Siguranța psihologică, încrederea și motivarea în serviciul sănătății organizaționale este în atenția managerilor instituțiilor educaționale din raionul Ștefan Vodă.
- Written by Admin
În perioada 31 octombrie - 1 octombrie 2024, s-a desfășurat atelierul de formare referitor la aplicarea principiilor liderismului sistemic în educație pentru 27 de cadre de conducere și specialiști din Direcția Generală Educație din raionul Ștefan Vodă.
În deschiderea evenimentului, Raisa Burduja, șefa Direcției Generale Educație Ștefan Vodă, a menționat că „dezvoltarea profesională a cadrelor de conducere este una dintre prioritățile DGE, iar parteneriatul durabil cu CIDDC a făcut posibil un program inovativ de liderism care contribuie la consolidarea cooperării cu toate părțile implicate în procesul educațional, astfel încât copiii să aibă parte de cele mai optime condiții de învățare.”
Participanții la atelier au analizat procesul de organizare instituțională prin prisma a trei componente ale liderismului sistemic - conectarea cu scopul, autonomia – conectarea cu sine, apartenența – conectarea cu noi.
Printre resursele menționate de către participanți, care servesc scopul, au fost menționate capacitatea liderilor de a crea climatul psihologic potrivit, de a include și a armoniza contribuțiile membrilor comunității educaționale, de a-și utiliza conștient resursele interioare, precum și de a ține cont în mod activ de echilibrul între a da și a primi.
Discuțiile din cadrul atelierului au permis directorilor de instituții să facă vizibile o gamă largă de subiecte care necesită resurse, inclusiv arderea profesională, climatul psiho-emoțional, gestionarea emoțiilor angajaților, relațiile interpersonale, starea de satisfacție profesională și motivația, cum să spună „nu” fără a simți vinovăție, managementul timpului, prioritizarea acțiunilor, strategii de negociere și mediere a conflictelor cu membrii colectivului.
Atelierul a permis participanților să se conecteze conștient cu propriile resurse. Printre resursele cele mai prezente s-au remarcat colaborarea, deschiderea pentru alte perspective, capacitatea de alegere, creativitatea, experiența personală, acceptarea, sprijin în activitate, înțelegerea, cooperarea, răbdarea, luarea distanței potrivite.
De asemenea, participanții la atelier au devenit mai conștienți despre ce anume interferează cu crearea condițiilor pentru siguranță psihologică, încredere și motivație. Printre factorii identificați se află neascultarea opiniilor tuturor, deorganizarea, lipsa sau nesusținerea inițiativelor, convingerile limitative și prejudecățile, frica de a nu fi acceptat de cei din jur, respingerea, stilul dictatorial de conducere, lipsa de timp, starea precară psiho-emoțională, relații defectuoase, pierderea din câmpul atenției a scopului propus, graba, așteptări nerealiste, neacceptarea ideilor noi, frica de nou, decalajul mare între ceea ce se spune și ceea ce transmite cu adevărat, dezechilibrul între a da și a primi.
În încheierea atelierului, Oana Tănase, facilitator sistemic, a remarcat deschiderea și nivelul mare de interes al participanților prezenți pentru a aplica practicile sistemice în cadrul instituțiilor din care fac parte. „Printre aceste practici menționez șezătoarea modernă – un proces menit să susțină conectarea actorilor implicați în procesul educațional: profesori, elevi, părinți, directori de școală și grupul de dialog sistemic – un proces care combină creativ elemente de coaching și mentoring pentru a susține atât creșterea profesională, cât și explorarea de soluții la provocările pe care directorii le întâlnesc în contextele lor organizaționale.”
La finalul atelierului, pentru participanți au devenit mai explicite mai multe aspecte:
- „Făcând un pas în urmă, am avut un contact mai clar, mai confortabil cu persoana din fața mea, i-am văzut nevoile fără să le spună.”
- „Noi ne asumăm prea multe lucruri și uneori nu suntem conștienți că poate elevul sau părintele nu le cere și este important să le auzim nevoile și să decidem ce este posibil de realizat.”
- „Să iau distanța potrivită înseamnă să văd mai multă lume și întreg contextul de unde vine dificultatea sau problema.”
- „Este greu este cu atâtea copii, mai ales să ai copii romi, nu avem 50 de copii romi și este foarte dificil.”
- „Să comunic de la același nivel cu elevul îmi dă posibilitatea să-l aud, să-l văd și aceasta este responsabilitatea tuturor adulților din colectiv.”
- „Să formez un climat pozitiv, în care fiecare este acceptat, să ofer timp și spațiu să se exprime este cel mai valoros lucru în calitate de director.”
- „Cine învață directorul să fie deschis, să-i primească pe toți așa cum sunt? Nu există așa facultăți și avem nevoie de timp ca să se formeze aceste atitudini și abilități.”
Această activitate este realizată în cadrul proiectului „ABC - ACTIONS for the Rights of the Children; BUILDING relationships based on respect and cooperation; COMMUNICATION and documentation”, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării (MEC), cu suportul financiar oferit de ERIKS Development Partner.
Admin
Email This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.Latest from Admin
- Solicităm oferte de prețuri pentru achiziționarea unei camere foto
- Ziua Internațională a Drepturilor Copilului – un prilej de reflecție și acțiune!
- Resursă nouă pentru profesioniști și profesioniste pentru a implica semnificativ copiii în elaborarea legilor
- Anunț de înscriere la Program de Suport Psiho-Emoțional pentru Cadrele Didactice
- Solicitare de oferte pentru achiziționarea materialelor de vizibilitate personalizate