CIDDC - Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova

Împreună creăm mecanisme de raportare a cazurilor suspecte de violență asupra copilului adaptate nevoilor acestuia în școală

În cadrul stagiului de formare dedicat elaborării versiunii prietenoase copilului a Codului de conduită, atât elevii cât și profesorii și-au exprimat opiniile și viziunea asupra acestor aspecte importante.

Care sunt situațiile în care copiii se simt abuzați și nefericiți?

Din ce motive copiilor le este greu să împărtășească experiențele de abuz?

Ce ar trebui să vadă adulții ca să înțeleagă că un copil este abuzat?

Din ce motive uneori adulții nu aud copiii când aceștia le comunică despre situațiile de abuz?

Ce anume ar face mai ușor ca copiii să fie ascultați/crezuți?

Ce ar putea să facă adulții pentru a-i susține pe copii să se simtă mai liberi în a comunica cuiva despre cele ce li se întâmplă?

La cine ar putea copiii să se adreseze în cazul când sunt îngrijorați sau abuzați?

La cine nu s-ar adresa copiii atunci când se simt abuzați?

Între 28 și 30 octombrie, coordonatorii VNET din municipiul Bălți, raioanele Căușeni și Edineț, împreună cu un grup elevi, s-au reunit pentru a explora progresele, provocările și soluțiile în crearea unui mediu sigur, protectiv și incluziv pentru toți copiii. Adulții și adolescenții au reflectat asupra înțelegerii conceptelor de violență împotriva copilului și protecția copilului. Totodată, au identificat comportamentele permise și interzise în interacțiunea cu elevii și elevele, inclusiv contactul fizic și atingerile, limbajul utilizat, mediul și spațiile de învățare, transportul școlar, relaționarea cu voluntarii, partenerii, oaspeții instituției, comunicarea bazată pe transparență și siguranță, căminele/dormitoarele, disciplinarea etc.

Ce este o versiune prietenoasă copilului a Codului de conduită?

O versiune prietenoasă copilului a Codului de conduită este un document clar și ușor de înțeles, care comunică comportamente permise și nepermise într-un limbaj adaptat vârstei și capacităților copiilor, dezvoltat împreună cu aceștia. Acest document permite copiilor să înțeleagă mai bine ce înseamnă să fii în siguranță și ce pot face atunci când se simt îngrijorați în legătura cu asigurarea dreptului de a fi protejat față de orice formă de violență în școală, acasă sau în comunitate.

De ce este nevoie de versiunea prietenoasă copilului?

Prin astfel de abordări, copilul devine informat și împuternicit să acționeze atunci când este implicat în situații de violență, precum și să observe și să raporteze atunci când alți semeni sunt implicați.

În cadrul atelierului, atât elevii, cât și coordonatorii au împărtășit diverse experiențe privind protecția față de violență, au analizat potențialele riscuri până, în timpul și după atelier, precum și au discutat strategii pentru prevenirea acestora.

Ce au învățat?

  • Violența împotriva copilului are multe forme, iar semnele ei pot fi recunoscute. Este esențial să observăm, să auzim și să discutăm despre comportamentele abuzive.
  • Vocea copiilor contează! Implicarea lor în elaborarea mecanismelor de raportare a presupuselor cazuri de violență asupra copilului adaptate nevoilor copilului este crucială pentru a crea un mediu sigur și protectiv.
  • Atitudinile și valorile personalului educațional au un impact direct asupra siguranței și protecției copiilor.
  • Colaborarea între profesori, elevi, părinți și partenerii din comunitate este esențială pentru a construi un mediu de învățare unde fiecare copil se simte acceptat, susținut și încurajat să-și exprime gândurile și sentimentele. Numai printr-o comunicare deschisă și liberă putem preveni potențialele riscuri.
  • Aceste activități subliniază importanța implicării fiecăruia în crearea unui spațiu cu mai multă grijă, înțelegere și respect pentru fiecare copil, precum și responsabilitatea colectivă a instituției și a comunității, așa cum au subliniat participanții:
    ????„Dacă vreau schimbare, eu încep de la mine. Sunt conștientă că sunt promotoarea acestei idei, așa că încep să acționez, fără să aștept ca alții să o facă,”a spus una dintre participante.
  • ???? „Noi, ca profesori, avem datoria să creăm un mediu sigur pentru toți copii.” a adăugat o altă participantă.

„Înțeleg acum mai bine cât de esențial este ca fiecare copil să simtă și să știe că este ascultat și protejat.” a spus un elev.

Stagiul de formare a fost o oportunitate valoroasă pentru participanți de a reflecta asupra rolului lor esențial în protecția și siguranța copiilor.„Scopul de a elabora o versiune prietenoasă copilului a Politicii de protecție a copilului nu doar că ne-a adus împreună, ci ne-a și învățat să privim dincolo de cifre și statistici, concentrându-ne asupra experiențelor și emoțiilor copiilor.”a spus o coordonatoare VNET.

„Pentru mine, a fi ascultat și protejat înseamnă că cineva se preocupă cu adevărat de ceea ce simt. Atunci când adulții discută despre noi și ne implică în deciziile care ne afectează, simt că vocea mea contează. Sper că toți copiii să aibă ocazia să fie ascultați și înțeleși.”a spus un elev.

„Înțelegerea modului în care atitudinile și valorile noastre influențează interacțiunile cu copiii este un pas fundamental în crearea unui mediu educațional sigur și sprijinitor.”a spus o coordonatoare VNET.

„ Am învățat cât de important este să nu judecăm copiii pentru ceea ce spun sau pentru modul în care aleg să-și exprime gândurile. Rolul nostru ca profesori este să-i ascultăm, să le oferim sprijin și să le arătăm că înțelegem provocările cu care se confruntă. Fiecare copil are nevoie de un spațiu sigur în care să se simtă valorizat și respectat, iar noi suntem aici să învățăm cum să le oferim acest sprijin.”a spus o coordonatoare VNET.

CIDDC reiterează importanța colaborării între instituțiile educaționale, familie și comunitate pentru a implementa versiunea prietenoasă copilului a Codul de conduită ca parte componentă a Politicii de protecție a copilului. Împreună, creăm un spațiu în care fiecare copil se simte auzit, protejat și valorizat.

_________
Activitatea realizată de către CIDDC în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării și Organele locale de specialitate din domeniul învățământului din mun. Bălți, raioanele Căușeni și Edineț, în cadrul proiectului “Împuternicirea instituțiilor de învățământ: salvgardarea și protecția copiilor și adolescenților din Republica Moldova și Ucraina”, implementat cu suportul financiar oferit de Disasters Emergency Committee (DEC) , Plan International și World Vision International , în perioada 1 august 2024 – 28 februarie 2025.

Galerie:

Last modified onLuni, 04 Noiembrie 2024 20:13
Admin

Email Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.
back to top

Contacte

Adresa: Strada Eugen Coca nr. 15, Chișinău,
Republica Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.

Ambasadorul 2%

Sustin 2%! Sustin 2%! 

Partener media:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page