsa scriitoarelor pe Aleea Clasicilor”.

  • Postare despre experiențele negative la doctor

„Am făcut o postare pe Facebook despre cum doctora m-a agresat verbal când am fost la consultație. Am povestit ce s-a întâmplat și am inclus și numele ei”.

  • Intervenția asupra unei remarci homofobe

„Am vorbit cu diriginta mea când a aruncat o remarcă homofobă despre niște băieți din clasă, iar eu m-am dus la ea și i-am explicat de ce nu a fost ok. I-am spus că asta nu e bine și am rugat-o să nu mai facă astfel de remarci”.

  • Postare despre polițista care încurajează violența

„Altădată am făcut o postare despre un eveniment la care a venit o polițistă să promoveze job-ul ei și ea a spus o chestie despre violență „n-o să fie nimic dacă dai copiululuii tău o palmă câteodată„ Eu n-am putut să zic nimic pe moment. Am scris acasă o postare despre asta și am postat”.

  • Comentarea la un videoclip cu stereotipuri

„Odată am comentat la un clip în care erau promovate stereotipuri despre violența asupra femeilor. Am explicat de ce nu e ok, făcând o postare aparte despre asta”.

Provocările Vioricăi

Apărătorii drepturilor omului/copilului se pot confrunta cu diverse provocări atunci când acționează. Copiii, deoarece sunt mai vulnerabili, se confruntă adesea cu provocări suplimentare.

- „Odată am comentat la un videoclip care promova stereotipuri despre violența asupra femeilor. Am explicat de ce nu e ok, făcând o postare aparte despre asta, iar autoarea a început să-mi răspundă cu cuvinte înjositoare”.

- „Uneori îmi este frică ca rudele mele să vadă postările mele despre comunitatea LGBT, pentru că știu că ar putea să nu fie de acord și să interpreteze greșit mesajul meu, apoi să avem discuții incomode când ne vedem”

- „Când încep să îmi spun opinia, unii profesori îmi spun să tac. Asta e uneori foarte greu de suportat!”.


Mesajul Vioricăi către alți copii
Pentru toți copiii care doresc să se implice în apărarea drepturilor omului, dar care nu știu de unde să înceapă, Viorica consideră că „e cel mai bine să începi să faci o activitate pe care o simți mai naturală pentru tine. Să nu te duci în locuri în care nu te simți în siguranță, dar să începi cu pași mici care îți dau un sentiment de siguranță, speranță și sens. La fel, e bine să te înconjori cu oameni care fac lucrurile astea, ca să îți dea încă un motiv să acționezi și să te inspire. Găsește o comunitate care să te ajute”.

Mesajul Vioricăi către adulți

Când vine vorba de adulții din jurul copiilor apărători ai drepturilor omului, Viorica consideră că este vital ca aceștia să fie mai atenți la nevoile copiilor:

Cred că adulții trebuie să îi asculte pe copii și să le ofere validare emoțională, să lase deoparte ideile preconcepute, tokenismul și să discute cu copiii despre nevoile lor adevărate. Atunci adulții ar fi mult mai conștienți de care sunt problemele actuale și cu siguranță ar împuternici copiii să acționeze în calitate de apărători”.

Inițiativa ce își propune să instruiască copiii despre cum să își înțeleagă mai bine drepturile și cum să le apere s-a desfășurat în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin realizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS”, implementat de CIDDC cu suportul financiar oferit de World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH), în perioada martie – septembrie 2024.

Read more... 

Termeni de Referință. Concurs de selectare a unui/-ei specialist/-e în domeniul protecției și salvgardării copilului

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) anunță concurs de selectare a unui/-ei specialist/-e în domeniul protecției copilului care va oferi suport, în perioada septembrie 2024 – februarie 2025, echipei de implementare a proiectului și instituțiilor partenere în vedere promovării activităților proiectului în conformitate cu actele normative din domeniul asigurării protecției copiilor față de orice formă de violență în instituțiile de învățământ din Republica Moldova.

