În orașul Basarabeasca, o profesoară de educație pentru societate sprijină elevii și elevele să prevină și să combată discriminarea și să promoveze egalitatea
- Written by Admin
Școala este mediul în care copiii învață de obicei despre drepturile lor, în care învață cum să apere propriile drepturi și drepturile semenilor lor, iar profesorii, profesoarele îi ghidează în procesul de conștientizare și apărare a drepturilor.
Tatiana Mîța, profesoară de educație pentru societate la Instituția Publică Liceul Teoretic „Matei Basarab” din orașul Basarabeasca, este una dintre cele aproximativ două sute de cadre didactice care au finalizat programul „Formarea competențelor copiilor apărători ai drepturilor omului prin învățarea în bază de proiect”.
Practica de lucru cu diverse grupuri de eleve și elevi din clasa a opta pe care Tatiana ne-a împărtășit-o în cadrul programului ne-a impresionat și vrem să o împărtășim mai departe, așa încât și alte cadre didactice să se inspire din experiența ei, să recunoască și să împuternicească copiii apărători ai drepturilor omului în școală.
Pe parcursul anului de studii 2023-2024, profesoara de educație pentru societate le-a oferit elevilor și elevelor clasei a opta un cadru de învățare sigur și prietenos despre valorile interculturale și comunicarea interculturală în lume, făcând legătură cu contextul școlar.
Astfel, elevii și elevele au decis să cerceteze problema discriminării etnice și culturale din școala lor, întrucât în instituția lor învață copii de diferite culturi și etnii.
Elevii și elevele și-au propus să identifice stereotipurile etnice și culturale din școală, să afle cum aceste stereotipuri afectează starea de bine a copiilor în școală și să sensibilizeze comunitatea școlară despre problema discriminării etnice și culturale în școală, astfel încât comunitatea să se implice activ în promovarea egalității, interculturalității și diversității culturale.
„A le forma copiilor competențe de apărători ai drepturilor omului este un proces continuu și ține de formarea continuă a cadrului didactic”
„În procesul de predare a disciplinei educație pentru societate clasei a opta, am avut parte de o experiență interesantă. Elevii și elevele au identificat discriminarea în baza etniei drept una dintre problemele cu care copiii se confruntă în școală și au inițiat o cercetare despre cât de bine se simt copiii de diferite etnii și culturi în mediul educațional.
Pentru a cerceta această problemă, clasa a ales diverse instrumente și, în funcție de instrumentul ales, a format patru grupuri de lucru.
Un grup de copii a elaborat un chestionar online despre discriminarea în baza etniei, un alt grup de copii a ales să facă teatru social, grupul al treilea a ales să elaboreze interviuri în format video, iar al patrulea grup a ales să documenteze întregul proces de cercetare și, în baza informațiilor obținute, să elaboreze o prezentare cu ajutorul instrumentului de design grafic Canva.
Fiecare grup de elevi și eleve a participat în toate etapele procesului de cercetare (de la identificarea problemei, asaltul de idei, scenariu, formularea și descrierea întrebărilor, analizarea rezultatelor chestionarului, distribuirea rolurilor, organizarea discuțiilor și dezbaterilor, organizarea filmărilor, organizarea conferinței de prezentare a rezultatelor cercetării etc.). Tot acest algoritm copiii l-au realizat singuri.
„Eu doar i-am încurajat, le-am fost alături când ei, copiii, au avut nevoie”, a împărtășit Tatiana.
Profesoara ne-a mai spus că „a le forma copiilor competențe de apărători ai drepturilor omului este un proces continuu, realizat pas cu pas, cu încredere în potențialul și inițiativele copiilor și ține de formarea continuă a cadrului didactic”.
Potrivit datelor de la finele anului 2023, în Liceul „Matei Basarab” din Basarabeasca își făceau studiile peste 261 de copii. Chestionarul grupului de copii cu care a lucrat Tatiana Mîța a fost completat de către 100 de fete și băieți din clasele a cincea – a douăsprezecea.
Potrivit datelor chestionarului, 76% dintre elevii și elevele liceului au menționat că sunt moldoveni, iar restul (24%) au menționat că sunt de etnie română, rusă, romă, ucraineană, arabă, găgăuză, armeană.
