Aproximativ 520 de profesioniste și profesioniști din educație din raioanele Leova, Cimișlia, Criuleni au învățat, în perioada martie – mai 2024, să prevină și să oprească bullyingul cu grijă și respect pentru nevoile fiecărui copil

519 cadre didactice și psihologe/i școlare/i din învățământul primar și secundar din raioanele Leova, Cimișlia, Criuleni au finalizat programul de formare „Metodologia cu privire la prevenirea și combaterea bullyingului”.

Programul s-a desfășurat în perioada lunilor martie – mai 2024, a inclus patru ateliere de lucru și a fost facilitat de Sorina Petrică, psihologă cliniciană, psihoterapeută, și Iosif Moldovanu, consultant în drepturile copilului, facilitator sistemic.

Pe parcursul a patru ateliere de formare, profesionistele, profesioniștii din educație au identificat diferențele dintre bullying și alte tipuri de agresivitate, au reflectat asupra propriilor convingeri despre bullying, au analizat, în baza studiilor de caz, cum se manifestă acest fenomen social la băieți și cum se manifestă la fete, astfel încât cadrele didactice să intervină corect și la timp pentru a gestiona cazurile. Totodată, cadrele didactice s-au familiarizat cu două metode de intervenție aplicate cu succes în diferite țări: Medoda părților implicate (care funcționează eficient în cazul elevilor și elevelor din clasele a cincea – a douăsprezecea) și Metoda grupului de suport (care se utilizează în mod special în cazul copiilor din școlaritatea mică, clasele întâi – a patra), iar la final s-au familiarizat cu un program amplu de intervenție la clasă pentru oprirea bullyingului și au aflat strategii de cooperare cu părinții, metode prin care cadrele didactice pot să crească nivelul de conștientizare a fenomenului de bullying la copii, să dezvolte copiilor martori și inițiatori abilități de empatie, iar copiilor-țintă – abilități de gestionare a emoțiilor, în special a furiei, a rușinii.

70% dintre copiii care inițiază în mod frecvent comportamente de bullying vin din familii unde violența fizică este folosită ca principal instrument de educație, spun specialiștii

„Pentru intervenție în situații de bullying, este nevoie ca părinții să fie implicați atunci când sunt o resursă. Dacă un părinte folosește bătaia, el nu poate fi o resursă, ci, dimpotrivă, va înrăutăți situațiile de bullying. În niciun într-un caz părinții nu trebuie lăsați să aplice violența, nici acasă, nici la școală!

Un copil care inițiază bullyingul și care este bătut acasă pentru comportamentul său va fi foarte furios și se va răzbuna pentru ceea ce i s-a întâmplat acasă.

Părinții ai căror copii inițiază comportamente de bullying au nevoie de susținere din partea cadrului didactic pentru a învăța cum să-și ghideze copiii astfel încât să nu folosească bătaia ca strategie de îndreptare a situației.

70% dintre copiii care inițiază în mod frecvent comportamente de bullying vin din familii unde violența fizică este folosită ca principal instrument de educație.

Părinții ai căror copii sunt țintă a bullyingului au nevoie de suport din partea cadrului didactic pentru a învăța cum să-și susțină emoțional copiii, astfel încât copiii să nu se identifice cu ceea ce li se întâmplă, să li se spună copiilor-țintă că nu este vina lor”, a punctat Sorina Petrică, psihologă cliniciană, psihoterapeută.

„Profesioniștii și părinții pot preveni bullyingul doar atunci când au grijă, înțelegere și respect pentru demnitatea umană a fiecărui copil”

„Pe parcursul programului de formare, profesioniștii, profesionistele din educație au împărtășit diverse convingeri și au găsit răspunsuri la întrebări cum să creeze un mediu sigur pentru fiecare copil. Atunci când se abordează subiectul bullyingului, mulți adulți, în special părinți și cadre didactice, continuă să utilizeze etichete în adresa copiilor și expresii precum «copii agresivi», «copii abuzatori», «copii victime», «copii agresori», «copii răi», «copii buni» ș.a.

Bullyingul este un fenomen social complex și are nevoie de o abordare complexă. Profesioniștii și părinții îl pot preveni doar atunci când au grijă, înțelegere și respect pentru demnitatea umană a fiecărui copil și doar atunci când, prin propriul exemplu, oferă modele de comportament sănătos”, a concluzionat Iosif Moldovanu, consultant în drepturile copilului, facilitator sistemic.

Programul „Metodologia cu privire la prevenirea și combaterea bullyingului” a fost implementat în raioanele Leova, Cimișlia, Criuleni cu suportul financiar al World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH), în parteneriat cu Organele Locale de Specialitate în Domeniul Învățământului, în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin realizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS”.

Admin

Email Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.
back to top

Контакты

Адрес: улица Еуджен Кока, 15, Кишинэу,
Република Молдова, MD-2008

Тел./Факс: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Емайл: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

Стань Послом 2%

Sustin 2%! Поддерживаю 2%! 

Медиа партнер:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page