1. CONTEXT

CIDDC este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

În contextul actual al crizei din Ucraina și al incluziunii copiilor și adolescenților refugiați din Ucraina în școlile din Republica Moldova, este la fel de important ca întotdeauna să ne asigurăm că școlile sunt spații sigure și incluzive pentru toți copiii și că profesioniștii din sectorul educației au abilitățile, instrumentele și mecanismele necesare de a asigura acest lucru. Prin urmare, este importantă consolidarea capacităților instituțiilor de învățământ cu referire la salvgardarea și protecția copilului. În acest scop, CIDDC își propune să contribuie la îmbunătățirea înțelegerii de către instituțiile de învățământ a conceptelor de salvgardare și protecție a copilului și să le susțină în elaborarea și/ sau actualizarea mecanismelor, politicilor și procedurilor interne de prevenire, identificare și intervenție în cazurile de violență.

Activitățile se realizează de către Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării și Organele locale de specialitate din domeniul învățământului, în cadrul proiectului “Împuternicirea instituțiilor de învățământ: salvgardarea și protecția copiilor și adolescenților din Republica Moldova și Ucraina”, implementat cu suportul financiar oferit de Disasters Emergency Committee, Plan International și World Vision, în perioada 1 august 2024 – 28 februarie 2025.

2. SARCINI ȘI LIVRABILE

Specialistul/-a selectat/-ă va avea următoarele sarcini și responsabilități:

· Participarea la ședințele organizatorice privind implementarea proiectului;

· Suport echipei de implementare a proiectului și instituțiilor partenere în alinierea planului de implementare al activităților din perspectiva asigurării protecției și salvgardării copilului;

· Elaborarea rapoartelor de activitate lunare și pregătirea recomandărilor de îmbunătățire a actelor normative în domeniul protecției și salvgardării copilului în mediul educațional;

· Oferire de suport/ consultanță experților/-telor din cadrul proiectului în elaborarea agendelor de facilitare și a materialelor de formare pentru profesioniștii din sectorul educațional;

· Participarea la sesiunile de formare/ mentorat;

· Respectarea cerințelor menționate în acești Termeni de Referință în timp util și la cele mai înalte standarde.

3. CALIFICĂRI ȘI ABILITĂȚI

Cerinţe faţă de candidat/-ă:

· Cunoașterea cadrului legal în domeniul salvgardării și protecției copilului, educației și a drepturilor copilului;

· Competențe de valorizare a demnității umane, drepturilor omului și diversității;

  • Studii universitare în domenii relevante;

· Cunoștințe și experiență de aplicare a abordării bazate pe drepturile copilului;

· Experiență în proiectarea (suport metodologic) atelierelor de instruire;

· Abilități analitice, capacitatea de a sintetiza și de a prezenta cu claritate procese și aspecte complexe abordate în cadrul proiectului;

· Bune abilități de organizare a timpului și sarcinilor, capacitate de a respecta termene limită;

  • Abilități de lucru în echipă;
  • Cunoașterea limbilor română și rusă.

4. DOSARUL APLICANTULUI ȘI PROCEDURA DE SELECTARE

Toate ofertele trebuie să conțină:

  • CV-ul actualizat, incluzând date privind experiența în domeniu;
  • Scrisoare de intenție;
  • Codul de conduită (anexat) completat și semnat.

Codul de conduită poate fi descărcat aici.

Selectarea specialistului/-eise bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor și activităților CIDDC, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecție a copilului; specialistul/-a selectat/-ă va semna o declarație prin care se vor angaja să respecte prevederile acesteia.

Selectarea se va realiza în baza următoarelor criterii:

  • Respectarea termenului limită pentru depunerea dosarului;
  • Respectarea documentației de înscriere indicate în termenii de referință;
  • Experiența în domeniul protecției și salvgardării copilului;
  • Experiență în oferirea de consultanță în domeniul protecției și salvgardării copilului.

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. cu mențiunea „Specialist/-ă în protecție”, până la data de 23 septembrie 2024, ora 12:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. sau suna la numărul de telefon: 068182551.

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare.

Read more... 