De asemenea, respondenții și respondentele chestionarului au menționat că elevii și elevele de etnie romă se confruntă cel mai des cu situații în care sunt discriminați, discriminate.
„Am aflat multe lucruri, care m-au uimit”
„Cercetarea a avut un rezultat destul de interesant. Am fost uimită de cât de interesați au fost copiii să studieze singuri. Eu doar un pic i-am ghidat, doar când ei aveau întrebări. În rest, copiii au realizat totul singuri. Și asta m-a bucurat foarte mult, aceasta înseamnă că baza este, iar eu am contribuit la crearea ei”, a împărtășit profesoara.
De exemplu, cu ajutorul chestionarului, copiii au identificat acțiuni prin care stereotipurile și discriminarea în baza etniei pot fi prevenite în școală și în comunitate. În continuare, le enumerăm:
● organizarea de concursuri care să încurajeze cooperarea între grupuri de diferite etnii;
● organizarea sesiunilor informative și educative despre efectul negativ al stereotipurilor în bază de etnie și despre impactul discriminării ;
● implicarea copiilor de diferite etnii într-o varietate mai mare de activități extracurriculare;
● organizarea de evenimente care sărbătoresc diversitatea culturală și etnică din școală (expoziții fotografice, zile dedicate costumelor tradiționale, festivaluri de muzică și/sau dans, degustări de bucate sau băuturi specifice diferitelor etnii etc.);
● desfășurarea campaniilor sau inițiativelor care combat discriminarea și rasismul în școală și în comunitate;
● organizarea dezbaterilor, conferințelor și atelierelor tematice;
● colaborarea cu organizații, mișcări care susțin drepturile omului și egalitatea.
În cadrul unui eveniment public, desfășurat în formatul unei conferințe, elevii și elevele clasei a opta au recomandat ca toate aceste propuneri să fie incluse în planul de acțiuni pentru anul viitor de studii și vor monitoriza în ce măsură administrația va ține cont de recomandările lor.
Copiii au învățat că aceeași problemă poate fi cercetată în diferite moduri și cu diferite instrumente, că pot influența deciziile în școală
Ce au învățat copiii din acest proces de cercetare, profesoara ne-a împărtășit că, astfel, elevii și elevele au învățat că pot să abordeze aceeași problemă cu ajutorul diferitor instrumente, că diversitatea culturală și interculturalitatea sunt valori esențiale în comunitatea școlară, că pot să influențeze deciziile în școală.
Iar Tatiana a învățat că rolul cadrului didactic este să faciliteze procesul de învățare, asigurând fiecărui copil un mediu centrat pe nevoile lui, în care copilul se bucură de autonomie și de libertatea de a explora.
„Eu am învățat să facilitez procesul, nu să-l influențez. Doar să acord suport copiilor când copiii îl cer. Doar să-i ghidez. Copiii au nevoie ca profesorul să le fie alături, să faciliteze procesul, nu să-l influențeze”, a concluzionat Tatiana Mîța.
Programul „Formarea competențelor copiilor apărători ai drepturilor omului prin învățarea în bază de proiect” s-a centrat pe valorizarea diversității culturale și s-a desfășurat în baza ghidului de implementare „Punerea în practică a drepturilor copiilor apărători ai drepturilor omului”, care poate fi accesat pe site-ul nostru:www.drepturilecopilului.md .
Versiunea prietenoasă copilului a acestui ghid poate fi accesată aici .
Programul „Formarea competențelor copiilor apărători ai drepturilor omului prin învățarea în bază de proiect” s-a desfășurat în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin realizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului în colaborare cu Ministerul Educației și Cercetării, cu suportul financiar oferit de World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH).
Admin
Email Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.Latest from Admin
- Solicităm oferte de prețuri pentru achiziționarea unei camere foto
- Ziua Internațională a Drepturilor Copilului – un prilej de reflecție și acțiune!
- Resursă nouă pentru profesioniști și profesioniste pentru a implica semnificativ copiii în elaborarea legilor
- Anunț de înscriere la Program de Suport Psiho-Emoțional pentru Cadrele Didactice
- Solicitare de oferte pentru achiziționarea materialelor de vizibilitate personalizate