Guvernanța democratică a școlii
- Written by Admin
- No comment
Astăzi, 14 noiembrie 2025, peste 90 de cadre didactice, elevi și eleve, manageri, reprezentanți ai Ministerului Educației și Cercetării(MEC), Consiliului Europei și Agenției Elvețiene pentru Dezvoltare s-au reunit la Chișinău, în cadrul atelierului de reflecție al proiectului „Guvernanța democratică a școlii”, facilitat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC). Evenimentul a oferit un cadru participativ pentru a analiza rezultatele obținute în cele 41 de școli implicate, a identifica provocările existente și a formula noi direcții pentru consolidarea participării democratice în mediul școlar.
Pe parcursul ultimilor doi ani, proiectul a încurajat școlile să adopte practici transparente și incluzive în procesul decizional, de la consultarea elevilor și părinților, la colaborarea eficientă între structurile decizionale: Consiliul de Administrație, Consiliul Profesoral, Consiliul Reprezentativ al Părinților și Consiliul Elevilor. Participanții și participantele au analizat competențele necesare pentru o participare autentică, precum și factorii care fac ca opiniile tuturor actorilor școlii să fie auzite și transformate în decizii.
Totodată, instituțiile au dezvoltat și implementat proceduri și instrumente clare de consultare a opiniei comunității școlare, astfel ca deciziile să fie fundamentate pe un dialog real între actorii procesului educațional. Pentru a spori guvernanța democratică a școlii aceste proceduri și instrumente au fost compilate în culegerea de bune practici Ghidul de Guvernanță democratică lansată la eveniment. Un alt rezultat important este crearea unor spații sigure în care elevii și elevele pot să-și exprime liber opiniile, iar adulții sunt pregătiți să le asculte și să le valorifice într-un mod responsabil și etic.
Corina Lungu, Corina Lungu, șefă a Direcției politici în învățământul general, Ministerul Educației și Cercetării (MEC), a comunicat despre rolul Ghidului metodologic, Guvernanța democratică a școlii în Republica Moldova, drept un document reglator important pentru profesori și echipele administrative, dar și pentru elevi/e și părinți:
„Ghidul de guvernanță democratică și-a găsit locul în școli ca un instrument autentic, menit să asigure participarea reală a tuturor actorilor. Atunci când deciziile sunt luate împreună cu copiii, ele devin discutate și asumate în mod responsabil. Culegerea de bune practici poate inspira și alte școli, însă cel mai important este ca experiențele ultimilor doi ani să devină parte din cultura fiecărei instituții. Guvernanța democratică trebuie să devină o normalitate, iar MEC va continua să promoveze această direcție ca standard în toate școlile.”
Radu Danii, Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare, a subliniat relevanța proiectului pentru aplicarea practică a competențelor democratice în școli:
„Proiectul de guvernanță democratică a apărut din dorința de a le oferi copiilor posibilitatea de a aplica în practică ceea ce învață la disciplina Educație pentru societate. Împreună cu Ministerul Educației și Cercetării și Consiliul Europei am elaborat metodologia, am selectat școlile și am susținut activitățile în baza priorităților identificate de fiecare instituție. Astăzi puteți discuta despre rezultate, despre ce a mers și despre lecțiile învățate.
Totodată a subliniat relevanța continuității implementării practicii guvernanței democratice în școală și disponibilitatea de a oferi suport în continuare.
„Vreau să vă felicit pentru acest parcurs și să vă doresc succes în implicarea continuă în guvernanța școlilor. Elveția rămâne alături de Republica Moldova și va continua să sprijine parcursul democratic al țării, inclusiv prin încurajarea participării civice a tinerilor și adolescenților.”
Arina Zîcu, Directoare CIDDC, a menționat despre importanța procesului și a impactului acestuia în școli:
„Astăzi ne bucurăm atât de rezultatele obținute, cât și de procesul prin care am trecut împreună. Acest proces a valorizat experiențele tuturor și a demonstrat că democrația devine realitate în școli, când toate părțile sunt implicate. Mulțumesc tuturor partenerilor și echipelor educaționale pentru încredere și dedicare. Am pus în practică și am creat instrumente care ne ajută să formăm spații sigure și incluzive, în care vocea fiecărui membru al comunității școlare contează. Sper că ceea ce am construit în acești doi ani va continua și va deveni parte firească a culturii democratice a fiecărei școli.”
Iosif Moldovanu, expert al Consiliului Europei, a accentuat necesitatea dezvoltării competențelor democratice pentru elevi și adulți ca fundament al unei guvernanțe eficiente.
Un accent important al proiectului a fost plasat pe felul în care copiii își fac vocea auzită în școală: prin activități, consultări și procese de comunicare cu semenii, cu adulții din școală și cu comunitatea. Elevii au vorbit despre modul în care sunt ascultați, despre cum sunt luate în considerare nevoile lor și despre cum se simte, în practică, democrația la nivelul clasei și al școlii. Ei au învățat că orice idee poate fi exprimată, acceptată și valorizată, iar fiecare poate participa„unde, când și cum simte”. Pentru ei, vocea elevilor reprezintă vocea tuturor copiilor din școală, nu doar a celor mai vocali sau mai vizibili.
Democrația, în viziunea copiilor, se manifestă prin posibilitatea de a-ți exprima liber opinia, prin consultarea reală a acesteia și prin faptul că adulții revin la ei cu răspunsuri și acțiuni concrete.
Adulții participanți la eveniment au auzit vocea copiilor și și-au asumat angajament de a continua aceste practici și de a susține copiii.