Concurs de selectare a formatorilor/ formatoarelor pentru dezvoltarea capacităților profesorilor de Educație pentru societate de a sprijini copiii apărători ai drepturilor omului, inclusiv pe cei refugiați, de a-și monitoriza drepturile

TERMENI DE REFERINȚĂ

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) anunță concurs de selectare a consultanților-formatori ce vor realiza activități de formare pentru cadrele didactice de Educație pentru societate în vederea dezvoltării competențelor lor de a susține elevii și elevele, inclusiv pe cei refugiați, să înțeleagă rolul și drepturile Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului (CADO).

1. CONTEXT

CIDDC este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

Copiii din Moldova tot mai des acționează în calitate de apărători ai drepturilor omului și cer respectarea drepturilor lor și al altor semeni. Aceștia semnalează încălcări ale drepturilor omului, informează semenii despre drepturile omului, monitorizează cum sunt respectate drepturile copilului în școală și comunitate, prezintă autorităților rapoarte, organizează întruniri în care abordează problematici ale drepturilor omului etc. În sine, activitățile lor nu sunt vizibile de multe ori, sunt rar recunoscute și susținute de către adulți. În acest context, CIDDC își propune să consolideze capacitățile cadrelor didactice de a recunoaștere, împuternici și proteja CADO.

Activitățile se realizează în colaborare cu Ministerul Educației și Cercetării, în cadrul proiectului „Consolidarea și Protejarea Drepturilor Copilului în Republica Moldova”, implementat, în perioada 1 iunie – 31 decembrie 2024, de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în cooperare cu Ambasada Germaniei în Republica Moldova și cu suportul financiar oferit de Ministerul Federal al Afacerilor Externe al Germaniei.

2. SARCINI ȘI LIVRABILE

Formatorul/ formatoarea va avea următoarele sarcini și responsabilități:

· Elaborarea conceptului și a agendei pentru instruiri (4 ateliere online);

· Pregătirea materialelor care urmează a fi utilizate în cadrul instruirii;

· Elaborarea și aplicarea unui chestionar de evaluare inițială și finală;

· Facilitarea atelierelor în format online (utilizând aplicația Zoom);

· Participarea la ședințele de lucru privind organizarea atelierelor de formare;

· Menținerea comunicării cu participanții instruiți între sesiuni;

· Elaborarea rapoartelor în urma desfășurării atelierelor de formare conform modelului oferit de CIDDC;

· Respectarea cerințelor menționate în acești Termeni de Referință în timp util și la cele mai înalte standarde.

Notă: Materialele și atelierele vor fi livrate în limba română și limba rusă (la necesitate).

3. CALIFICĂRI ȘI ABILITĂȚI

· Competențe de valorizare a demnității umane, drepturilor omului și diversității culturale;

  • Studii universitare în domenii relevante;

· Cunoașterea cadrului legal în domeniul educației și a drepturilor copilului;

· Cunoștințe și experiență de aplicare a abordării bazate pe drepturile copilului;

· Experiență în elaborarea și facilitarea cursurilor de instruire;

· Abilități analitice, capacitatea de a sintetiza și de a prezenta cu claritate procese și aspecte complexe abordate în cadrul cursului și în documentele scrise (agende, rapoarte);

· Bune abilități de organizare a timpului și sarcinilor, capacitate de a respecta termene limită;

  • Abilități de lucru în echipă;
  • Cunoașterea limbilor română și rusă.

4. DOSARUL APLICANTULUI ȘI PROCEDURA DE SELECTARE

Dosarul de aplicare trebuie să conțină:

· CV-ul actualizat, incluzând date privind experiența în domeniu;

· Copia documentelor ce atestă studiile/ expertiză în domeniu;

· Viziunea conceptuală asupra executării sarcinilor propuse.

Selectarea formatorilor/ formatoarelor se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor și activităților CIDDC, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecție a copilului; formatorii selectați vor semna o declarație prin care se vor angaja să respecte prevederile acesteia.

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de email This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. cu mențiunea „Formator/ formatoare pentru cadrele didactice EPS”până la data de 30 august, ora 18:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Notă:CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare șipe tot parcursul implementării proiectului.

Read more... 

Contacts

Adresa: Eugen Coca Street no. 15, Chisinau,
Republic of Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ambasador 2%

Sustin 2%! Support 2%! 

Media partner:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page